Pemasaran Jasa Pendidikan di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini

Main Article Content

Arsyia Fajarrini
Fetty Ernawati

Keywords

Education Marketing Service

Abstract

Every early childhood educational institution competes to offer its advantages to attract the interests of prospective students. Therefore, it is needed between the teacher and the principal in creating innovation. RA AR Rasyid has obtained A accreditation twice, namely in 2007-2012 and 2020-2025. The problem in this study is that not all teachers are involved in marketing socialization in the community, where the target marketing for every outcome is the same. . This study aims to determine the marketing strategy of education services at RA AR Rasyid and the implementation of marketing mix at the institution. This study uses descriptive qualitative method which was carried out at RA AR Rasyid Ngemplak Kartasura in the Academic Year of 2019/2020 in the span of September 2019 to March 2020. From this study it can be concluded that; first, RA AR Rasyid markets its education services through socialization in various community gathering. RA AR Rasyid applies four of the seven marketing mixes, namely, promotion, products, prices, and places.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENSI
Abdullah, T & Tantri, F. 2012. Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Adam, Muhammad. 2018. Manajemen Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Alma, Buchori. 2018. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Azizah, Siti L. 2017. Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan di PAUD Plus Darussalam Bojonegoro. Jurnalmahasiswa. 1(1)
Denzin, K, Norman & Linclon, S, Yvonna. Handbook of Qualitative Research. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Guntur, M Efendi. 2010. Transformasi Manajemen Pemasaran membangun Citra Negara. Jakarta: CV Sagung Seto.
Herdiansyah, Haris. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.
Ivy, Jonathan. 2008. A New Higher Education Marketing Mix: the 7PS for MBA Marketing. Emerald Group Publishing Limited, 4(22): 288.
Kalenskaya, Nataliya, dkk. 2013. Marketing of Educational Services: Research on Service Providers Satisfaction. Procedia Economics and Finance, 5(1): 369
Kotler, P & Keller, L. 2009. Manajemen pemasaran edisi 12. PT. Macanan Jaya Cemerlang.
Kotler, P. & Amstrong, G. 2006. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga
Kotler, P. & Keller, K. L. 2008. Manajemen Pemasaran. PT. Macanan Jaya Cemerlang.
Kotler, P. 1999. Manajemen Pemasaran Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian. Jakarta: Erlangga
Kotler, P.2004. Manajemen Pemasaran Sudut Pandang Asia. Klaten: PT. Intan Sejati.
Laeli Mubaridah. 2016. Manajemen Pemasaran Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Pada Lembaga PAUD Di Kecamatan Bodeh Kabupaten Pemalang). Skripsi tidak diterbitkan.
Lovelock, C. H & Wright, L.K 2005. Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: PT. Intermasa.
Lupiyoadi, Rambat. 2013. Manajemen Pemasaran Jasa Berbasis Kompetensi. Jakarta: Salemba Empat.
Maskub Abrori. 2015. Strategi Pemasaran Lembaga Pendidikan Untuk Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Pg/Tk Samarinda. Syamil. 3 (2): 230-232.
Moleong, Lexy. J. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Muhaimin, dkk. 2009. Manajemen Pendidikan, Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Jakarta: Prenada Media Group.
Muri A Yusuf. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Group.
Prastowo, Andi. 2014. Memahami Metode-Metode Penelitian. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Satori, Djam’an. & Komariah, Aan. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Shinta, Agustina. 2011. Manajemen Pemasaran. Malang: Universitas Brawijaya Press (UB Press).
Sholihah, M. 2018. Implementasi Marketing Pendidikan Di Taman Kanakkanak (Tk) Aisyiyah Ganten, Kerjo, Karanganyar Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi tidak diterbitkan. Surakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan IAIN Surakarta.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Bandung: Alfabeta.
Suharsimi Arikunto. 2016. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Suvidian, E. 2007. Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Untuk Meningkatkan Kepercayaan (Trust) Stakeholders Di Tk Amal Insani Depok Yogyakarta. Jurnal Warna. 1(1): 117, 122.
Swastha, B. 1999. Azas-Azas Marketing. Yogyakarta:Liberty
Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa Prinsisp, Penerapan dan Penelitian. Yogyakarta: Andi.
Usman, H.2011. Manajemen Teori Praktik dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wijaya, David. 2012a. Pemasaran Jasa Pendidikan. Jakarta: Salemba empat.
Wijaya, David. 2016b. Pemasaran Jasa Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wiyani, Novan Ardy. 2017. Manajemen PAUD Berdaya Saing. Yogyakarta: Gava Media.