Merumuskan Konsep Fiqh Islam Perspektif Indonesia
Downloads
Abstract
fiqh is that it is not a revelation from heaven. Fiqh is the product of ijtihad. The issue of who is to formulate it, for what purpose, under what social conditions are formulated, and the geographic locus as to what, with what epistemology, quite a big influence on the process of formation of fiqh. In other words, the fiqh is not grown in the empty space, but moving in the flow of history. Each product fiqh thinking always an interaction between the thinker with the socio-cultural and socio-political surrounds. In an atmosphere and conditions such that the entire Islamic law is written. It seems logical that the classical fiqh thinking configuration and placed in the general context of the current thinking fiqh produced on the one hand, and in the context of a particular epistemological on the other side. Knowing these contexts is not only essential in the enrichment of the social history of jurisprudence, but also very useful for the preparation efforts of the new jurisprudence, fiqh which rests on the fulcrum of the problems of humanity in a state of Indonesian society.
Keywords: Fiqh, Sociocultural, sociopolitical
Abstraksi
fiqh adalah bahwa ia bukan wahyu dari langit. Fiqh merupakan produk ijtihad. Persoalan siapa yang merumuskannya, untuk kepentingan apa, dalam kondisi sosial yang bagaimana dirumuskan, serta dalam lokus geografis seperti apa, dengan epistemologi apa, cukup besar pengaruhnya di dalam proses pembentukan fiqh. Dengan perkataan lain, fiqh tidak tumbuh dalam ruang kosong, tetapi bergerak dalam arus sejarah. Setiap produk pemikiran fiqh selalu merupakan interaksi antara si pemikir dengan lingkungan sosio-kultural dan sosio-politik yang melingkupinya. Dalam suasana dan kondisi seperti itulah seluruh fiqh Islam ditulis. Kiranya logis jika pemikiran fiqh klasik tersebut diletakkan dalam konfigurasi dan konteks umum pemikiran saat fiqh tersebut diproduksi di satu sisi, dan dalam konteks epistemologis tertentu di sisi lain. Mengetahui konteks-konteks tersebut bukan hanya penting dalam pengayaan sejarah sosial fiqh, melainkan juga sangat berguna bagi upaya penyusunan fiqh baru, fiqh yang berlandas tumpu pada problem-problem kemanusiaan dalam kondisi obyektif masyarakat Indonesia.
Kata Kunci: Fiqh, Sosiokultural, Sosiopolitik
Downloads
Ghanim, Muhammad Salman. 2000. “Kritik Ortodoksi: Tafsir Ayat Ibadah, Politik dan Feminisme”. (Yogyakarta: LKiS).
Ghazali, Abdul Moqsith. “Reorientasi Istinbath NU dan Operasionalisasi Ijtihad Jama’i” dalam Imdadun Rahmat, “Kritik nalar Fikih NU: Transformasi Paradigma Bahtsul Matsa’il”. (Jakarta: lakpesdam NU, 2002). Hal. 87-88.
Ghazali, Abdul Moqsith. “Mengubah Wajah Fiqh Islam” dalam M. Dawam Rahardjo, dkk, “Bayang-Bayang Fanatisisme: Esai-Esai Untuk Mengenang Nurcholish Madjid”. (jakarta: PSIK Universitas Paramadina, 2007). Hal. 413.
Kurnianto, Fajar. Tiga Sebab kemandekan Fiqh. Jawa Pos. 7 Maret 2004.
Makitsi, Ma’ruf, “Pembaharuan Hukum Islam”. http://www.islamlib.com/?site=1&aid=1695&cat=content&title=suara-mahasiswa (diakses pada 8 November 2014).
Muhammad, Husein, “Menuju Fiqh Baru Versi Jamal Al Banna http://www.islamlib.com/?site=1&aid=1893&cat=content&title=kolom. (diakses pada 8 November 2014).
Rahman, Anu. “Perkembangan Ushul Fiqh di Indonesia”. http://anurahman.blogspot.com/2010/06/perkembangan-ushul-fiqih-di-indonesia.html. (diakses pada 7 November 2014).
Copyright (c) 2017 Mahathir Muhammad Iqbal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.