Journal of Finance and Islamic Banking
Full Lenght Article
Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah
Abstract
This study aims to determine whether cognitive, affective, and conative perception variables influence the interest of becoming customers of Islamic banks in Surakarta. The research employs quantitative methods, with a sample size of 100 respondents determined using the Slovin formula from a non-Muslim population of 122,130 inhabitants in Surakarta. Data analysis utilizes Multiple Linear Regression Analysis. The findings indicate that, based on the statistical tests, the combined influence of cognitive, affective, and conative perception variables (simultaneously-Test F) positively affects the interest in becoming customers of Islamic banks. The t-test reveals that cognitive perception (X1), affective perception (X2), and conative perception (X3) individually have a positive influence on the interest in becoming customers of Islamic banks (Y), each with a significant level. The regression equation demonstrates that cognitive perception, affective perception, and conative perception variables collectively impact the interest in becoming customers of Islamic banks. Thus, the null hypothesis (Ho) is rejected, and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. The most dominant variable among them is the conative perception variable.
Declarations
Publisher's Note
Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.
References
Ahmadi, Abu. (2009). Psikologi Umum. Jakarta: Rineka cipta
Algifari, (2009), Analisis Regresi Teori, Kasus, dan Solusi, Yogyakarta : BPFE-Yogyakarta
Andi Mappiare, (1997), Psikologi Remaja, Surabaya: Usaha Nasional.
Antonio, Syafi’i, (2001), Bank Syariah Dari Teori ke Praktek, 2001, Jakarta: Gema Insani Pers.
Arief, Sritua, (1993), Metodologi Penelitian Ekonomi, Jakarta : UI-Press.
Bimo Walgito. (1994). Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Andi Offest.
Bisri, Mohammad, (2013), Statistik, IAIN Surakarta.
Chotifah, Y. (2018). Peningkatan Minat Menabung di Bank Syariah melalui Program Office Channeling. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1). doi:http://dx.doi.org/10.22515/jfib.v1i1.732
Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil, (2015), Profil Pengembangan kependudukan kota surakarta 2014, di unduh dan diakses dari http://dispendukcapil.surakarta.go.id pada 17 September 2016, jam 21.10 WIB
Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Gerungan. (1996). Psikologi Sosial. Bandung: Eresco.
Gudono,(2012), Analisis Data Multivariat, Yogyakarta : BPFE-Yogyakarta Handayani, Melisa. (2013). Persepsi Masyarakat Terhadap Sosialisasi pencalonan Hasan, (2009), Ananlisis Data Penelitian Dengan Statistik, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Halimah, A. (2018). Peningkatan Kepercayaan Nasabah Tabungan Mudharabah melalui Pendekatan Syariah Marketing, Service Excellence, dan Reputasi. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1). doi:http://dx.doi.org/10.22515/jfib.v1i1.727
Hermawan Kartajaya, dan Muhammad Syakir Sula, (2006), Syariah Marketing, Bandung: Mizan Pustaka.
http://dok.joglosemar.com diakses pada tanggal 5 Oktober (2016), jam 22.00 WIB.
Husein Umar, (2003), Metode Riset Bisnis, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Istijanto, (2009), Aplikasi Praktis Riset Pemasaran, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Jurnal Ekonomi dan Keuangan, Vol. 1, No. 1, Desember (2012) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Non MuslimMenjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri Di Medan Evi Yupitri dan Raina Linda Sari.
Lind, Douglas A., William G. Marchal, Samuel A. Wathen, Teknik-teknik Statistika dalam Bisnis dan Ekonomi Menggunakan Kelompok Data Global, Jakarta : Salemba Empat.
Mahmud, M Dimyati. (1989). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: BPFE.
Mar’at. (1991). Sikap Manusia Perubahan dan Pengukuranya. Ghalia. Jakarta.
Miftah Toha. (2003). Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya.
Noeng Muhadjir. (1992). Pengukuran kepribadian. Yogyakarta: Rake Sarasih.
Noor, Juliansyah, (2011), Metodologi Penelitian : Skripsi, Tesis, Disertasi, Dan Karya Ilmiah, Jakarta : Kencana.
Rakhmat, Jalaluddin. (2004). Psikologi Komunikasi. PT Remaja Rosdakarya: Bandung.
Ruslan, Rosady, (2013), Metode Penelitian: Publik Relation dan Komunikasi, Jakarta: Rajawali Pers.
Russetyowati, A. (2018). Peningkatan Minat Penggunaan Kartu Kredit Syariah Melalui Pendekatan Kepercayaan, Sikap, dan Pendapatan. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1). doi:http://dx.doi.org/10.22515/jfib.v1i1.728.
S. Uyanto, Ph. D., ( 2006), Pedoman Analisis Data Dengan SPSS, Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sanusi, (2013), Metodologi Penelitian Bisnis, Jakarta: Salemba Empat.
Setiawan, Dr.Ir, & Dwi Endah Kusrini, (2010), Ekonometrika, Yogyakarta : CV. Andi Offset.
Siregar, (2013), Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Kencana.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono, Prof.Dr, (2012), Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi Mixed Method, Bandung : Alfabeta.
Suliyanto, (2005), Metode Riset Bisnis, Yoagyakarta: Andi Offset.
Sunyoto, (2010), Uji Khi Kuadrat dan Regresi Untuk Penelitian, Yogyakarta: Graha Ilmu.
Supranto, J, (2009), Statistik : Teori dan Aplikasi, Jakarta : Erlangga.
Widyasari, Putri Arum, (2014), Analisis Pengaruh Aspek Pengetahuan, Aspek Ekonomi, Aspek Pelayanan Dan Aspek Demografi Terhadap Keputusan Pns Menabung Di Bank Syariah Di Surakarta, Skripsi.
Copyright and permissions
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.