Taxpayer's Interest in Using Tax Consultant Services

Nafisah Novalia (1) , Endang Masitoh (2) , Purnama Siddi (3)
(1) Department of Accounting, Faculty of Economics, Universitas Islam Batik Surakarta, Indonesia , Indonesia ,
(2) Department of Accounting, Faculty of Economics, Universitas Islam Batik Surakarta, Indonesia , Indonesia ,
(3) Department of Accounting, Faculty of Economics, Universitas Islam Batik Surakarta, Indonesia , Indonesia

Abstract

This study aims to obtain empirical evidence to determine the effect of knowledge, perceptions of tax consultants, tax sanctions, and taxpayer motivation on interest in using tax consultant services. The independent variables in this study are knowledge, perceptions of tax consultants, tax sanctions, and taxpayer motivation. The dependent variable in this study is the interest in using the services of a tax consultant. The data in this study are primary data obtained from a questionnaire sample of 83 individual taxpayers in the Solo Raya area, using purposive sampling method. The data analysis technique used multiple linear, the data was processed using SPSS 22. The results of the analysis showed that the perception of tax consultants, tax sanctions, and taxpayer motivation had a positive effect on interest in using tax consultant services. Knowledge has a negative effect on interest in using the services of a tax consultant.

Full text article

Generated from XML file

References

Anggraeni, M. A., Maslichahi, & Sudaryanti, D. (2020). Pengaruh Persepsi Dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Jurusan Akuntansi Berkarir Di Bidang Perpajakan (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Islam Malang). E-Jra, 09(03), 50–61.

Dayshandi, D., Handayani, S. R., & Yagningwati, F. (2015). Pengaruh Persepsi dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Program Studi Perpajakan Untuk Berkarir di Bidang Perpajakan. Jurnal Perpajakan (JEJAK), 1(januari), 1–15.

Hartanti, R., & Nuryatno, M. (2019a). Factors That Influence The Interest In Using Tax Consultant Services. Jurnal Akuntansi, XXIII(01), 79–96.

Hartanto, B. (2013). Pengaruh Persepsi Wajib Pajak Atas Pengetahuan Perpajakan , Super Ego Motives , Pelayanan Aparat Pajak dan Peran Sebagai Wakil Wajib Pajak Terhadap Permintaan Wajib Pajak Orang Pribadi Atas Jasa Konsultan Pajak di Wilayah KPP Mulyorejo Surabaya. Jurnal Tax & Accounting Review, 3(2), 1–14.

Khairannisa, D., & Cheisviyanny, C. (2019). Analisis Peranan Konsultan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak dalam Memenuhi Kewajiban Perpajakan. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(3), 1151–1167.

Kusuma, M. H. (2017a). Pengaruh Pengetahuan Pajak, Persepsi tentang Konsultan Pajak dan Account Representative terhadap Minat Menggunakan Jasa Konsultan Pajak. Jurnal Akuntabilitas: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Akuntansi, 11(2), 99–114.

Kusuma, M. H. (2017b). Pengaruh Pengetahuan Pajak, Persepsi Tentang Konsultan Pajak dan Account Representative Terhadap Minat Menggunakan Jasa Konsultan Pajak. Akuntabilitas: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan AKuntansi, 11(2), 99–114.

Listiyani, D., & Febrianti, M. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Wajib Pajak Menggunakan Jasa Konsultan Pajak di DKI Jakarta. Jurnal Trisakti School of Management, 1–9.

Munabari, F. W., & Aji, A. W. (2014). Analisis Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Persepsi Tentang Konsultan Pajak, dan Persepsi tentang Account Representative Terhadap Minat dalam Menggunakan Jasa Konsultan Pajak pada Wajib Pajak Badan di KPP Pratama Bantul. Jurnal Akuntansi, 2(2).

Mutia, S. P. T. (2014). Pengaruh Sanksi Perpajakan, Kesadaran Perpajakan, Pelayanan Fiskus, dan Tingkat Pemahaman Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. Universitas Negeri Padang.

Pajak, D. J. (2020). Laporan Kinerja Direktorat Jenderal Pajak 2020.

Pontoh, F. I., Elim, I., & Budiarso, N. S. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Wajib Pajak Menggunakan Jasa Konsultan Pajak. Jurnal EMBA, 5(2), 1226–1237.

Prima, E. R. (2016). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Pelayanan Aparat Pajak, Sanksi Perpajakan, dan Kualitas Layanan Konsultan Pajak Terhadap Minat Penggunaan Jasa Konsultan Pajak. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Sutanto, L., & Tjondro, E. (2014). Persepsi Wajib Pajak Terhadap Konsultan Pajak dan Preferensi Wajib Pajak dalam Memilih Konsultan Pajak : Honest Consultant, Creative Consultant, dan Cautious Consultant. Jurnal Tax & Accounting Review, 3(2).

Trisnawati, M. kusumaningtyas. (2013). Pengaruh Persepsi dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Jurusan Akuntasi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Berkarir di Bidang Perpajakan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa PEB, 1(2), 1–15. https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/319

Widiawati, H. S., & Mita, E. R. (2016). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Kepemilikan NPWP, Pelayanan Fiskus dan Penagihan Pajak Terhadap Penerimaan Pajak di Kota Kediri. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(02), 165–173.

Wijaya, A. F. (2013). Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Wajib Pajak Badan Menggunakan Jasa Konsultan Pajak. Universitas Kristen Petra Surabaya. Universitas Kristen Petra Surabaya.

Authors

Nafisah Novalia
[email protected] (Primary Contact)
Endang Masitoh
Purnama Siddi
Novalia, N., Masitoh, E., & Siddi, P. (2022). Taxpayer’s Interest in Using Tax Consultant Services. JIFA (Journal of Islamic Finance and Accounting), 4(2), 118–128. https://doi.org/10.22515/jifa.v4i2.3885

Article Details