##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Abstract

This study aim to determine the role of digital marketing and competitive price to buying decision IndiHome Fiber PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk. Datel Wonogiri.


Research data was obtained by spreading questionnaires using interval scale by using sample of 100 respondents. This research uses sampling with aksidental sampling method and using multiple linear regression analysis technique.


Partial test results indicate that the digital marketing has a significant effect on buying decision, competitive price has a significant effect on buying decision. For simultaneous test, the result shows that variable of digital marketing and competitive price together have significant effect to buying decision.


Keywords: digital marketing, competitive price and buying decision

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

  1. Amrullah, Siburian, P. S., & ZA, S. Z. (2016). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 13(2), 99-118.
  2. Anwar, I., & Satrio, B. (2015). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 4(12).
  3. Arikunto, S. (1990). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  5. Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian:Suatu Pendekatan Praktik (13 ed.). Jakarta: Rineka Cipta.
  6. Briliana, V. (2010). Analisis Pengaruh Service Quality, Customer to Customer Interaction dan Service Atmosphere Terhadap Satisfaction Firm. Jurnal Bisnis dan Akuntansi, 12(2), 107-118.
  7. Dinan, F., Azhad, M. N., & Fatimah, F. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Keputusan Pembelian Produk Kosmetik Oriflame Pada Mahasiswi Universitas Muhammadiyah Jember. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia, 2(1), 16-30.
  8. Faedah, N. (2016). Pengaruh Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Lea Pada Showroom Lea di Samarinda. Ilmu Administrasi Bisnis, 4(1), 237-249.
  9. Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen (Pedoman Penelitian untuk Penelitian Skripsi, Tesis, dan Disertasi Ilmu Manajemen) (5 ed.). Diponegoro: Universitas Diponegoro.
  10. Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 (7 ed.). Semarang: Universitas Diponegoro.
  11. Hidayati, T. A., Suharyono, & Fanani, D. (2013). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli dan Keputusan Pembelian Konsumen (Survei pada Mahasiswa Penghuni Ma’had Sunan Ampel Al-Aly UIN Malang Tahun Angkatan 2012/2013 yang Mengkonsumsi Mie Instan Merek Indomie). Jurnal Administrasi Bisnis, 2(1), 163-171.
  12. Juanita, H. A., & Lestari, U. P. (2015). Tingkat Kepercayaan Konsumen dan Pemanfaatan E – Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Produk E –Ticket Pesawat di Octopus Travel Surabaya. Ebis, 7(1), 55-74.
  13. Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran (12 ed., Vol. 2). (A. Maulana, D. Barnadi, W. Hardani, Penyunt., & B. Sabran, Penerj.) Jakarta: Erlangga.
  14. Latan, H., & Temalagi, S. (2013). Analisis Multivariate Teknik dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.
  15. Liputan6. (2017). Penetrasi Tripel Play Telkom Tercepat Diantara Pemain Global. 15 Desember 2017. http://news.liputan6.com
  16. Mahalaxmi, K. R., & Ranjith, P. (2016). A Study on Impact of Digital Marketing in Customer Purchase Decision in Trichy. International Journal for Innovative Research in Science & Technology, 2(10), 332-338.
  17. Mongi, L., Mananeke, L., & Repi, A. (2013). Kualitas Produk, Strategi Promosi dan Harga Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Simpati Telkomsel di Kota Manado. EMBA, 1(4), 2336-2346.
  18. Muanas, A., Utami, D. E., Wiyono, A. S., & Wulandari, F. (2013). Manajemen Pemasaran. (K. Mustofa, Penyunt.) Sleman: Asnalitera.
  19. Multimedia, B. (2017). Biznet Home Combo. 15 Desember 2017. www.biznethome.net.
  20. Munir. (2009). Kontribusi Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pendidikan di Era Globalisasi Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 2(2), 1-4.
  21. Nurhayati, S. (2017). Pengaruh Citra Merek, Harga dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Samsung di Yogyakarta. JBMA, 4(2), 60-69.
  22. Pamungkas, B. A., & Zuhroh, S. (2016). Pengaruh Promosi di Media Sosial dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Kedai Bontacos, Jombang). Komunikasi, 10(2), 145-160.
  23. Panjaitan, J. E. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada JNE Cabang Bandung. Manajemen, 11(2), 265-289.
  24. Patmanthara , S. (2012). Analisis Pelaksanaan Uji Online Pada Kompetensi Teknologi Informasi Komunikasi (TIK) dan Kesiapan Infrastruktur di SMA Kota Malang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(1), 28-37.
  25. Peter, J. P., & Olson, J. C. (2013). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran (9 ed.). (D. T. Dwiandani, Penerj.) Jakarta: Salemba Empat.
  26. Pradiani, T. (2017). Pengaruh Sistem Pemasaran Digital Marketing Terhadap Peningkatan Volume Penjuakan Hasil Industri Rumahan. JIBEKA, 11(2), 46-53.
  27. PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk. (2017). About Us. 18 Desember 2017. https://indihome.co.id
  28. PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk. (2017). Products & Packages. 15 Desember 2017. https://indihome.co.id
  29. PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk. (2017). Tentang Telkom. 15 Desember 2017. http://www2.telkom.co.id
  30. PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk. (2017). Profil dan Riwayat Singkat. 14 November 2017. https://www.telkom.co.id
  31. Putri, A. L., & Ferdinand, A. T. (2016). Analisis Pengaruh Citra Toko Dan Harga Kompetitif Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko H.A Laury di Semarang. Diponegoro Journal of Management, 5(3), 1-13.
  32. Rosalina, S., & Subagio, H. (2016). Analisa Pengaruh Product Image Terhadap Purchase Intenion Dengan Trust Sebagai Variabel Intevening Pada Blesscon PT. Superior Prima Sukses. Jurnal Manajemen Pemasaran PETRA, 1(1), 1-11.
  33. Rudiani, Y. P. (2015). Pengaruh Digital Marketing Tools Terhadap Sport Consumer Decision di Waterbom Bali, Skripsi, Jurusan Manajemen Pemasaran Pariwisata Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Pendidikan Indonesia (UPI) Bandung, Bandung. Ryan, D., & Jones, C. (2009). Understanding Digital Marketing : Marketing Strategies for enganging the digital generation. London and Philadelphia: Kogan Page.
  34. Sagala, C., Destriani, M., Putri, U. K., & Kumar, S. (2014). Influence of Promotional Mix and Price on Customer Buying Decision toward Fast Food sector: A survey on University Students in Jabodetabek (Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang, Bekasi) Indonesia. International Journal of Scientific and Research Publications, 4(1), ISSN 2250-3153.
  35. Setyowati, T. (2015). Analisis Service Quality, Promotion, Cost Study dan Image Dampaknya Pada Minat Kuliah di Perguruan Tinggi (Studi Pada Universitas Muhammadiyah Jember). Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia, 1(2), 182-200.
  36. Siswanto, T. (2013). Optimalisasi Sosial Media Sebagai Media Pemasaran Usaha Kecil Menengah. Jurnal Liquidity, 2(1), 80-86.
  37. Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  38. Suharyadi, & Purwanto. (2016). Statistika untuk ekonomi dan keuangan modern. Jakarta: Salemba Empat.
  39. Sumarwan, U. (2003). Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Jakarta Selatan: Ghalia Indonesia.
  40. Tjiptono, F. (2009). Service Marketing : Esensi dan Aplikasi. Yogyakarta: Marknesis.
  41. Wahab, W. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Industri Perbankan Syariah di Kota Pekanbaru. Kajian Ekonomi Islam, 2(1), 51-66.
  42. Wahyuni, S., & Pardamean, J. (2016). Pengaruh Iklan, Harga dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Simpati di Institute Perbanas. Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis, 3(1), 13-29.