##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Abstract

In Malangsari there is a non-formal learning institution about religion, namely the Al-Qur'an Education Park (TPA) Albarokah which is located at the Albarokah Mosque. TPA Albarokah teaches Iqra and Qur'anic Literacy, Fiqh, and Akidah Akhlak. The devotee conducts service by means of a Focus Group Discussion (FGD) with the ustaz. This devotion aims to teach the ustaz a method of singing about the adab of eating and drinking and knowing the ten angels of God and their duties. The function of this method is to make it easier for students to understand landfill material. Devotion is done by lectures and practices. As a result, students are easier to understand and memorize with the singing method.

Keywords

Training Moral Aqidah Singing Method

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

  1. Andini Widyastuti, Seabrek Kesalahan Guru PAUD yang Sering Diremehkan.(Yogyakarta:DIVAPress, 2016).hal.69
  2. Ardianti, Marwari, Lukmanulhakim. “Peranan Guru dalam Penanaman Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di TK Mazmur 21 Pontianak Selatan,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Tanjungpura. 30 Agustus 2016, 6-9. Diakses pada tanggal 20 Oktober 2022
  3. Fadhilah, M., Desain Pembelajaran Paud, (Jogjakarta:Ar-Ruzz, 2012), hal, 161.
  4. Hasan Basri, R. (2015). Manajemen Pendidikan dan Pelatihan. CV Pustaka Setia.
  5. la Ode Ismail Ahmad, M. A. S. Q. (2018). Pemikiran Moderen dalam Islam, Konsep Tokoh dan Organisasi (la Ode Ismail Ahmad, Ed.; 1 ed.). Alauddin University Perss.
  6. Lestari, R, Nyanyian Sebagai Metode Pendidikan Karakter Pada Anak, Prosiding Seminar Nasional Psikologi Islam No.B.06, 3(2012).
  7. Ma’rifah, I. Strategi Pembelajaran BCM (Bermain, Cerita, Menyanyi)dalam Membina akhlak Anak Usia Dini, Skripsi, (Malang:UIN Maulana Malik Ibrahim Malang 2009), hal 25.
  8. Makur, Kadian. Pembelajaran Komperatif dalam Pembelajaran Sains, Malang: Universitas Negeri Malang, 2004) hal 74
  9. Maskur, Kasdim. Pembelajaran Koperatif dalam pembelajaran Sains, (Malang: Universitas Negeri Malang, 2004), hal 69.
  10. Modul I. Materi 3A. 1992. Metodologi Need Assesment: Fokus Group Diskusi. Pelatihan dan Lokakarya Need Assesment untuk Staf PKBI se Indonesia, Jakarta November
  11. Munashikhah. (2020). Akhidah Akhlak (Lilik Huriyah, Ed.; 1 ed., Vol. 1). Direktorat KSKK Madrasah.
  12. Permendiknas No.22 Tahun 2006 tentang Standar Isi (Jakarta: Dinas Pendidikan, 2007),Hal 1.
  13. Ridwan, & Indra Bangsawan. (2021). Buku Seni Bercerita, Bermain dan Bernyayi. 1–171.
  14. Siti Maimunawati & Muhammad Alif, Peran Guru Orang Tua, Metode dan Media Pembelajaran: Strategi KBM di Masa Pandemi (Banten: Media Karya Serang, 2020)Hal 3.
  15. Sugiono (Ed.). (2013). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. CV Alfabeta.
  16. Suyadi Dan Maulidya Ulfah, Konsep Dasar Paud (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2015), hal 17.
  17. Thomas Widodo. (2021). Perencanaan dan Evaluasi Pelatihan (Thomas Widodo, Ed.). CV Makeda Multimedia Sarana.