Increasing the Learning Motivation of Three-Dimensional Material for 5th Grade in Public Elementary School 2 Palaan Through SALAM Media "Snake & Ladder Math"
Main Article Content
Sometimes, it is easy for students to feel bored during the learning process. The saturation experienced by students can be caused by the large amount of material that must be mastered, one of which is Three-Dimensional material. In elementary school, mathematics is generally a less desirable subject. Therefore, elementary school teachers need to package it using learning media that are in accordance with students' character. This community services seeks to trace the effective learning media applied in 5th grade of SDN 2 Palaan through a descriptive approach and inductively analysis. The result is that the SALAM learning media "Snake & Ladder Math" is an appropriate learning media for Three-Dimensional material.
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa (Learning Motivation As Determinant Student Learning Outcomes). JP Manper: Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Arina, D., Mujiwati, E. S., & Kurnia, I. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pebelajaran Volume Bangun Ruang Di Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 168–175. https://doi.org/10.37478/jpm.v1i2.615
Asrofi, M. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 7(10), 11–21.
Baiquni, I. (2016). Penggunaan Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM: Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 1(2), 193–203.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1).
Hamid, M. A., Rahmi, R., Masrul, J., Meilani, S., & Munsarif, M. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. In Bintang Surabaya. Bintang Surabaya.
Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Sardiman. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja Grafindo Persada.
Sudjana, N. (2012). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono, S. (2015). Metode Penlitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.144
Wulanyani, N. M. S. (2013). Meningkatkan Pengetahuan Kesehatan Melalui Permainan Ular Tangga. Jurnaal Psikologi UGM, 40(2), 181–192.