Pendampingan Komunikasi Bahasa Inggris dalam Pemasaran Hasil UMKM di Dusun Pamulung, Kabupaten Sumbawa
Main Article Content
This program aims to provide experience, information and new knowledge related to the use of basic English during marketing results by the Gita Tambora Tourism Ambassador UMKM sector group, in Dusun Pamulung. The institutions participating in the community service activities are the Kencana Beach Cottages Travel Agency, the Postgraduate School of the Sumbawa University of Technology (UTS), the Sumbawa Islamic College (STAIS), and the UMKM Group Gita Tambora Tourism Ambassador with assistance for a certain period. The activity was carried out 5 February 2023, 24 February 2023 and 10 March 2023. There were five stages, namely; 1) survey activities; 2) interviewing; 3) setting up the sales area; 4) providing basic English communication; and 5) getting ready to serve guests. The results of these activities are: 1) travel agencies gain the trust of the tourism market; 2) Lecturers and students can implement their knowledge and experience; and 3) MSME groups can increase new knowledge regarding how to communicate using basic English with foreign guests. In addition, it will be increasing the economic value from sales suvenirs they sell.
Adawiyah, D. (2021). The Importance of English in Business Communication. Jurnal Adminika, 7(1), 178–186.
Agustiani, A., Syaiful, S., & Martina, E. (2022). Pelatihan Bahasa Inggris bagi UMKM di Desa Wisata Kampung Patin Kabupaten Kampar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2437–2442. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.714
Akbar, A., Burhanuddin, Ali, A., & Mustafa, M. Y. (2022). PKM Peningkatan Mutu UMKM Pariwisata Ekonomi Kreatif Melalui Program Short Course of Basic English for Marketing. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian. Makassar: LP2M Universitas Negeri Makassar.
Anggraini, Y., Mutia, R. D., Hadiyana, R. W., & Subali, D. (2022). Pendampingan Kewirausahaan Berbasis Digital Dan Penggunaan Bahasa Inggris Untuk Pelaku Usaha Pemula. Bemas: Jurnal Bermasyarakat, 2(1), 35–42. https://doi.org/10.37373/bemas.v2i1.127
Dewi Surani, A. C. K. (2020). Pelatihan Bahasa Inggris Bagi UMKM Materi English Transactions dan Promotions di Rumah Kreatif BUMN (RKB)-Cilegon. 3(2), 55–60.
Juriana, J. (2018). Pentingnya Penggunaan Bahasa Inggris dalam Komunikasi Dakwah pada Era Global. Mawa’Izh: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 8(2), 241–258. https://doi.org/10.32923/maw.v8i2.773
Khalik, W. (2014). Kajian Kenyamanan Dan Keamanan Wisatawan Di Kawasan Pariwisata Kuta Lombok. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 01, 23–42. https://doi.org/10.24843/jumpa.2014.v01.i01.p02
Khayati, A., Pratama, A. R., & Anas, M. T. (2022). Fenomena Kinerja dan Struktur Pasar Industri Kecil dan Menengah Klaster Batik di Kabupaten Klaten. Journal of March" …, 4(1), 9–20.
Kurdaningsih, D. M., & Anwar, C. (2020). Pendampingan Keterampilan Berkomunikasi Public Speaking dalam Mendukung Pemasaran Produk UMKM Desa Gedawang Banyumanik Semarang. Indonesian Journal of Community Services, 2(2), 181. https://doi.org/10.30659/ijocs.2.2.181-190
Kusumaningsih, C., Syahadati, E., Susanti, E., & Kurniawati, T. (2021). Pelatihan English for Marketing pada Kelompok P3MM Desa PAL IX Kabupaten Kubu Raya. Gervasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 242–252. https://doi.org/10.31571/gervasi.v5i2.2332
Nicoleta-Marian. (2015). Developing English Communication Skills in a Different Cultural Context: Matches and Mismatches. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 7(1), 169–180.
Peraturan Pemerintah RI Nomor 32 tahun 1998 tentang Pembinaan dan Pengembangan Usaha Kecil.
Perwira, Y. K., Wulandari, D., Yuda, J. P., Priyanto, A. D., Sari, I. M., & Denistia, K. (2022). Pembuatan Deskripsi Produk Katalog Dwibahasa untuk Mendukung Pemasaran Produk Kerajinan Rotan Di Desa Wisata Trangsan, Gatak, Sukoharjo. Jurnal Abdimas, 26(1), 24–32. https://doi.org/10.15294/abdimas.v26i1.33130
Quest, U. P., Anghel, R. E., & Romaneasca, R. (2015). Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala Romanian Journal for Multidimensional Education Covered in : Index Copernicus , Ideas RePeC , Predictors of Academic Performance among at -Risk Romanian Youth Lumen Publishing House On behalf of : Lumen. 7(1), 181–192.
Ramadani, R., & Hasibuan, S. (2022). Peran Kemampuan Bahasa Inggris untuk Meningkatkan Confidence Pasar Internasional dalam Penjualan Produk Lokal pada UMKM Sumatera Utara. Prosiding Seminar Nasional Sosial, Humaniora, Dan Teknologi. Senashtek. Retrieved from https://journals.stimsukmamedan.ac.id/index.php/senashtek/article/view/215
Sitinjak, V. N., Sinaga, P., Sembiring, M., Ambarita, E., Simamora, N. J., Racheman, H., … Manalu, C. J. F. (2022). Praktik Bahasa Inggris dalam Pemasaran Produk UKM di Desa Lumban Pea Timur, Kecamatan Balige, Kabupaten Toba. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Methabdi, 2(1), 74–77. https://doi.org/10.46880/methabdi.Vol2No1.pp74-77
Suparman, L. (2017). The Effectiveness of the English Conversation to Improve Students’ Speaking Skill. Palapa, 5(2), 38–52. https://doi.org/10.36088/palapa.v5i2.45
Sutanty, M., Karmeli, E., & Sucihati, R. N. (2022). UMKM Sebagai Pilar Pembangunan Ekonomi Kabupaten Sumbawa. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(2), 1117–1128.
Undang-Undang RI Nomor 20 tahun 2008 tentang Usaha Kecil.
Utami, K. D. P. (2022). Penerapan standar kebersihan fasilitas di area swan restoran pada masa pandemi covid – 19. Jurnal Ilmiah Pariwisata Dan Bisnis, 1(11), 3016–3037. https://doi.org/10.22334/paris.v1i11.210
Wati, N. S., Anggaira, A. S., Sari, Y. A., & Andianto, A. (2021). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Menggunakan Media Digital untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pengabdian Dharma Wacana, 2(1), 8–12. https://doi.org/10.37295/jpdw.v2i1.179
Yasin, H., & Hari Susanta Nugraha, D. (2015). Peningkatan Tata Kelola UKM Melalui Strategi Perbaikan Standar Mutu (Kasus UKM Tenun Ikat Troso Kabupaten Jepara). Fakultas Ekonomika Dan Bisnis, 163–175.