PENANAMAN BUDAYA LITERASI MEMBACA DAN NUMERASI MELALUI PENYULUHAN WAWASAN BACAAN DAN TAHFIZH AL-QURAN SERTA LOMBA PHBI
Main Article Content
Reading literacy and numeracy literacy are skills that play an essential role in facing the challenges of the 21st century. This service aims to instill a culture of reading literacy and numeracy literacy in teachers, parents and students who take part in Al-Quran Reading and Tahfizh Program activities at Irmas Baeturrahmah, Kalibuntu Village, Regency Cirebon. Based on observations and interviews, there needs to be activities that can increase insight into reading and tahfizh Al-Quran in the form of counseling and can increase reading literacy and numeracy literacy among students in the form of competitions. The results of the service show that counseling provides motivation to improve learning of the Al-Quran and competitions can be held with high public interest.
Akbar, A., & Hidayatullah, H. (2016). Metode tahfidz al-qur’an di pondok pesantren kabupaten Kampar. Jurnal Ushuluddin, 24(1), 91–102.
Al-Qardhawi, Y. (2000). Bagaimana berinteraksi dengan Al-Qur’an. Pustaka Al-Kautsar.
Alias, N. (2020). [Writing Style and Intensity of Classic and Contemporary Scholars in Quranic Sanad Knowledge Writing] Gaya Penulisan dan Kesungguhan Ulama Klasik dan Kontemporari Terhadap Ilmu Sanad Al-Qur’ān. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 21(3), 165–177.
Alias, N., & Mohamad, K. A. (2019). Penelitian Terhadap Kriteria dan Tekstual Ijazah Sanad Al-Quran: A Study on Criteria and Technical Specifications of Quranic Sanad. Maʿālim Al-Qurʾān Wa Al-Sunnah, 15(2), 76–92.
Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh kemampuan literasi membaca terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 52–58.
Andina, E. (2017). Pentingnya literasi bagi peningkatan kualitas pemuda. Majalah Info Singkat Kesejahteraan Sosial, 9(21), 9–12.
Asfarina, N. I., & Setyawan, D. A. (2023). Hubungan Tingkat Pendidikan dan Pengetahuan Orangtua tentang Reading Comprehension dengan Kemampuan Reading Comprehension Anak Kelas 3 Sekolah Dasar Negeri Palur 02 di Sukoharjo. Jurnal Terapi Wicara Dan Bahasa, 1(2), 326–333.
Barumbun, M., Wahyuni, Kojongian, H., Palebangan, C. S., Moron, M. K., & Royani, L. M. (2023). Penguatan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi di SDN 019 Tanjung Selor Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 5. Transformatif: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2).
bin Mohamad, M. R., binti Ramli, F. Z., & bin Alias, N. (2020). Relevansi pewarisan sanad talaqqi al-Quran. Jurnal Al-Turath.
Bustomi, A., & Laeli, S. (2021). Pembinaan Program Tahsin Al-Qur’an dalam Meningkatkan Potensi Menghafal Al-Qur’an Anak-Anak di Majelis Ta’lim Nurul Fadhilah. Educivilia: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 169–174.
Carr-Hill, R. A., & Pessoa, J. (2008). International literacy statistics: A review of concepts, methodology and current data. UNESCO Institute for Statistics Montreal.
Delgadova, E. (2015). Reading literacy as one of the most significant academic competencies for the university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 178, 48–53.
Dilla, A. M., & Adiyono, A. (2023). Mengoptimalkan Literasi Alquran: Mengeksplorasi Strategi Pedagogis Dan Faktor-Faktor Sosial-Lingkungan Yang Berdampak Pada Kemahiran Membaca Al-Quran Di Kalangan Siswa Madrasah Tsanawiyah Al-Ihsan Tanah Grogot. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(7), 639–655.
Dzulqarnain, I. (2018). Implikasi Tilawah Al Quran terhadap Ketenangan Hati Perspektif Tafsir Al-Mishbah. Thesis.
Fadli, M., Arief, Z. A., & Fatonah, U. (2022). Penerapan Metode Talaqqi Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di Rumah Qur’an Al-Muhajirin Bogor. PROSIDING TEKNOLOGI PENDIDIKAN, 1(2), 144–150.
Fauzan, A. H. (2015). Pola Pembinaan Baca Tulis Al-Qur’an (BTQ) Sebagai Upaya Peningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran. Ar-Risalah, 8(1), 19–29.
Habibulloh, R., Pahrudin, P., & Komarudin, R. E. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Quran dengan Metode Talaqqi dan Tikrar bagi Anak-Anak MDTA Al-Ali. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(15), 62–72.
Hasanah, U. (2015). Pesantren Dan Transmisi Keilmuan Islam Melayu-Nusantara; Literasi, Teks, Kitab Dan Sanad Keilmuan. ’Anil Islam: Jurnal Kebudayaan Dan Ilmu Keislaman, 8(2), 203–224.
Ibrahim, I., & Samsuar, S. (2022). Peranan Lembaga Pembinaan Dan Pengembangan Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (LP2AIK) Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qurâ€TM an Bagi Mahasiswa Poltekkes Muhammadiyah Makassar. Education and Learning Journal, 3(2), 117–123.
Keefe, E. B., & Copeland, S. R. (2011). What is Literacy? The Power of a Definition. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 36(3–4), 92–99. https://doi.org/10.2511/027494811800824507
Marchuk, L., & Yatsyna, O. (2020). Practices of Informal Education as a Resource for Self-Realization of Self-Referential Identities in a Pandemic and Post-Pandemic Period.
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100.
Mengapa membaca Alquran harus dengan tajwid dan tartil? (2021). https://mui.or.id/hikmah/31729/mengapa-membaca-alquran-harus-dengan-tajwid-dan-tartil/
Mulizar, M., & Awaluddin, A. (2022). Potret Tilawah Al-Qur’an: Analisis Lahn Membaca Al-Qur’an (Studi Pada Mahasiswa IAIN Langsa, Aceh). Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 22(2), 143–160.
Muthoharoh, M. (2019). Media powerpoint dalam pembelajaran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 21–32.
Nurhanifah, N. (2023). Urgensi Pendidikan Al-Qur’an: Kajian Problematika Ketidakmampuan Membaca Al-Qur’an Dan Solusinya. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 2(1), 97–108.
Pratiwi, I. R., Novitasari, N., & Sari, E. M. (2024). Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sma Di Bangka Dalam Menyelesaikan Permasalahan Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum Dari Segi Penalaran Adaptif [Profile Of The Numeracy Ability Of High School Students In Bangka In Solving Problems Based On Minimum Competen. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 8(1), 86–100.
Qowim, A. N. (2019). Internalisasi Karakter Qurani dengan Tartil Al-Qur’an. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 17–29.
Rahmaini, A. (2022). Etika Ta’amul Dengan Alquran (Analisis Terhadap QS Al-Baqarah ayat 121 Studi Komparatif Tafsir Ibnu Katsir dan Tafsir Al-Azhar). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Ramdhani, K., & Juniatmoko, R. (2022). Perpustakaan Cinet: Wadah Literasi Anak Usia Dini di Era Digital. Transformatif: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2).
Ramdhani, M. R., Fauziah, S. P., Apriliyanti, N. N., & Aang, F. A. M. (2023). Menumbuhkan Cinta Nabi Muhammad Kepada Anak-anak Melalui Syair Kisah Sang Rasul. Educivilia: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(2), 153–161.
Sa’diyah, L. L., Dewi, S., Alfiah, L. C., Nugraha, V. A., Saregar, A., & Deta, U. A. (2023). Penerapan Cerdas Cermat Ceria Untuk Meningkatkan Pengetahuan Numerasi Dan Numerik Siswa SD Negeri Sidobandung 1 Dan SD Negeri Sidobandung 2. Dedikasi: Journal of Community Engagement and Empowerment, 1(1), 6–10.
Sintiawati, N. (2021). Peran “rumah baca taman sekar” dalam mengembangkan literasi anak melalui lomba menulis surat. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 6(1).
Siskawati, F. S., Chandra, F. E., & Irawati, T. N. (2021). Profil kemampuan literasi numerasi di masa pandemi cov-19. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 3(1), 253–261.
Sumarto, S., Lestari, A. S., Panggabean, A. S., Sari, C. N., Siahaan, D. A., Farell, E., Bahri, I., Hermayeni, J. S.,
Simanjuntak, L. V. B., & Jaizna, M. N. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi, Kreativitas dan Pengetahuan Siswa SDN 005 Makmur Melalui Lomba Mading Bertema HUT-RI 77. Journal of Rural and Urban Community Empowerment (JRUCE), 4(2).
Sunanih, S. (2017). Kemampuan membaca al-qur’an bagi anak usia dini bagian dari perkembangan bahasa.
Suswandari, M. (2018). Membangun budaya literasi bagi suplemen pendidikan di indonesia. Jurnal Dikdas Bantara, 1(1).
Utari, R., Madya, W., & Pusdiklat, K. (2011). Taksonomi bloom. Jurnal: Pusdiklat KNPK, 766(1), 1–7.
Yuhana, A. M., Annaoval, M. A., & Anwar, S. (2023). Pengaruh Metode Talaqqi Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Santri: The Influence Of The Talaqqi Method On