Cara Menarik Minat Pelanggan Pada Layanan Gadai Emas Syariah Dari Pegadaian Syarah Melalui Strategi Pemasaran

Authors

  • Anisa Mekarsari Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Al Amin Sayid HSB Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Eftika Nur Alsiyah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Niken Nor Azhari Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Tri Rahmawati Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/academica.v8i1.10434

Keywords:

SWOT Analysis, Gold Pawn, Marketing Strategy

Abstract

Sharia pawnshops are non-bank financial institutions that operate in accordance with Sharia principles. This research aims to explore sharia gold pawn development strategies and relate them to existing theories, with a focus on SWOT analysis to formulate effective marketing strategies for sharia gold pawn products. Qualitative methods are used with the Sharia Pegadaian customer population. Through SWOT analysis, marketing strategies will be optimized by exploiting strengths and opportunities and minimizing weaknesses and threats.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fajar Nur’aini DF. (2016) Teknik Analisis SWOT Pedoman Menyusun Strategi yang Efektif dan Efsien Serta Cara Mengelola Kekuatan dan Ancaman. Yogyakarta: QUASRANT.

Nawangsih, R. T. (2019). Strategi Pengembangan Gadai Emas Syariah di Yogyakarta (Studi Kasus Pegadaian Syariah Cabang Mlati Yogyakarta) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Purnamasari, S. (2018). Strategi Pemasaran Pegadaian Syariah dalam Meningkatkan Penjualan Jasa Produk. Jurnal Studi Ekonomi, 9(1).

Rangkuti Freddy. (2014). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono, (2017), Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Dwita, T. (2023). Strategi Marketing Komunikasi Bank Syariah Mandiri Bagian Gadai Emas Dalam Memberi Solusi Keuangan Kepada Masyarakat. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial Dan Politik [JIMSIPOL], 3(4), 405-416.

Hasni, F., Hamdani, I., & Arif, S. (2022). Strategi Pemasaran Produk Tabungan Emas Dalam Upaya Menarik Minat Nasabah pada Pegadaian Syariah Cabang Bogor Baru. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(2), 195-210.

Nurlette, U. A., Sobari, A., & Kosim, A. M. (2018). Analisis strategi pemasaran produk gadai emas (rahn) dalam meningkatkan pendapatan bank (studi kasus Bank BJB Syariah Cabang Bogor). Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 5(2), 201-242.

Rismadayanti, C. E. (2023). Strategi Pemasaran Produk Gadai Emas Di Bank Syariah Indonesia Kc Jenggolo Sidoarjo. Jurnal Tabarru': Islamic Banking

Anisa Mekarsari, Al Amin Sayid HSB, Eftika Nur Alsiyah, Niken Nor Azhari, Tri Rahmawati

and Finance, 6(1), 312-323.

S. Batubara, A. Nasution. (2021). Stategi Pemasaran dan Upaya Menarik Minat Nasabah pada Produk Tabungan Emas di PT Pegadaian Syariah Unit Sadabuan Padangsidimpuan. Jurnal Ekonomi Islam 3, 3 (2). 138-150

Risdwiyanto, A. & Kurniyati, Y. (2015). Strategi Pemasaran Perguruan Tinggi Swasta di Kabupaten Sleman Yogyakarta Berbasis Rangsangan Pemasaran. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.30588/SOSHUMDIK.v5i1.142.

Bator, R. J., Bryan, A. D., & Schultz, P. W. (2011). Who Gives a Hoot?: Intercept Surveys of Litterers and Disposers. Environment and Behavior, 43(3), 295–315. https://doi.org/10.1177/0013916509356884.

Downloads

Published

2024-02-29

Citation Check