KONTRIBUSI ORANG TUA TERHADAP KEMAMPUAN BACA TULIS AL-QUR’AN ANAK

Authors

  • Rizqina Elok Hidayati Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Dian Caesarianingtyas Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Annisa Rahmasari Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Muhammad Sholikin Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

Abstract

The role of parents in accompanying children is needed, especially when they are at home. This study aims to determine how much a parent can play in the development of the skills of children who read and write al-q ur 's. These donations are in the form of helping children read and write the Koran at home on their own. The target of this research is two families in need 02/03 of the sukoharjo baki facility. The study employed qualitative field research methods. Selection of research subjects uses data-collection methods using interviews, observations, and documentaries. Based on research, keywords that: parents play an important role in raising children, children learn more quickly when parents often instill motivation, a short but effective time better than long but less effective, reading and writing the Quran will have a significant impact on the child's personality.


Keywords: Children; Contribution; Parent; Read and Write Quran

References

Adhimah, S. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menghilangkan Rasa Canggung Anak Usia Dini (Studi Kasus Di Desa Karangbong Rt. 06 Rw. 02 Gedangan-Sidoarjo, Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 57–62. https:doi.org/10.21831/jpa.v9i1.31618.

Amalia, B. A., & Ulum, M. B. (2021). Peran TPQ Tarbiyyatul Aulad Dalam Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al- Qur ’an Dan Pembentukan Akhlak Anak, Informatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 99-102.

Budiyanti, S., Supriyadi, A., & Republika, I. (2018). Peranan Orang Tua Terhadap Prestasi Tahfizh Qur’an Siswa Pada SDIT Al-Falah Kota Cirebon, Jurnal Logika, XXII(1), 35–43.

Febrianta, Y. (2017). Penerapan Teori-Teori Pendidikan Untuk Anak Usia Dini Terkait Dalam Pengembangkan Keterampilan Motorik Anak. Sosiohumaniora: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 39–51. https:doi.org/10.30738/sosio.v2i1.489.

Firdaus, M., Haq, A., & Muslim, M. (2020). Peranan Orang Tua Dalam Membentuk Kerakter Anak Di TPQ Al-Amin Kebonagung Malang, Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 5(9), 114–119.

Fitri, A. (2018). Pendidikan Karakter Perspektif Al-Quran Hadits, Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 258-28.

Hafiz, A. & Noor, H. (2016). Pendidikan Anak Dalam Perspektif Alquran, Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 112–127. http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v1i2.389

Hapsari, R. P. (2013). Studi Tentang Pelaksanaan Pemberian Reward Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Kelompok-a Di TK Islam Al-Azhar 35 Surabaya, Jurnal BK Unesa, 04(01):274–84.

Hasibuan, M. (2020). Peran Orang Tua Dalam Membina Kemampuan Baca Al-Qur’an Anak Di Desa Bahal Kecamatan Portibi Padanglawas Utara, Mubtada : Jurnal Ilmiah Dalam Pendidikan Dasar, 3, 44–63.

Maharani, S & Izzati, I. (2020). Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an Anak Usia Dini, Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1288-1297. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.596

Mahmud. (2020). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membina Kemampuan Membaca Al-Quran Pada Anak Di Desa Padang Tanggul Kabupaten Hulu Sungai Utara, Al-Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 14(1), 95–108. http://dx.doi.org/10.35931/aq.v14i1.333

Maufiroh, Y., Afifulloh, M., & Safi’i, I. (2021). Penerapan Aplikasi Microsoft Teams Pada Pembelajaran Daring Pendidikan Agama Islam Kelas VII Brawijaya Smart School Malang Pada Masa Pandemi Covid-19, Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 6(3), 53–61.

Muhsin, A. (2019). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al-Qur’an, Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 177–200. https://doi.org/10.35891/amb.v4i2.1441

Oktafia, N. U., & Sholeh, M. A. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar PAI Siswa SMP Islam Terpadu Daarut Tahfidz (Desa Karang Asem Sayung Demak), Prosiding Seminar Nasional Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humaniora, 771–780.

Nurhayati. (2017). Peran Orang Tua Menumbuhkan Minat Baca Al- Qur’an (Di Desa Landom Kecamatan Lueng Bata Banda Aceh), Serambi Tarbawi: Jurnal Studi Pemikiran, Riset Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.32672/tarbawi.v5i1.1268

Syahbudin, R. (2015). Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Pendidikan Agama Dan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak, At-Ta’lim, 14(2), 220–237. http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v14i2.271

Wiyani, N. A. (2017). Manajemen Program Parenting Bimbingan Baca-Tulis Al-Qur’an Bagi Orang Tua, Thufula, 5(2), 253–244.

Yusuf, M., Legowo, E., & Djatun. R. (2010). Pengembangan Model Modifikasi Perilaku Melalui ‘Continuous Reinforcement’ Dan ‘Partial Reinforcement’ Untuk Mengatasi Kebiasaan ‘Buruk’ Anak Dalam Belajar, Jassi Anakku, 9(1), 35–46.

Downloads

Published

2021-11-03

Issue

Section

Articles

Citation Check