Relevansi Film Animasi Riko The Series Season 3 Terhadap Pembentukan Akhlak Dengan Metode Pembiasaan

Authors

  • Novia Dwi Rahmawati Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Ummi Nur Hidayah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Fadilah Nur Auliya Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Arumaisah Arumaisah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Suci Indah Noviyana Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/academica.v6i1.5721

Keywords:

film Riko The Series, moral formation, relevance

Abstract

The era of globalization has helped shape the character of children through the types of shows that are often watched. Various shows resulted in the decline of morals in children. The purpose of this study is to analyze the relationship between the animated film Riko The Series on moral formation through the habituation method. This study uses a qualitative descriptive approach through the description of each episode in this animated film. The results of this study indicate that there is a relationship between the animated film Riko The Series and the formation of morals in the form of the habit of greeting, thanking, sorry and always saying tayyibah sentences. This animated film is expected to be a guide for parents to educate their children.

Keywords: film Riko The Series; moral formation; relevance

References

Abidin, J. (2020). Peran Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Al-Munir Dalam Pembentukan Akhlakul Karimah Anak Di Desa Klurahan Kecamatan Kartoharjo Kabupaten Magetan. Applied Microbiology And Biotechnology, 2507(1), 1–9. https://doi.org/10.1016/j.solener.2019.02.027%0Ahttps://www.golder.com/insights/block-caving-a-viable-alternative/%0A???

Abu, A. K., Tinggi, S., Syariah, I., & Manar, A. (2021). Kedudukan Niat Dalam Ibadah. Madzahib, Jurnal Fikih Dan Ushul Fikih, 2(4), 1–8.

Ahmad, J. (2018). Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis). Research Gate, 5(9), 1–20. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12201.08804

Amalia, B. A. & Ulum, M. B. (2021). Peran Peran TPQ Tarbiyyatul Aulad Dalam Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al-Qur’an Dan Pembentukan Akhlak Anak. Jumat Informatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 99–102. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_if/article/view/2046

Amin, M. M. (2015). Pendidikan Karakter Anak Bangsa. Calpulis.

Aulia, E. R. N., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak SD Sebagai Bentuk Implementasi PKN. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 43–53.

Ayunita NS, F., Sofyan, A., & Rochiyati, A. E. (2013). Penggunaan Salam Dan Sapaan Pada Masyarakat Madura Di Kabupaten Jember. Skripsi (Tidak Diterbitkan).

Azziz, F., Suntoko, S., & Pratiwi, W. D. (2021). Analisis Tindak Tutur Pada Film Riko The Series (Kajian Pragmatik) Melalui Teks, Ko-Teks, Dan Konteks. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3350–3360. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1302

Bakri, S. (2014). Pendekatan-Pendekatan Dalam Islamic Studies, DINIKA: Journal of Islamic Studies, 12(1). 7-16.

Batubara, J. (2015). Pengembangan Karakter Jujur Melalui Pembiasaan. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.29210/112000

Dahlia, I, Sudarmanto, R. G., & Pargito. (2013). Optimalisasi Pendidikan Karakter Dengan Metode Pembiasaan, Jurnal Studi Sosial, 1(5), 1–15.

Hanafi. (2017). Urgensi Pendidikan Adab Dalam Islam, Saintifika Islamic: Jurnal Kajian Keislaman, 4(1), 59-78.

Busthami, S. H. (2018). Pendidikan Berbasis Adab Menurut A. Hassan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 1-18. https://doi.org/10.14421/jpai.2018.151-01.

Hyoguen, & Wang. (2022). Seri Riko. Playboard.Co. https://playboard.co/en/search?q=Riko the series

Ihsani, N., Kurniah, N., & Suprapti, A. (2019). Hubungan Metode Pembiasaan Dalam Pembelajaran Dengan Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 9–25. https://doi.org/10.33369/jip.3.2.105-110

Jannati, Z. (2021). Keutamaan Bersedekah Sebagai Upaya Meningkatkan Kesehatan Mental. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam Dan Kemasyarakatan, 5(2), 77–87. https://doi.org/10.19109/ghaidan.v5i2.11023

Juhaeni, J., Ludiawati, W., Safaruddin, S., Laili, L. N., Ulfa, L. Z., & Ambarwati, P. (2020). Kesantunan Berbahasa Pada Anak Melalui Pembiasaan. JECED : Journal Of Early Childhood Education And Development, 2(2), 117–123. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i2.942

Julianti, K., Syukri, M., & Astuti, I. (2014). Peningkatan Pengucapan Kalimat Thayyibah Melalui Trategi Modeling The Way Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 3(10). 1-9.

Kafrawi. (2018). Nilai Pendidikan Dalam Shalat Fardhu (Studi Tafsir Al-Misbah). Jurnal Al-Aulia, 04(01), 149–158.

Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141-156. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363

Naziyah, S., Akhwani, A., Nafiah, N., & Hartatik, S. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3482–3489. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1344

Nurhayati. (2014). Akhlak Dan Hubungannya Dengan Aqidah Dalam Islam. Mudarissuna: Media Pengkajian Pendidikan Agama Islam, 4(2), 289–309. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v4i2.291

Rahmayanti, R. D., Yarno, Y., & Hermoyo, R. P. (2021). Pendidikan Karakter Dalam Film Animasi Riko The Series Produksi Garis Sepuluh. KEMBARA Journal Of Scientific Language Literature And Teaching, 7(1), 157–172. https://doi.org/10.22219/kembara.v7i1.15139

Rosyidah, E. (2019). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Akhlak Peserta Didik Di TPQ Al-Azam Pekanbaru. Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 181–189. https://doi.org/10.24042/alidarah.v9i2.5017

Rufidah, Muhyani, & Syafri, U. A. (2018). Implementasi Surat Lukman Ayat 12-19 Dalam Pembentukan Akhlak Siswa SDIT Pondok Duta. Prosiding Bimbingan Konseling, 238–248.

Sa’adah, N. A, Udin, T., & Jaelani, A. (2022). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Film Serial Animasi Riko The Series Dan Relevansinya Terhadap Materi Pelajaran Akidah Akhlah Di MI. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 15-25. https://doi.org/10.33222/jlp.v7i1.1705

Sahidi & Musrifah. (2021). Pembiasaan Perilaku Senyum, Salam, Sapa Dan Ucapan Terimakasih Pustakawan Terhadap Pemustaka. Al Maktabah, 6(1), 9-21. https://doi.org/10.29300/mkt.v6i1.3809

Sayekti, O. M. (2019). Film Animasi “Nussa Dan Rara Episode Baik Itu Mudah” Sebagai Sarana Penanaman Karakter Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 164–171. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i2.29093

Soetari, E. (2014). Pendidikan Karakter Dengan Pendidikan Anak Untuk Membina Akhlak Islami. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 116–147. http://dx.doi.org/10.52434/jp.v8i1.73

Bening, T. P. (2022). Relevansi Film Animasi Nussa Terhadap Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini. Kindergarten : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(1), 1-12.

Hidayat, T., Rahmat, M., & Supriadi, U. (2019). Makna Syukur Berdasarkan Kajian Tematik Digital Al-Qur’an Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Akhlak Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 4(1), 12–14. https://doi.org/10.23969/jp.v4i1.1791

Wisnu, T., & Untung, A. (2022). Riko The Series. Garis Sepuluh Coorporation Company. https://rikotheseries.com/

Downloads

Published

2022-12-29

Citation Check