Urgensi Penggunaan Rencana Proses Pembelajaran (RPP) Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Di Sekolah Dasar

Authors

  • Mae saroh Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Riska Oktaviani Saputri Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Isna Rahmawati Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Afifah Shalihah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Amin Supartin Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Annisa Seffie Isnanty Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Latifatuz Zahro Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/academica.v7i2.7392

Keywords:

RPP, Social Studies, Teacher

Abstract

The design of the learning process (Rencana Proses Pembelajaran/ RPP) is one of the important steps that must be prepared and planned by the teacher before starting the learning process in the classroom. Whether or not the learning process runs smoothly is also influenced by the existence of lesson plans. Therefore the purpose of this study was to determine the effectiveness of the implementation of learning using RPP and the importance of implementing RPP in classroom learning. This research is included in a descriptive qualitative study conducted at state elementary school 2 Kartasura, grade 4. Research data was collected using the following techniques: 1) Interviews with teachers and principals, 2) Analysis of lesson plans for social studies, 3) Observation during learning, 4) study related research literature. From the results of the study it can be seen that the use of RPP that are in accordance with learning materials, student characteristics and student competencies can increase the effectiveness of learning in the classroom. In addition, the use of RPP is also able to assist teachers in developing strategies, models, media and methods used in learning, especially social studies material which tends to be standard and boring.

References

Arikunto, S. (2000). Management Penelitian. PT. Nireka Cipta.

Anggraeni, P. & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 55-65. https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12197

Asmiati, Fitriana, & Jamilah. (2020). Analisis Kesadaran Guru Terhadap RPP Dalam Proses Pembelajaran Di MI Miftahul Alim Habau, Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(1), 31-42.

Astuti, W. (2019). Tingkat Profesionalisme Guru Dalam Melaksanakan Hak Dan Kewajiban Di Sekolah. Jurnal Ilmiah PGSD.

Gultom, A. F., Munir, M., & Ariani, I. (2019). Pemikiran Kierkegaard Tentang Manusia Agony Dan Proses Penyembuhan Diri. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 4(2), 55–61. https://doi.org/10.21067/jmk.v4i2.4087.

Gustiansyah, K., Sholihah, N. M., & Sobri, W. (2021). Pentingnya Penyusunan RPP Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Belajar Mengajar Di Kelas. Idarotuna : Journal Of Administrative Science, 1(2), 81–94. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v1i2.10

Hakim, L. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Pustaka Pelajar.

Husamah, Pantiwati, Y., Restian, A., & Sumarsono, P. (2016). Belajar Dan Pembelajaran Grasindobook.

Kinasih, A. M., & Risminawati. (2017). Problematika Guru dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran Di SD Muhammadiyah 14 Surakarta. Skripsi (Tidak Dipublikasikan). Universitas Muhammadiyah Surakarta

Kristin, F. (2021). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Lembar Kerja Siswa Muatan Pelajaran IPS Berbasis Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 61-66. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v8i1.1038

Kusnandar. (2007). Perencanaan Pembelajaran Guru. Press Persada.

Marsani, Khodaijah, & Makruf. (2021). Manfaat RPP Bagi Guru, Kepala Madrasah, Dan Pengawas Di Lingkungan Kementerian Agama Kabupaten Serdang Bedagai. Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 81-85. https://doi.org/10.32696/jpips.v2i2.984

Mayasari, D. D. (2020). Perencanaan Pembelajaran IPS.

Neolaka, A. & Neolaka, G. A. A. (2017). Landasan Pendidikan : Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Kencana Prenadamedia.

Nugraha, G. A., Baidi, B., & Bakri, S. (2021). Transformasi Manajemen Fasilitas Pendidikan Pada Era Disrupsi Teknologi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 860-868. http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2621

Nurlaila. (2018). Urgensi Perencanaan Pembelajaran Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Ilmiah Sustainable, 1(1), 93–112. https://doi.org/10.32923/kjmp.v1i1.900

Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar proses Pendidikan Dasar dan Menengah Bab III

Permendikbud Nomor 13 Tahun 2014 Tentang Rencana Pelaksanaan Pembelajaran

Puspitasari, N. (2022). Pengembangan Pembelajaran IPS SD. Guepedia.

Riana, I. G. A., Agung, A. A. G., & Parmiti, D. P. (2016). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Untuk Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Negeri 3 Banjar Jawa Kecamatan Buleleng Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurusan Teknologi Pendidikan. 4(1). 1-11

Saleh, S. (2016). Analisis Data Kualitatif. Pustaka Ramadhan.

Saputra, T. A. (2009). Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar Berbasis Pembelajaran Tematik. EduHumaniora, 1(2).

Sari, N. A., Akbar, S., & Yuniastuti. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1572—1582. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.11796

Sudrajat. (2014). Pendidikan Multikultural Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran IPS Di SD. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 1, 1–19.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Alfabeta.

Sukmawati, D. (2018). Kinerja Guru Honorer Dalam Peningkatan Pembelajaran Di SD. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan.

Winaya, I. K., Suarjana, I. M., & Mahadewi, L. P. P. (2015). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Menurut Kurikulum 2013 Kelas IV SD No. 4 Banyuasri. Mimbar PGSD Undiksha, 3(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v3i1.5730.

Zendrato, J. (2016). Tingkat Penerapan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di Kelas Suatu Studi Kasus Di SMA Dian Harapan Jakarta. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 58–73. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p58-73.

Downloads

Published

2023-09-13

Citation Check