Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Di Mie Gacoan Kartasura
DOI:
https://doi.org/10.22515/academica.v7i2.7407Keywords:
Consumer Satisfaction, Product Quality, Product Service LevelAbstract
Consumer satisfaction is a consumer feeling, both in the form of pleasure and disappointment that arises from comparing and evaluating a product related to consumer expectations for the product. The purpose of this study is to determine the level of consumer satisfaction with product attributes, in this case Mie Gacoan Kartasura, which can then be used as material for evaluating the company’s busiiness program as a considerationin in determining future policies. This research is a type of quantitative research using a combination of primary data sources (distribution of questionnaires) and secondary (literature study) using descriptive analysis techniques, IPA (Importance Performance Analysis), and CSI (Customer Satisfaction Index). The results of data analysis in this study indicate that consumers are satisfied with the product quality and service of Mie Gacoan Kartasura.
Downloads
References
Anggraeni, L. D., Deoranto, P., & Ikasari, D. M. (2014). Analisis Persepsi Konsumen Menggunakan Metode Importance Performance Analysis Dan Customer Satisfaction Index, Industria: Jurnal Teknologi Dan Manajemen Agroindustri, 4(2), 74–81.
Darma, B. (2021). Statistika Penelitian. Guepedia.
Candra, T. K., Cepriadi, & Yusri, J. Y. (2015). Analisis Tingkat Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen Mie Musbar Terhadap Atribut Produk. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Pertanian, 2(1), 1–6.
Ernawati, D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hi Jack Sandals Bandung. JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 17-32. https://doi.org/10.20527/jwm.v7i1.173
Gunawan, I. G. N. A., Wiranatha, A. A. P. A. S., & Sadyasmara, C. A. B. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Produk Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Metode Importance Performance Analysis (Studi Kasus Di Gogo Fried Chiken, Denpasar). Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 10(4), 432–443. https://doi.org/10.24843/JRMA.2022.v10.i04.p05
Handriati, A. A., Sunaryo, S., & Helia, V. N. (2015). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Menggunakan Metode Servperf-Ipa-Csi. Teknoin, 21(4), 178-190. https://doi.org/10.20885/teknoin.vol21.iss4.art4
Janna, N. M., & Herianto. (2021). Artikel Statistik Yang Benar: Konsep Uji Validitas Dan Reliabilitas Dengan Menggunakan SPSS. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.
Jentrasaswin, G. P., Wiranatha, A. A. P. A. S., & Satriawan, I. K. (2018). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Di Restoran Cepat Saji Mcdonald’s Cabang Robinson, Denpasar. Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 6(2), 125-134. https://doi.org/10.24843/jrma.2018.v06.i02.p04
Pohandry, A., Yusuf, M., & Winarni. (2013). Analisis Tingkat Kepuasan Pelanggan Dengan Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index Dan Importance Performance Analysisserta Service Quality, Jurnal Rekavasi, 1(1), 21–29.
Pranata, M. N., Hartiati, A., & Sadyasmara, C. A. B. (2019). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Produk Dan Pelayanan Di Voltvet Eatery And Coffee Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index (CSI). Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 7(4), 594-603. https://doi.org/10.24843/jrma.2019.v07.i04.p11
Prasasti, G. A., & Maisara, P. (2022). Pengaruh Fasilitas, Harga Dan Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Mie Gacoan Di Solo Raya. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 9(2), 276–288. https://doi.org/10.37606/publik.v9i2.327
Amri, H. R., Subagio, R. T., & Kusnadi. (2020). Penerapan Metode CSI Untuk Pengukuran Tingkat Kepuasan Layanan Manajemen. Jurnal Sistem Cerdas, 3(3), 241–252. https://doi.org/10.37396/jsc.v3i3.86
Riadi, M., Kamase, J., & Mapparenta, M. (2021). Pengaruh Harga, Promosi Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Mobil Toyota (Studi Kasus Pada PT. Hadji Kalla Cabang Alauddin). Journal Of Management Science (JMS), 2(1), 41–60. https://doi.org/10.52103/jms.v2i1.320
Sari, D. P. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian, Kualitas Produk, Harga Kompetitif, Lokasi (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(4), 524–533. https://doi.org/10.31933/jimt.v2i4.463
Simatupang, H., Widowati, S., & Riskiana, R. R. (2020). Evaluasi Website Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Kota Bandung Menggunakan Metode WEBUSE Dan Importance-Performance Analysis (IPA). E-Proceeding Of Engineering, 7(3), 9804–9821.
Supranto. (2006). Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan Untuk Menaikkan Pangsa Pasar. Rineka Cipta.
Umam, R. K., & Hariastuti, N. P. (2018). Analisa Kepuasan Pelanggan Dengan Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index (CSI) Dan Importance Performance Analysis (IPA). Prosiding Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Terapan, 0(0), 339–344.
Wahyuni, N., Anggraeni, S. K., & Ambarwaty, T. R. (2022). Importance-Performance Analysis Untuk Pemetaan Indikator Kepuasan Kerja Karyawan Industri Komponen Otomotif Di Masa Pandemi. Journal Industrial Servicess, 7(2), 304-307. https://doi.org/10.36055/jiss.v7i2.14455
Putro, S. W. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Konsumen Restoran Happy Garden Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 2(1), 1–9.
Yudha, E. P., Rifai, A. A., & Adela, A. S. (2022). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Restoran Cepat Saji Mcdonald’s. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 8(2), 1003-1013. https://doi.org/10.25157/ma.v8i2.7558
Yuriandhan, M. R., Yamani, A. Z., & Karima, H. Q. (2022). Implementasi E-Sales Berbasis Open Source Sebagai Transformasi Dan Efisiensi Proses Bisnis (Studi Kasus Penjualan Lokal PT Perkebunan Tambi). Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 1(4), 322–333. https://doi.org/10.55826/tmit.v1i4.54
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.