Penggunaan Lirik Lagu “Bertaut” Karya Nadin Amizah dalam Keterampilan Menulis Puisi Bertemakan Ibu
DOI:
https://doi.org/10.22515/tabasa.v4i02.6213Keywords:
media pembelajaran, keterampilan menulis, puisi, lirik lagu, Nadin AmizahAbstract
This research aims to determine the use of the lyrics of the song "Bertaut" by Nadin Amizah in the skills of writing mother-themed poetry in class X MIPA 2 SMA Negeri 1 Ciseeng Bogor academic year 2021/2022. The method used in this research is a qualitative descriptive method. Data collection techniques in this research are observation, interviews, tests and documentation. The aspects assessed in poetry writing skills are suitability of theme and meaning, strength of imagination, accuracy of diction, and use of figures of speech and imagery. The results of this research show that the use of the lyrics of the song "Bertaut" by Nadin Amizah in poetry writing skills with the theme of students' mothers at SMA Negeri 1 Ciseeng Bogor for the 2021/2022 academic year received a good response from teachers and students because it was able to become a learning innovation and was able to stimulate students in Learning Activities. This can be proven by the fact that 10 or 28% of students obtained grades in the very good category. The results of the recapitulation of post-test scores show that students obtained an average score of 79.71. Meanwhile, before using song lyrics media, it showed that students only got an average score of 59.85.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan lirik lagu “Bertaut” karya Nadin Amizah dalam keterampilan menulis puisi bertemakan ibu pada siswa kelas X MIPA 2 SMA Negeri 1 Ciseeng Bogor Tahun Pelajaran 2021/2022. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, tes dan dokumentasi. Aspek yang dinilai dalam keterampilan menulis puisi adalah kesesuaian tema dan makna, kekuatan imajinasi, ketepatan diksi, dan pendayaan majas dan citraan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan lirik lagu “Bertaut” Karya Nadin Amizah dalam keterampilan menulis puisi bertemakan ibu siswa pada SMA Negeri 1 Ciseeng Bogor Tahun Pelajaran 2021/2022 mendapat respons yang baik bagi guru dan siswa karena mampu menjadi inovasi pembelajaran dan mampu menstimulus siswa dalam kegiatan pembelajaran. Hal tersebut dapat dibuktikan dengan terdapatnya 10 atau 28% siswa memperoleh nilai dengan kategori baik sekali. Hasil rekapitulasi nilai post-test menunjukan peserta didik memperoleh nilai dengan rata-rata 79,71. Sementara sebelum menggunakan media lirik lagu, menunjukan peserta didik hanya memperoleh nilai dengan rata-rata 59,85.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV Syakir Media Press.
Anto, F. R. & P. (2015). Analisis Lirik Lagu dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Gaya Bahasa serta Puisi di Sekolah Dasar. Inovasi Pendidikan Dasar, 1.
Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294.
Handayati, W., Syahrul, & Afnita. (2013). Keefektifan Penggunaan Media Lagu Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas Ix1 Smpn 5 Lubuk Basung. Jurnal JPBSI: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 226–232.
Hidayatullah, M. R., & Mar’aturahmi, D. O. (2018). Pengaruh Media Lagu Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Bebas Pada Proses Pembelajaran. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 3(3). https://doi.org/10.58258/jupe.v3i3.1320
Kardian, A. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menyimak Puisi Dengan Menggunakan Metode Course Review Horay. METAMORFOSIS | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 11(1), 15–22. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v11i1.25
Mardiyah. (2016). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Melalui Kemampuan Mengembangkan Struktur Paragraf. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 2–6.
Mulyaningtyas, R., & Ekafebriyanti, V. (2021). Pemanfaatan Noveltoon Sebagai Media Pembelajaran Prosa di SMA. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 2(2), 87–106. https://doi.org/10.22515/tabasa.v2i2.3938
Mulyono, T. (2019). Struktur Puisi Anak-anak Indonesia. Badan Penerbit Universitas Pancasakti.
Rasmi. (2022). Tema Mayor Dan Tema Minor Antologi Puisi “Seuntai Harap” Karya Peserta Didik SMA Negeri 8
Denpasar Maret 2022. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(1).
Rendi, A. & B. (2013). Interpretasi Makna Lirik Lagu-Lagu Grup Musik Erk dalam Album Erk: Kajian Semiotika. Neliti, 20(3), 36–44.
Rizkiani, A., & Rifdah, S. N. R. (2022). Pengaruh Media Video Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas Xi Smk Kebon Jeruk. METAMORFOSIS | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 15(1), 45–54. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v15i1.714
Sari, M., Sudibyo, S. R., & Asnurani, I. (2022). Penerapan Metode Concept Sentence untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Pidato Persuasif. Tabasa: Jurnal Bahasa Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 3(1), 95–107.
Septiani, E., & Sari, N. I. (2021). Analisis Unsur Intrinsik Dalam Kumpulan Puisi Goresan Pena Anak Matematika. Pujangga, 7(1), 96. https://doi.org/10.47313/pujangga.v7i1.1170
Setiawan, K. eko putro, Wahyuningsih, W., & Kasimbara, D. C. (2021). Makna Simbol-Simbol Dalam Kumpulan Puisi Mata Air Di Karang Rindu Karya Tjahjono Widarmanto. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 2(2), 39–64. https://doi.org/10.22515/tabasa.v2i2.3943
Siddik, M. (2016). Dasar-Dasar Menulis dengan Penerapannya - Mohammad Siddik - Google Buku. Tunggal Mandiri.
Suryani, N., & Setiawan. (2018). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya | OPAC Perpustakaan Nasional RI. PT Remaja Rosdakarya.
Susanti, V. A. (2014). Melalui Media Lagu Ada Band Surga Cinta Pada Siswa Kelas Viii Mts Nur Asy- Syafi ’ Iyah ( Yaspina ).
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
Tian Dwi Cahya, A., Dwi Lestari, R., Mustika, I., & Siliwangi, I. (2021). Analisis Makna Lagu “Lihat, Dengar, Rasakan” Dari Sheila on 7 Menggunakan Pendekatan Semiotika. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 67, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Muhamad Nur Iqbal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This ejournal system and its contents are licensed under
a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License