Perjuangan Perempuan dalam Film Secret Superstar: Kajian Feminisme Liberal
DOI:
https://doi.org/10.22515/tabasa.v5i01.6688Keywords:
Liberal Feminism, Secret Movie Superstars, Powerlessness, Women's Struggle, Dreams, Femisime Liberal, Film Secret Superstar, Ketidakberdayaan, Perjuangan Perempuan, ImpianAbstract
This research examines how women struggle in the film Secret Superstar by director Advait Chandan which will be presented using the study of liberal feminism theory. The object that is the focus of this research is the resistance of the main character, a young girl named Inisa Malik who dreams of becoming a famous singer amid the helplessness experienced by her and her mother because her father claims that women are just a useless burden. This film tells how Insia struggles to make her dream come true with her father's strict circumstances and strictly forbids Insia from becoming a singer. The purpose of this study is to analyze the dialogue in the film to find out how the resistance is carried out by female characters who do not have freedom in living their lives and must live in fear, injustice and powerlessness due to the views of the father who thinks that only he has the right to regulate and make decisions. for the lives of the people in his family. The method used in this study is a qualitative method based on dialogue text selected in the film Secret Superstar as the data to be analyzed.
Pada penelitian ini mengkaji mengenai bagaimana perjuangan perempuan dalam film Secret Superstar karya sutradara Advait Chandan yang akan disajikan dengan menggunakan kajian teori feminisme liberal. Objek yang menjadi fokus dalam penelitian ini ialah resistensi dari tokoh utama seorang remaja perempuan bernama Inisa Malik yang memiliki mimpi untuk menjadi seorang penyanyi terkenal ditengah ketidakberdayaan yang dialami ia dan ibunya karena sang ayah yang mengklaim bahwa perempuan hanyalah sebuah beban yang tidak berguna. Film ini menceritakan bagaimana perjuangan Insia yang berusaha mewujudkan impiannya dengan keadaan sang ayah yang bersifat keras dan sangat melarang Insia menjadi seorang penyanyi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis dialog dalam film untuk mengetahui bagaimana perlawanan yang dilakukan oleh tokoh perempuan yang tidak memiliki kebebasan dalam menjalani kehidupannya dan harus hidup dalam ketakutakan, ketidakadilan serta ketidakberdayaan akibat pandangan sang ayah yang menganggap bahwa hanya ia yang berhak mengatur dan mengambil keputusan untuk kehidupan orang orang dalam keluarganya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode kualitatif berbasis teks dialog yang dipilih dalam film Secret Superstar sebagai data yang akan akan dianaliis.
Downloads
References
Annatasya, B. F., & Saksono, L. (2021). Resistensi perempuan dalam film nur eine frau karya sherry hormann: kajian feminisme kekuasaan Naomi Wolf. E-Journal Identitaet, 10(2), 1–10. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/identitaet/article/view/41013
Caron, J., & Markusen, J. R. (2016). PERJUANGAN TOKOH UTAMA DALAM NOVEL BELENGGU KARYA ARMIJN PANE: KAJIAN FEMINISME LIBERA. 6(L), 1–23.
Febriana Sulistya Pratiwi. (2022). No Titleהכי קשה לראות את מה שבאמת לנגד העינים. הארץ, 16(8.5.2017), 2003–2005. https://dataindonesia.id/sektor-riil/detail/angka-konsumsi-ikan-ri-naik-jadi-5648-kgkapita-pada-2022
Hajjah, R. R., & Rengganis, R. (2022). Peran Perempuan dalam Penyelesaian Konflik Antar Tokoh pada Naskah Lakon Menunggu Badai Reda Karya Yusril Ihza (Perspektif Naomi Wolf). Bapala, 9(7), 50–61.
Indriani, N., & Zulhazmi, A. Z. (2021). Resistensi Perempuan Dalam Film Secret Superstar. BUANA GENDER : Jurnal Studi Gender Dan Anak, 6(2). https://doi.org/10.22515/bg.v6i2.3925
Kristianto, B. R. D., & Goenawan, A. O. (2021). Analisis Struktur Naratif Tiga Babak Film Story of Kale. Komunikologi: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 5(2), 89. https://doi.org/10.30829/komunikologi.v5i2.9610
Maghfiroh, D. L., & -, M. Z. (2020). Resistensi Perempuan Dalam Film For Sama: Kajian Timur Tengah Perspektif Feminisme Naomi Wolf. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 15(4), 506–520. https://doi.org/10.14710/nusa.15.4.506-520
Muslimin, M. F. (2019). Perempuan Dalam Novel Destroy,She Said Karya Marguerite Duras : Analisis Feminisme Kekuasaan Naomi Wolf. UNDAS: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa Dan Sastra, 15(2), 123. https://doi.org/10.26499/und.v15i2.1739
Retnani, S. D. (2017). Feminisme Dalam Perkembangan Aliran Pemikiran Dan Hukum Di Indonesia. Jurnal Ilmu Hukum: ALETHEA, 1(1), 95–109. https://doi.org/10.24246/alethea.vol1.no1.p95-109
Rizki, A. (2020). Feminisme Liberal Tokoh Utama Dalam Novel Bidadari Bermata Bening Karya Habiburrahman El Shirazy. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni Dan …, 4(3), 430–441. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/JBSSB/article/view/3026
Rohmata, Y., Murtadlo, A., & D, D. (2018). Perjuangan Tokoh Utama Dalam Novel Pelabuhan Terakhir Karya Roidah : Kajian Feminisme Liberal. Ilmu Budaya, 2(3), 221–232.
Suryanta, M. (2021). Analisis Isi Pesan Moral Pada Film Nanti. http://repository.umsu.ac.id/bitstream/handle/123456789/15628/SKRIPSI M. SURYANTA DONE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tawaqal, W., Mursalim, & Hanum, I. S. (2020). Pilihan Hidup Tokoh Utama Zarah Amala dalam Novel “Supernova Episode: Partikel” Karya Dee Lestari: Kajian Feminisme Liberal. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(4), 435–444. https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i4.165
Triani, A. W., & Tjahjono, T. (2023). Mitos Kecantikan Dalam Kumpulan Cerita Kitab Kawin Karya Laksmi Pamuntjak (Kajian Feminisme Liberal Naomi Wolf). Jurnal Bapala, 10, 71–83.
Yustiana, M., & Junaedi, A. (2019). Representasi Feminisme dalam Film Marlina si Pembunuh dalam Empat Babak (Analisis Semiotika Roland Barthes). Koneksi, 3(1), 118. https://doi.org/10.24912/kn.v3i1.6154
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2024 Kurnia Ramadani, Nensilianti, Ridwan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This ejournal system and its contents are licensed under
a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License