Analisis Faktor-Faktor Penghambat Penyelesaian Skripsi Mahasiswa UIN Raden Mas Said Surakarta
DOI:
https://doi.org/10.22515/academica.v6i1.5715Keywords:
internal factor, external factor, finishing the thesis undergraduateAbstract
Writing a thesis is one of the problems in completing student studies. Based on the results of observations, there are still many students of UIN Raden Mas Said who have not completed their thesis on time. This research is a descriptive qualitative research that aims to describe the inhibiting factors in the completion of the thesis. The subjects in this study were students of UIN Raden Mas Said who had not graduated with a study period of more than four years. The results showed that there were 9 factors that hindered the completion of the script. Of the 9 factors, researchers grouped into 2 factors, namely internal factors and external factors. Internal factors in the form of physical and mental health and academic ability. While external factors in the form of lecturer guidance and references, the environment of friends and family and other activities.
Keywords: internal factor; external factor; finishing the thesis undergraduate
Downloads
References
Adelina, S. (2018). Faktor Penyebab Lamanya Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Ecogen, 1(4), 184-196. https://doi.org/10.24036/jmpe.v1i1.4738
Aslinawati, E. N., & Mintarti, S. U. (2017). Keterlambatan Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Angkatan 2012 (Studi Kasus Di Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 26–37. https://doi.org/10.17977/um014v10i12017p026
Bakri, S. (2014). Pendekatan-Pendekatan Dalam Islamic Studies, DINIKA: Journal of Islamic Studies, 12(1). 7-16.
Barus, G. (2022). Mengulik Tiga Faktor Pendukung Percepatan Penulisan Skripsi Mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 96–108. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p96-108
Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi Masalah Mahasiswa Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi. Jurnal KOPASTA, 3(1), 40–45. https://doi.org/10.33373/kop.v3i1.265
Hartanto, U., & Aisyah, M. N. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi UNY. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 14(1), 64–73. https://doi.org/10.21831/jpai.v14i1.11368
Hidayat, R., Ramdhani, S., Nursyifa, T. &, & Afiyanti, Y. (2020). Harga Diri Mahasiswa Yang Terlambat Menyelesaikan Studi, Perspektif Ilmu Pendidikan. 34(2), 101–108. https://doi.org/10.21009/PIP.342.4
Ihsan, H. & Zaki, A. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Menghambat Penyelesaian Studi Mahasiswa Fmipa UNM. Jurnal Scientific Pinisi, 1(1), 25–33.
Kinasih, H. W., Prajanto, A., & Sartika, M. (2021). Peran Dosen Pembimbing Dalam Lulus Tepat Waktu Mahasiswa : Study Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas X. Proceeding SENDU, 208–214.
Putri, D. K. S. & Savira, S. I. (2014). Pengalaman Menyelesaikan Skripsi: Studi Fenomenologis Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 2(2). 1-15
Kocimaheni, A. A., Aminin, Z., & Kartika, A. D. (2020). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Fakultas Bahasa Dan Seni Universitas Negeri Surabaya Dalam Penyelesaian Studinya, Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya. 7(2), 139–146. https://doi.org/10.26740/paramasastra.v7n2.p139
Kristanto, P. H., Pm., S., & Setyorini, S. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Dalam Menyusun Proposal Skripsi. Satya Widya, 30(1), 43-48. https://doi.org/10.24246/j.sw.2014.v30.i1.p43-48
Kurniati, D., Warneri, & Okianna. (2018). Analisis Faktor Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi PPAPK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(12), 1–7. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i12.30434
Kusnendar, F. (2019). Analisis Penghambat Penyelesaian Studi Mahasiswa S1 Program Studi Pendidikan Teknik Dan Kejuruan Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.
Nurhayati. (2013). Hubungan Antara Motivasi Dan Kemampuan Akademik Dalam Proses Penulisan Skripsi Mahasiswa Fakultas Agama Islam Universitas Indonesia Timur. Sulesena: Jurnal Wawasan Keislaman, 8(2), 171–178. https://doi.org/10.24252/.v8i2.1290
Pasaribu, M. X. N., Harlin, & Syofii, I. (2016). Analisis Kesulitan Penyelesaian Tugas Akhir Skripsi Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Sriwajaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 3(1), 24–28. https://doi.org/10.36706/jptm.v3i1.5346
Pratiwi, A., & Yusrizal. (2022). Persepsi Mahasiswa Terhadap Peranan Dosen Pembimbing Tugas Akhir STKIP YPM Bangko. Pelitra, 5(1), 1–14.
Rahmat, & Amal, B. K. (2020). Hambatan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Akhir (Skripsi) Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial UNIMED. Jurnal Antropologi Sumatera, 18(2), 107–116. https://doi.org/10.24114/jas.v18i2.32034
Roosyanti, A., & Pratiwi, D. E. (2019). Analisis Faktor Penghambat Skripsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Wijaya Kusuma Surabaya. 1.
Rozak, K. (2017). Psychological Dynamics Of Students Who Experienced. KONSELI : Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(6), 164–177.
Rusitayanti, N. W., Ariawati, N. W., Indrawathi, N. L., & Widiantari, N. L. (2021). Faktor-Faktor Kesulitan Mahasiswa Menyusun Skripsi Mahadewa Indonesia Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru Tahun 2021. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 12(2), 138–148.
Shaleh, M. (2016). Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus Dan Aktif Berorganisasi Terhadap Prestasi Akademik. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 4(2), 109–141. Https://Doi.Org/10.21580/Phen.2014.4.2.122
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan R&D. Alfabeta.
Sulasteri, S., Nur, F., & Kusumayanti, A. (2019). Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Mahasiswa UIN Alauddin Makassar Menyelesaikan Skripsi. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 96–113. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i1.9389
Umriana, A. (2019). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Jurusan Bimbingan Dan Penyuluhan Islam Fakultas Dakwah Dan Komunikasi UIN Walisongo Semarang. At-Taqaddum, 11(2), 5–10. https://doi.org/10.21580/at.v11i2.4566
Utami, D. L., & Sawitri, D. R. (2016). Dukungan Dosen Dan Teman Sebaya Dengan Efikasi Diri Akademik Pada Mahasiswa Tahun Pertama Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 5(1), 14–18. https://doi.org/10.14710/empati.2016.14939
Wakhyudin, H., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kecemasan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 14–18. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i1.4707
Wangge, M. (2021). Penerapan Metode Principal Component Analysis (PCA) Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Lamanya Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UNDANA. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 974–988. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.465
Wulandari, H., & Ana Setiani. (2018). Analisis Faktor Penghambat Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi Di Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sukabumi. Lapiran Penelitian (Tidak Dipublikasikan).
Zaenuri, M. (2013). Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Mahasiswa. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.