Analisis Faktor-Faktor Penghambat Penyelesaian Skripsi Mahasiswa UIN Raden Mas Said Surakarta

Authors

  • Afifah Khoirunnisa Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Devi Putri Rahmawati Permatasari Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Izzatun Nisa Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Miladiya Ulfa Nahdiyana Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Muhamad Misbakhul Munir Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Ulum Arofatul Jannah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/academica.v6i1.5715

Keywords:

internal factor, external factor, finishing the thesis undergraduate

Abstract

Writing a thesis is one of the problems in completing student studies.  Based on the results of observations, there are still many students of UIN Raden Mas Said who have not completed their thesis on time.  This research is a descriptive qualitative research that aims to describe the inhibiting factors in the completion of the thesis.  The subjects in this study were students of UIN Raden Mas Said who had not graduated with a study period of more than four years.  The results showed that there were 9 factors that hindered the completion of the script.  Of the 9 factors, researchers grouped into 2 factors, namely internal factors and external factors.  Internal factors in the form of physical and mental health and academic ability.  While external factors in the form of lecturer guidance and references, the environment of friends and family and other activities.

Keywords: internal factor; external factor; finishing the thesis undergraduate



References

Adelina, S. (2018). Faktor Penyebab Lamanya Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Ecogen, 1(4), 184-196. https://doi.org/10.24036/jmpe.v1i1.4738

Aslinawati, E. N., & Mintarti, S. U. (2017). Keterlambatan Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Angkatan 2012 (Studi Kasus Di Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 26–37. https://doi.org/10.17977/um014v10i12017p026

Bakri, S. (2014). Pendekatan-Pendekatan Dalam Islamic Studies, DINIKA: Journal of Islamic Studies, 12(1). 7-16.

Barus, G. (2022). Mengulik Tiga Faktor Pendukung Percepatan Penulisan Skripsi Mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 96–108. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p96-108

Etika, N., & Hasibuan, W. F. (2016). Deskripsi Masalah Mahasiswa Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi. Jurnal KOPASTA, 3(1), 40–45. https://doi.org/10.33373/kop.v3i1.265

Hartanto, U., & Aisyah, M. N. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi UNY. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 14(1), 64–73. https://doi.org/10.21831/jpai.v14i1.11368

Hidayat, R., Ramdhani, S., Nursyifa, T. &, & Afiyanti, Y. (2020). Harga Diri Mahasiswa Yang Terlambat Menyelesaikan Studi, Perspektif Ilmu Pendidikan. 34(2), 101–108. https://doi.org/10.21009/PIP.342.4

Ihsan, H. & Zaki, A. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Menghambat Penyelesaian Studi Mahasiswa Fmipa UNM. Jurnal Scientific Pinisi, 1(1), 25–33.

Kinasih, H. W., Prajanto, A., & Sartika, M. (2021). Peran Dosen Pembimbing Dalam Lulus Tepat Waktu Mahasiswa : Study Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas X. Proceeding SENDU, 208–214.

Putri, D. K. S. & Savira, S. I. (2014). Pengalaman Menyelesaikan Skripsi: Studi Fenomenologis Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 2(2). 1-15

Kocimaheni, A. A., Aminin, Z., & Kartika, A. D. (2020). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Fakultas Bahasa Dan Seni Universitas Negeri Surabaya Dalam Penyelesaian Studinya, Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya. 7(2), 139–146. https://doi.org/10.26740/paramasastra.v7n2.p139

Kristanto, P. H., Pm., S., & Setyorini, S. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Dalam Menyusun Proposal Skripsi. Satya Widya, 30(1), 43-48. https://doi.org/10.24246/j.sw.2014.v30.i1.p43-48

Kurniati, D., Warneri, & Okianna. (2018). Analisis Faktor Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi PPAPK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(12), 1–7. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i12.30434

Kusnendar, F. (2019). Analisis Penghambat Penyelesaian Studi Mahasiswa S1 Program Studi Pendidikan Teknik Dan Kejuruan Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.

Nurhayati. (2013). Hubungan Antara Motivasi Dan Kemampuan Akademik Dalam Proses Penulisan Skripsi Mahasiswa Fakultas Agama Islam Universitas Indonesia Timur. Sulesena: Jurnal Wawasan Keislaman, 8(2), 171–178. https://doi.org/10.24252/.v8i2.1290

Pasaribu, M. X. N., Harlin, & Syofii, I. (2016). Analisis Kesulitan Penyelesaian Tugas Akhir Skripsi Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Sriwajaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 3(1), 24–28. https://doi.org/10.36706/jptm.v3i1.5346

Pratiwi, A., & Yusrizal. (2022). Persepsi Mahasiswa Terhadap Peranan Dosen Pembimbing Tugas Akhir STKIP YPM Bangko. Pelitra, 5(1), 1–14.

Rahmat, & Amal, B. K. (2020). Hambatan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Akhir (Skripsi) Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial UNIMED. Jurnal Antropologi Sumatera, 18(2), 107–116. https://doi.org/10.24114/jas.v18i2.32034

Roosyanti, A., & Pratiwi, D. E. (2019). Analisis Faktor Penghambat Skripsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Wijaya Kusuma Surabaya. 1.

Rozak, K. (2017). Psychological Dynamics Of Students Who Experienced. KONSELI : Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(6), 164–177.

Rusitayanti, N. W., Ariawati, N. W., Indrawathi, N. L., & Widiantari, N. L. (2021). Faktor-Faktor Kesulitan Mahasiswa Menyusun Skripsi Mahadewa Indonesia Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru Tahun 2021. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 12(2), 138–148.

Shaleh, M. (2016). Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus Dan Aktif Berorganisasi Terhadap Prestasi Akademik. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 4(2), 109–141. Https://Doi.Org/10.21580/Phen.2014.4.2.122

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan R&D. Alfabeta.

Sulasteri, S., Nur, F., & Kusumayanti, A. (2019). Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Mahasiswa UIN Alauddin Makassar Menyelesaikan Skripsi. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 96–113. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i1.9389

Umriana, A. (2019). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Jurusan Bimbingan Dan Penyuluhan Islam Fakultas Dakwah Dan Komunikasi UIN Walisongo Semarang. At-Taqaddum, 11(2), 5–10. https://doi.org/10.21580/at.v11i2.4566

Utami, D. L., & Sawitri, D. R. (2016). Dukungan Dosen Dan Teman Sebaya Dengan Efikasi Diri Akademik Pada Mahasiswa Tahun Pertama Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 5(1), 14–18. https://doi.org/10.14710/empati.2016.14939

Wakhyudin, H., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kecemasan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 14–18. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i1.4707

Wangge, M. (2021). Penerapan Metode Principal Component Analysis (PCA) Terhadap Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Lamanya Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UNDANA. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 974–988. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.465

Wulandari, H., & Ana Setiani. (2018). Analisis Faktor Penghambat Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi Di Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sukabumi. Lapiran Penelitian (Tidak Dipublikasikan).

Zaenuri, M. (2013). Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Mahasiswa. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.

Downloads

Published

2022-12-29

Citation Check