IMPULSIVE BUYING PADA MAHASISWA PENGGUNA INSTAGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22515/ajpc.v2i1.3556

Keywords:

advertising, impulsive buying, hedonism, students

Abstract

The lifestyle of hedonism is mushrooming among students due to the high intensity in using social media. Social media is used as a promotional media of products, thus resulting in the frequent appearance of advertisements on social media one of them instagram. The study aims to find out impulsive buying in student instagram users. The sample from this study is a student of Islamic psychology IAIN Surakarta class of 2018. Research using qualitative methods and research results are presented in qualitative descriptive form. The results showed someone impulsively buying a product that supports the style of life informant with a price of ≤ Rp. 150,000. Impulsive buying appears when scrolling up ads on Instagram. So it raises curiosity marked by following the online shop account. Therefore encourage informants to buy products as self-fertiliser. Hedonic motivation becomes one of the driving forces for someone to make purchases based on desire without paying attention to aspect of rationality.

References

Afandi, A. R., & Hartati, S. (2019). Pembelian Impulsif pada Remaja Akhir Ditinjau dari Kontrol Diri. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(3), 123. https://doi.org/10.22146/gamajop.44103

Arifianti, R., & Gunawan, W. (2020). Perilaku Impulse Buying Dan Interaksi Sosial Dalam Pembelian Di Masa Pandemi. SOSIOGLOBAL : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 5(2), 43–60.

Astari, D. A. C., & Nugroho, C. (2017). Motivasi Pembelian Impulsif Online. 5(2), 33–46.

Dewi, P. D. P. (2014). Analisis Pengaruh Dimensi Motivasi Belanja Hedonis Terhadap Impulse Buying Konsumen Online Store di Instagram. 2(2), 0–5.

Fatmawati, N. (2020). Gaya Hidup Mahasiswa Akibat Adanya Online Shop. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 29(1), 29–38. https://doi.org/10.17509/jpis.v29i1.23722

Fitria, E. M. (2015). Dampak Online Shop di Instagram dalam Shopaholic di Samarinda. 1(3), 117–128.

Gunawan, R. (2021). Onlineshop Sebagai Cara Belanja di Kalangan Mahasiswa FISIP Universitas Riau. JOM FISIP, 8(1), 1–13.

Ilmalana. (2012). Analisis Motivasi Konsumen Online dalam Melakukan Impulse Buying pada Transaksi C2C Commerce (Studi pada Forum Jual Beli Kaskus). Universitas Indonesia.

Indika, D. R., & Jovita, C. (2017). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen. Jurnal Bisnis Terapan, 1(01), 25–32. https://doi.org/10.24123/jbt.v1i01.296

Jamaludin, A., Arifin, Z., & Hidayat, K. (2015). Keputusan Pembelian (Survei Pada Pelanggan Aryka Shop di Kota Malang ). 21(1).

Kharis, I. F. (2011). Studi Mengenai Impulse Buying dalam Penjualan Online. fFakultas Ekonomi, Universitas Diponegoro.

Luthfiana, R. (2014). Analisis Kualitas Pelayanan, Promosi Dan Hedonic ShoppingMotives YangMempengaruhi Impulse Buying Dalam Pembelian Secara Online. Universitas Diponegoro.

Manggiasih, F. P., Widiartanto, & Prabawani, B. (2015). Pengaruh Discount , Merchandising , dan Hedonic Shopping Motives Terhadap Impulse Buying. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 4(4), 164–174.

Pertiwi, W. K. (2021). Pengguna Internet Indonesia Tembus 200 Juta, Hampir Semua “Online†dari Ponsel Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul “Pengguna Internet Indonesia Tembus 200 Juta, Hampir Semua ‘Online’ dari Ponselâ€, Klik untuk baca: Penulis : Wahyunanda Kusu. Kompas.Com. Retrieved from https://tekno.kompas.com/read/2021/02/24/07020097/pengguna-internet-indonesia-tembus-200-juta-hampir-semua-online-dari-ponsel.

Pratnyawan, A. (2019). Pengguna Facebook dan Instagram di Indonesia Terbesar ke-4 di Dunia. Hitekno.Com. Retrieved from https://www.hitekno.com/internet/2019/06/19/125012/pengguna-facebook-dan-instagram-di-indonesia-terbesar-ke-4-di-dunia

Rachmawati, V. (2009). Hubungan Antara Hedonic Shopping Value, Positive Emotion, dan Perilaku Impulse Buying Pada Konsumen Ritel. (2), 192–209.

Rook, D. W. (1987). The Buying Impulse. The Journal of Consumer Research, 14(2), 189–199.

Sari, C. A. (2015). Perilaku Berbelanja Online Di Kalangan Mahasiswi Antropologi Universitas Airlangga. Jurnal Antro Unair, 4(2), 205–216.

Sari, D. K. (2018). Peran In Store Stimuli Dalam Customer Impulse Buying Serta Implikasinya Terhadap Strategi Pemasaran Pada Minimarket. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, Vol.13(No.2), 101–110.

Septila, R., & Aprila, E. D. (2017). Impulse Buying Pada Mahasiswa di Banda Aceh. Psikoislamedia Jurnal Psikologi, 2, 170–183.

Siregar, N. F., & Rini, Q. K. (2019). Regulasi Diri Dan Impulsive Buying Terhadap Produk Fashion Pada Remaja Perempuan Yang Berbelanja Online. Jurnal Psikologi, 12(2), 213–224. https://doi.org/10.35760/psi.2019.v12i2.2445

Solomon, M. R., & Rabolt, N. J. (2009). Consumer Behaviour in Fashion. USA: Prentice Hall.

Talika, F. T. (2016). Manfaat Internet Sebagai Media Komunikasi bagi Remaja di Desa Air Mangga Kecamatan Laiwui Kabupaten Halmahera Selatan. Journal Acta Diurna, 5(1).

Tashandra, N. (2018). 80 Persen Konsumen Belanja Online Orang Muda dan Wanita. Kompas..Com. Retrieved from https://lifestyle.kompas.com/read/2018/03/22/155001820/80-persen-konsumen-belanja-online-orang-muda-dan-wanita?page=all

Verplanken, B., & Herabadi, A. G. (2001). Individual Differences in Impulse Buying Tendency : Feeling and No Thinking Individual Differences in Impulse Buying Tendency : Feeling and no Thinking. (November). https://doi.org/10.1002/per.423

Wulan, A. (2020). 8 Perubahan dalam Kebiasaan Mengeluarkan Uang di Tengah Pandemi Virus Corona. Fimela. Retrieved from https://www.fimela.com/lifestyle-relationship/read/4251382/8-perubahan-dalam-kebiasaan-mengeluarkan-uang-di-tengah-pandemi-virus-corona

Downloads

Published

2021-04-30

How to Cite

Syifa, F. N. (2021). IMPULSIVE BUYING PADA MAHASISWA PENGGUNA INSTAGRAM. Academic Journal of Psychology and Counseling, 2(1), 25–44. https://doi.org/10.22515/ajpc.v2i1.3556

Citation Check