Optimization of WhatsApp Media through a Communicative Approach for Developing Arabic Communication Skills among PBA Students/ Optimalisasi Media WhatsApp melalui Pendekatan Komunikatif untuk Pengembangan Kemampuan Komunikasi Bahasa Arab Mahasiswa PBA

Authors

  • Mufidah UIN Walisongo Semarang, Indonesia
  • Miswari Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/athla.v6i1.11032

Keywords:

Communicative Approach, Arabic Communication Skills, WhatsApp Media, PBA Students

Abstract

Technological media has become an essential tool in education, including WhatsApp, which is utilized as a language learning platform. The communicative approach offers an effective strategy for enhancing Arabic communication skills. This study aims to explore the effectiveness of WhatsApp media in developing Arabic communication skills among PBA students through a communicative approach. The study employs a qualitative method involving observations, interviews, and document analysis with PBA students. The findings reveal that the optimal use of WhatsApp through a communicative approach significantly improves communication skills. Key success factors include active interaction, collaborative discussions, and immediate feedback. These findings contribute to the development of technology-based learning methods for Arabic language education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariesta, D. D., & Shofwan, I. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Fresto Learning Pada Pendidikan Kesetaraan. 4, 11281–11300.

Arimbi Pamungkas1, A. T. (2022). Students’ Difficulties at Elementary School in Increasing Literacy Ability. Attractive : Innovative Education Journal, 4(1), 1–12.

Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar (JAA), 4(2), 161–174.

Hadiyansyah, D., Herwandar, R., Bawarti, E., Mahendro, R. T., Adrimurlan, R. D., & Iskandar, F. A. (2024). Implementasi Pengajaran “Arah” dalam Bahasa Inggris dengan Pendekatan Komunikatif pada Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pemberdayaan Masyarakat (SENDAMAS), 3(1), 59. https://doi.org/10.36722/psn.v3i1.2488

Hidayanto, A. N., Ahmadin, Y., & Jiwanggi, M. A. (2012). Pengukuran Tingkat Dukungan Teknologi Informasi Pada Direktorat Transformasi Teknologi Komunikasi Dan Informasi, Direktorat Jenderal Pajak Dengan Menggunakan It Balanced Scorecard. Jurnal Sistem Informasi, 6(2), 117. https://doi.org/10.21609/jsi.v6i2.284

Hoar, A. Y., Amsikan, S., & Nahak, S. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Perbandingan Pada Siswa Kelas VII SMPK St. Isidorus Besikama. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.32938/jipm.6.1.2021.1-7

Mabrurrosi. (2023). Pendekatan Komunikatif David Nunan. Edu Journal Innovation in Learning and Education, 01(02).

Marsha Dhia S.Y, Nafia Anandita R.F, A. F. (2024). DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA KOMUNIKASI TERHADAP EFEKTIVITAS KOLABORASI KELOMPOK Marsha Dhia S.Y, Nafia Anandita R.F, Ananda Febbriani Manajemen Perkantoran Digital, Fakultas Vokasi, Universitas Airlangga. 6(5).

Martinez del Castillo, J. (2016). Identifying Linguistic Competence What Linguistic Competence Consists in. Education and Linguistics Research, 2(1), 120. https://doi.org/10.5296/elr.v2i1.9225

Maryanto, A. L., Al Azam, M. N., & Nugroho, A. (2022). Evaluasi Manajemen Keamanan Informasi Pada Perusahaan Pemula Berbasis Teknologi Menggunakan Indeks Kami. Jurnal Simantec, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.21107/simantec.v11i1.14099

Mustafa, S. E. (2013). Media SoSial di MalaySia dan indoneSia: Penggunaaannya Sebagai alat KoMuniKaSi, KolaboraSi dan Jaringan digital. Bil, 15(2), 71–85.

Nur Efendi, & Muh Ibnu Sholeh. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25

Pratiwi, D., Mohammed, F., & Gharamah, A. (2024). STUDENTS ’ ACTIONAL COMPETENCE IN PRESE NTATION SKILLS IN EFL CLASSROOM : A LESSON OF COMMUNICATIVE LANGUAGE TEACHING IMPLEMENTATION. 12(4), 1965–1977.

Roesminingsih, M. V., Hariastuti, T. R., & Agustina, F. (2022). Perencanaan Peningkatan Mutu Sekolah di SMKN Purwosari Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1892–1906. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3234/2698

Soesilo, H. E. I. dan I. (2007). DUKUNGAN TEKNOLOGI PENYEDIAAN PRODUK PERIKANAN. SEMINAR NASIONAL HARI PANGAN SEDUNIA 2007. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/35092750/dukungan_tek_perikanan-libre.pdf?1413097696=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DDUKUNGAN_TEKNOLOGI_PENYEDIAAN_PRODUK_PER.pdf&Expires=1736774030&Signature=b7TZikGMzkbtVjD0UU3Z3AzNPiLMewka-iyV63HXfgP27iaTuce63AcpsSbLHjPp78ACIOzBmjRpFuhSdkbxfS9bjpl2LmQxKCuN-3dMawVU-bybbnY0gkUyc0dmANFuJy1DkaWdEq3qq21mM97XZAE~beswvUI1O-ZlGnin-I7cTAu0WNsJ8f2IolVbVSCb9-orLjPsY2ujPRVeV0~m8BrjpnnEsgh4nbz87Q~hu-jP1xJm5LdKKm4stqsnbAwNAeUnXVL5g0vcNQSrgXPEthxfEvi2A9mJckfitmgyDjYrTrYvcz~khGNJrOLxqetgtZ9ZSu1m8uCo1q8QAMxyVg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

Supradono, B. (2011). Tingkat Kematangan Tata Kelola Teknologi Informasi (IT Governance) pada Layanan dan Dukungan Teknologi Informasi (Kasus: Perguruan Tinggi Swasta di Kota Semarang). Seminar Nasional Teknologi Informasi & Komunikasi Terapan 2011 (Semantik 2011), 2011(Semantik), 0–6. https://publikasi.dinus.ac.id/index.php/semantik/article/view/101

Published

2025-01-24

How to Cite

Mufidah, & Miswari. (2025). Optimization of WhatsApp Media through a Communicative Approach for Developing Arabic Communication Skills among PBA Students/ Optimalisasi Media WhatsApp melalui Pendekatan Komunikatif untuk Pengembangan Kemampuan Komunikasi Bahasa Arab Mahasiswa PBA. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 6(1), 1–16. https://doi.org/10.22515/athla.v6i1.11032

Issue

Section

Articles

Citation Check