Using Audio Visual Media as a Means to Make It Easier for Students to Understand Arabic Learning Material/ Penggunaan Media Audio Visual Sebagai Sarana Untuk Memudahkan Siswa Dalam Memahami Materi Pembelajaran Bahasa Arab

Authors

  • Dewi Hanifah UIN Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Imam Makruf UIN Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/athla.v4i2.7646

Keywords:

Learning Media, Audio Visual, Learning Arabic

Abstract

This research aims to obtain an overview of the use of audio-visual media to make it easier for students to understand Arabic language material at Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Surakarta. This research uses this type of researchmixed methods. Data collection techniques using observation, interviews, documentation and tests.The results of data analysis from this research show that T count 2.411 and Ttable 2.040 which means that T calculated is greater than Ttable (2.411>2.040) which means that The use of audio-visual media in learning Arabic can improve students' understanding. The results of this analysis can also be seen from the student test results which show that average value of Arabic learning results (posttest) out of 28 students was 85,625 and 27 students achieved learning completeness with a percentage of 86% in the good category. From this percentage, it can be said that classically more than 75% of students achieved a complete score. Based on the results of data analysis, it can be concluded that in this research the use of audio-visual media as an effective means can improve students' understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, Adila J. (2020). Generasi Millenial di Era Globalisasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jatim: Munasaba

Amrina. (2022). Media Pembelajaran. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi

Asni. (2021). Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al Fusha: Arabic Language Education Journal

Azhari. (2015).Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah, Jurnal Ilmiah Didaktika

Benny. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana 2017

Benny Agus, S. (1996). Materi Pokok Teknologi Media. Jakarta: Universitas Terbuka

Cecep, Kustandi, dan Daddy Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Chotib. (2018). Prinsip Dasar Pertimbangan Memilih Media Pembelajaran. Awaliyah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah

Edi. (2022). Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar 1, No. 02. https:doi.org/10.30742/tpd.vli02.810

Fahyuni. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizama Learning Center

Hamka. (2018). Media Pembelajaran Inklusi. Sidoarjo: Nizama Learning Center

Izan, Ahmad. (2009). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora

Jepri. (2018). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El Wasathiya: Jurnal Studi Agama

Joni, P dan Sri Yutmini. (2014). Penggunaan Media Audio Visual pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Teknologi, Pendidikan dan Pembelajaran

Mohammad, Latif R, (2015)Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Autoplay Media Studio. Jurnal Pendidikan Profesional

Musthofa. (2020). Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis

Prasetya Irawan. (2005). Media Sederhana. Jakarta: PAU Dirjen Dikti Depdiknas

Rudi. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia

Sanjaya, Wina. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana Prenada Media

Susi, (2021). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini

Zaharah, Ibnu dll. (2021). Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Mahasiswa, Rausyan Fikr. Vol. 17. 1 Maret. N0. 2 September. ISSN. 1979-0074 e-ISSN. 9772580 594187

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Hanifah, D., & Makruf, I. . (2023). Using Audio Visual Media as a Means to Make It Easier for Students to Understand Arabic Learning Material/ Penggunaan Media Audio Visual Sebagai Sarana Untuk Memudahkan Siswa Dalam Memahami Materi Pembelajaran Bahasa Arab. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 4(2), 139–152. https://doi.org/10.22515/athla.v4i2.7646

Issue

Section

Articles

Citation Check