Using Audio Visual Media as a Means to Make It Easier for Students to Understand Arabic Learning Material/ Penggunaan Media Audio Visual Sebagai Sarana Untuk Memudahkan Siswa Dalam Memahami Materi Pembelajaran Bahasa Arab

Main Article Content

Dewi Hanifah
Imam Makruf

Keywords

Learning Media, Audio Visual, Learning Arabic

Abstract

This research aims to obtain an overview of the use of audio-visual media to make it easier for students to understand Arabic language material at Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Surakarta. This research uses this type of researchmixed methods. Data collection techniques using observation, interviews, documentation and tests.The results of data analysis from this research show that T count 2.411 and Ttable 2.040 which means that T calculated is greater than Ttable (2.411>2.040) which means that The use of audio-visual media in learning Arabic can improve students' understanding. The results of this analysis can also be seen from the student test results which show that average value of Arabic learning results (posttest) out of 28 students was 85,625 and 27 students achieved learning completeness with a percentage of 86% in the good category. From this percentage, it can be said that classically more than 75% of students achieved a complete score. Based on the results of data analysis, it can be concluded that in this research the use of audio-visual media as an effective means can improve students' understanding.

References

Amalia, Adila J. (2020). Generasi Millenial di Era Globalisasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jatim: Munasaba
Amrina. (2022). Media Pembelajaran. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi
Asni. (2021). Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al Fusha: Arabic Language Education Journal
Azhari. (2015).Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah, Jurnal Ilmiah Didaktika
Benny. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana 2017
Benny Agus, S. (1996). Materi Pokok Teknologi Media. Jakarta: Universitas Terbuka
Cecep, Kustandi, dan Daddy Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Chotib. (2018). Prinsip Dasar Pertimbangan Memilih Media Pembelajaran. Awaliyah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah
Edi. (2022). Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar 1, No. 02. https:doi.org/10.30742/tpd.vli02.810
Fahyuni. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizama Learning Center
Hamka. (2018). Media Pembelajaran Inklusi. Sidoarjo: Nizama Learning Center
Izan, Ahmad. (2009). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora
Jepri. (2018). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El Wasathiya: Jurnal Studi Agama
Joni, P dan Sri Yutmini. (2014). Penggunaan Media Audio Visual pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Teknologi, Pendidikan dan Pembelajaran
Mohammad, Latif R, (2015)Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Autoplay Media Studio. Jurnal Pendidikan Profesional
Musthofa. (2020). Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis
Prasetya Irawan. (2005). Media Sederhana. Jakarta: PAU Dirjen Dikti Depdiknas
Rudi. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia
Sanjaya, Wina. (2014). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana Prenada Media
Susi, (2021). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini
Zaharah, Ibnu dll. (2021). Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Mahasiswa, Rausyan Fikr. Vol. 17. 1 Maret. N0. 2 September. ISSN. 1979-0074 e-ISSN. 9772580 594187