Analisis SWOT Terhadap Strategi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Sentra Industri Gitar dalam Menghadapi Covid-19

Authors

  • Wahyu Broto Sekti IAIN Surakarta, Indonesia
  • Rendra Armayana IAIN Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/literasi.v1i1.3257

Keywords:

Marketing strategies, Micro, Small and Medium Enterprises, SWOT Analysis.

Abstract

The purpose of this research is to find the factors about the strength, weakness, opportunity, and treath of guitar industry centre UMKM Mancasan Village as well as knowing marketing strategies by used marketing mix involve 4P (Product, Price, Promotion, and Place). These papers used research methods of descriptive kualitative with analytical data technique used SWOT analysis. SWOT Analysis is done by identifying and analyzing the internal and external factors that influence the basic component of the guitar industry centre UMKM Mancasan Village. Guitars industry center UMKM Mancasan Village has'nt been maximal in implementing the marketing mix 4P accompanied by analysis SWOT. So that their application needs to be enhanced the marketing of industry centre UMKM Mancasan Village has been maximal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, Z. A., Zendo Azhari, T., Naufal Esfandiar, W., Nuryaningrum, N., Syifana, A. F. D, & Cahyaningrum, I. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dalam Pemasaran Produk UMKM di Kelurahan Sidokumpul, Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 17–31. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.1.17-31

Ahmad, K., & Krisnadi, I. (2020). Digitalisasi Koperasi dalam Penyempurnaan Konsep Pasar Digital Nasional sebagai Penangkal Resesi Ekonomi di Masa. 1–12.

Amalia, A. (2016). Perencanaan Strategi Pemasaran Dengan Pendekatan Bauran Pemasaran Dan SWOT Pada Perusahaan Popsy Tubby, Performa: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(3), 297-306.

Ananta, Y. (2019). Baru 14% dari 58 Juta UMKM RI yang Masuk e-Commerce, Kenapa? Retrieved July 28, 2020, from cnbcindonesia.com website: https://www.cnbcindonesia.com/tech/20190701123829-37-81831/baru-14-dari-58-juta-umkm-ri-yang-masuk-e-commerce-kenapa

Andriani, S., & Nuryani, H. S. (2020). Eksistensi Pengrajin Parang Di Sumbawa : Optimalisasi Penggunaan Strategi, Jurnal Tambora. 4(2), 1–7.

Anugrah, R. J. (2020). Efektifitas Penerapan Strategi Online Marketing Oleh UMKM Dalam Masa Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) Corona Viruses Disease 2019 (Covid-19). Manova: Jurnal Manajemen dan Inovasi, 3(2), 55–65. https://doi.org/10.15642/manova.v3i2.302.

Ariza, Q. (2020). Analisis Layanan Belanja “Kriing†Pasar Anombaru Sumenep Di Tengah Pandemi Covid 19 Dengan Metode SWOT dan QSPM. 1(2), 160–174. http://dx.doi.org/10.20473/ajim.v1i2.21259.

Covid19.go.id. (2020). Data Sebaran Covid-19. Retrieved July 28, 2020, from covid19.go.id website: https://covid19.go.id/peta-sebaran.

Djatmiko, A., & Pudyastiwi, E. (2020). Obstacles And Challenges Of Indonesia's Micro, Small And Medium Enterprises (UMKM) In Facing The Covid-19 Pandemic, Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(3), 117–123. https://doi.org/10.23887/jpku.v8i3.28610.

Farida, I., Tarmizi, A., & November, Y. (2016). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran 7p Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Gojek Online, Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.36226/jrmb.v1i1.8.

Gunardi, Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2020). Analisa Strategi Pemasaran Online Terhadap Kinerja Keuangan UMKM Fashion di Kota Bandung, Fair Value : Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan, 3(1), 61–68. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v3i1.134.

Ismayanti, N. M. A., & Santika, I. W. (2017). Pengaruh Celebrity Endorser, Brand Image, Kualitas Produk Terhadap Niat Beli Sepatu Olahraga Nike Di Kota Denpasar. E-Journal Manajemen Unud, 6(10), 5720–5747.

Mashuri. (2019). Analisis Strategi Pemasaran UMKM Di Era 4.0. Iqtishaduna: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 215–224. 10.46367/iqtishaduna.v8i2.175.

Narto, & Basuki HM, G. (2020). Penguatan Strategi Pemasaran Pudak Di Tengah Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Keunggulan. Jurnal INTECH Teknik Industri, 6(1), 48–54. https://doi.org/10.30656/intech.v6i1.2195

Nur, N., & Wijayanti, L. L. (2020). Pendampingan Usaha Mikro Yang Terdampak Covid-19 Melalui Pelatihan Penggunaan Media Sosial Dalam Pemasaran Produk, Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.

Pratama, A. M. (2020). Kadin: Sekitar 30 Juta Umkm Tutup Karena Pandemi Covid-19. Retrieved July 28, 2020, from kompas.com website: https://money.kompas.com/read/2020/07/28/170100126/kadin--sekitar-30-juta-umkm-tutup-karena-pandemi-covid-19.

Philip, K., & Kevin, K. L. (2016). Marketing Management (15st Ed). London, United Kingdom: Pearson Education.

Puspasari, A., & Rabia, P. (2020). Strategi Penjualan Sepatu Dengan Metode Analisis SWOT Di Era Pandemic Covid-19. AKUNTABEL: Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 17(2), 270–276. http://dx.doi.org/10.29264/jakt.v17i2.7465.

Rahmawati, D., Handayani, R. D., & Fauzzia, W. (2019). Pengembangan Pemasaran Produk Roti dan Pastry dengan Bauran Pemasaran 4P di Sari Good Bakery, Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 233–243. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v2i1.5024.g3017

Rosyada, M. & Wigiawati, A. (2020). Manajemen Strategi Survival UMKM Batik Tulis Pekalongan Di Tengah Pandemi Covid-19, Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen 4(2), 189–214. https://doi.org/10.35308/jbkan.v4i2.2424.

Setiawan, L. H., & Budiastra, I. W. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Handmade Tas UMKM AKA di Kelurahan Bubulak Kabupaten Bogor, Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat, 2(5), 869–880.

Sukotjo, H. (2010). Analisa Marketing Mix-7P (Produk, Price, Promotion, Place, Partisipant, Process, dan Physical Evidence) terhadap Keputusan Pembelian Produk Klinik Kecantikan Teta di Surabaya. Jurnal Mitra Ekonomi dan Manajemen Bisnis, 1(2), 216–228.

Syaiful, F. F., & Elihami, E. (2020). Penerapan Analisis SWOT Terhadap Strategi Pemasaran Usaha Minuman Kamsia Boba Milik Abdullah Di Tengah Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Bangkalan. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 343–359.

Yurianto. (2020). Analisis Penyusunan Strategi Dan Program Pembinaan Usaha Mikro Kecil Dki Jakarta Akibat Pandemic Covid 19 Dengan Pendekatan USG dan SWOT. Inovasi, 7(2), 120–133. http://dx.doi.org/10.32493/Inovasi.v7i2.p120-133.7919.

Downloads

Published

2021-01-04

Citation Check