Strategi Coping Nilai Akademik Pada Mahasiswa Salah Jurusan
DOI:
https://doi.org/10.22515/literasi.v1i2.3714Keywords:
coping strategies, wrong major, academic gradesAbstract
Downloads
References
Ananta, P. A. W., Wirawan, I. M. A., & Pradnyana, G. A. (2018). Pengembangan Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Jurusan Kuliah Di Perguruan Tinggi Dengan Metode Dempster-Shafer (Studi Kasus Di Bimbingan Konseling SMA N 1 Seririt). Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 7(2), 66-75. https://doi.org/10.23887/karmapati.v7i2.15274
Chairiyati, L. R. (2013). Hubungan Antara Self-Efficacy Akademik Dan Konsep Diri Akademik Dengan Prestasi Akademik. Humaniora, 4(2), 1125–1133. https://doi.org/10.21512/humaniora.v4i2.3553
Christyanti, D., Mustami’ah, D., & Sulistianti, W. (2010). Hubungan Antara Penyesuaian Diri Terhadap Tuntutan Akademik Dengan Kecenderungan Stres Pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Hang Tuah Surabaya. Insan, 12(3), 153–159. https://doi.org/10.1057/9780230274099
Firdaus, A. R. (2018). Relationship Of Social Support With Learning Motivation. Psikologi, 1–11.
Flammer, A. (2001). Self-Efficacy. In Neil J. Smelser & Paul B. Baltes, International Encyclopedia Of The Social & Behavioral Sciences (1st, Ed., pp. 13812–13815). Oxfird, United Kingdom: Pergamon Press. https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/01726-5
Flammer, A. (2015). Self-Efficacy. In James D. Wright, International Encyclopedia Of The Social & Behavioral Sciences (2nd Ed., pp. 504–508). Amsterdam, Netherlands: Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.25033-2
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1985). If It Changes It Must Be A Process: Study Of Emotion And Coping During Three Stages Of A College Examination. Journal Of Personality And Social Psychology, 48(1), 150–170. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2012). Stress, Appraisal, And Coping. In Norman B. Anderson, Encyclopedia Of Health And Behavior. Thousand Oaks, California, United States: Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781412952576.n198
Gunarsa, N. S. D., & Gunarsa, S. D. (1979). Psikologi Untuk Muda-Mudi. Jakarta: Gunung Mulia.
Hidi, S. (1990). Interest And Its Contribution As A Mental Resource For Learning. Review Of Educational Research, 60(4), 549–571. https://doi.org/10.3102/00346543060004549
Hidi, S., & Renninger, A. K. (2006). The Four-Phase Model Of Interest Development. Educational Psychologist, 41(2), 111–127. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4
Intan, F. S., & Surjaningrum, E. R. (2010). Coping Strategy Pada Mahasiswa Salah Jurusan Fakultas Psikologi UNAIR. Kesehatan Psikologi, 12(02), 119–126.
Kaakinen, J. R., Coehlo, D. P., Gedaly-Duff, V., & Hanson, S. M. H. (2010). Family Health Care Nursing Theory, Practice And Research (4th Edition, Vol. 74, Issue 2). Philadelphia, Pennsylvania, United States: F. A. Davis Company. https://doi.org/10.1016/S0033-3506(59)80093-7
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, And Coping. New York, New York, United States: Springer Publishing Company, Inc.
Lestari, L. M., & Muridan, H. (2020). Pemilihan Jurusan Kuliah Berdasarkan Bakat, Minat Dan Kepribadian, Cermin, 1(1), 1–12.
Maryam, S. (2017). Strategi Coping: Teori Dan Sumberdayanya. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101-107. https://doi.org/10.31100/jurkam.v1i2.12
Mu’awwanah, U. (2017). Perilaku Insecure Pada Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 47–58.
Mukhid, A. (2009). Self-Efficacy (Perspektif Teori Kognitif Sosial Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan). Tadris, 4(1), 106–122. https://doi.org/10.1109/HiPINEB.2018.00011
Mustofa, Z. (2016). Studi Deskriptif Mengenai Coping Strategy Pada Mahasiswa Fakultas X Universitas X Yang Mengalami Salah Jurusan. Pustaka Unpad
Nurdin, A. A., Ahmad, A., & Zainuddin, K. (2016). Psychological Well-Being Ditinjau Dari Coping Strategy Mahasiswa Salah Jurusan, Skripsi (Tidak Dipublikasikan), Makassar: Universitas Negeri Makassar
Prabowo, W., Yusuf, M., & Setyowati, R. (2019). Pengambilan Keputusan Menentukan Jurusan Kuliah Ditinjau Dari Student Self Efficacy Dan Persepsi Terhadap Harapan Orang Tua. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 5(1), 42–48. https://doi.org/10.26858/jppk.v5i1.7460
Primayasa, W., Arifin, I., & Baharsyah, M. Y. (2020). Pengaruh Salah Pilih Jurusan Terhadap Rasa Putus Asa Mahasiswa Teknik Informatika. Nathiqiyyah: Jurnal Psikologi Islam, 3(1), 1–5.
Purba, V. D. (2016). Penyesuaian Diri Mahasiswa Yang Kuliah Di Jurusan Yang Tidak Diminati. Prosiding Seminar Nasional Psikologi 2016: Empowering Self, 120–130.
Purnama, R. (2017). Penyelesaian Stress Melalui Coping Spiritual. Al-Adyan, 12(1), 70–83. https://doi.org/10.24042/ajsla.v12i1.1445
Putra, A. P. (2020). Membimbing Anak Memilih Jurusan Kuliah Yang Tepat Sejak Awal. Retrieved May 20, 2021, from pahamify.com website: https://pahamify.com/blog/artikel/membimbing-anak-memilih-jurusan-kuliah-yang-tepat-sejak-awal/.
Rachmah, D. N. (2013). Hubungan Self Efficacy, Coping Stress Dan Prestasi Akademik. Jurnal Ecopsy, 1(1), 7–14. https://doi.org/10.20527/ecopsy.v1i1.477
Reddan, G. (2015). Enhancing Students’ Self-Efficacy In Making Positive Career Decisions. Asia-Pacific Journal Of Cooperative Education, 16(4), 291–300.
Rumeser, J. A. A., & Tambuwun, T. E. (2011). Hubungan Antara Tingkat Stres Kerja Dengan Pemilihan Coping Stress Strategy Karyawan Di Kantor Pusat Adira Insurance. Humaniora, 2(1), 214–227. https://doi.org/10.21512/humaniora.v2i1.2972
Sari, E. N. M. (2019). Hubungan Antara Emotion Focused Coping Dan Kepuasan Hidup Pada Mahasiswa. Cognicia, 7(1), 95–111. https://doi.org/10.22219/COGNICIA.Vol7.No1.%25p
Sitepu, J. M., & Nasution, M. (2017). Pengaruh Konsep Terhadap Diri Coping Stress Pada Mahasiswa FAI UMSU. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 9(1), 68–83. https://doi.org/10.30596/intiqad.v9i1.1082
Sohar, A. C. (2018). Pendekatan Konseling Realitas Dalam Mengatasi Konflik Intrapersonal Pada Mahasiswa “Salah Jurusan†Di Prodi Bimbingan Penyuluhan Islam Fakultas Dakwah Dan Komunikasi. Jurnal Komunikasi Islam Dan Kehumasan (JKPI), 2(1), 1–15. https://doi.org/10.19109/jkpi.v2i1.2746
Subandowo, M. (2009). Pendidikan Tenaga Kependidikan Pada Era Global. Khazanah Pendidikan, 1(2), 1–14. https://doi.org/10.30595/jkp.v1i2.619
Suciawati, V. (2019). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa Smp. Jurnal Didactical Mathematitcs, 2(1), 17–22. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p435-444
Sudjana, N. (2014). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Susilowati, P. (2008). Memilih Jurusan Di Perguruan Tinggi. Retrieved May 20, 2021, from academia.edu website: https://www.academia.edu/6218532/Memilih_Jurusan_di_Perguruan_Tinggi
Syamsiah, A. N. (2018). Strategi Coping Stress Mahasiswa Salah Jurusan Di Tiga Perguruan Tinggi Negeri Kota Malang, Skripsi (Tidak Dipublikasikan), Malang: Univeritas Negeri Malang.
Syardiansah. (2016). Hubungan Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Pengaturan Manajemen (Studi Kasus Mahasiswa Tingkat I EKM A Semester II). Manajemen Dan Keuangan, 5(1), 440–448.
Tuasikal, A. N. A., & Retnowati, S. (2019). Kematangan Emosi, Problem-Focused Coping, Emotion-Focused Coping Dan Kecenderungan Depresi Pada Mahasiswa Tahun Pertama. Gadjah Mada Journal Of Psychology (GamaJoP), 4(2), 105-118. https://doi.org/10.22146/gamajop.46356
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This ejournal system and it's contents licensed under
a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License