Analisis Persepsi Mahasiswa Non Bahasa Inggris Terhadap Kebutuhan Bahasa Inggris Di Dunia Kerja

Authors

  • Ristia Wahyuningsih IAIN Surakarta, Indonesia
  • Hanifah Aulia Kusuma IAIN Surakarta, Indonesia
  • Heni Listyanti IAIN Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/literasi.v1i2.3718

Keywords:

English language, employment, students’ perceptions

Abstract

Some job vacancies in Indonesia include the requirement to have English language skills. This study aims to determine the perception of non-English students on the importance of English in the employment. This study used descriptive research method with quantitative and qualitative approaches and used perception theory to analyzed the data. Data collection techniques were carried out by survey and interview. The survey was filled by 100 students with various majors other than the English department. The research sample consisted of four students who were selected from filling out the survey. The results of the study show that 95% of 100 students think that English is important in the employment and 5% consider it unimportant. English is considered important because it is used for communication in work with foreigners or abroad. Someone who has English language skills can be a plus in his work. Meanwhile, English is considered unimportant in the employment because the variuos types of work so that not all require English language skills. These students’ perceptions are influenced by the environment, needs, experience, and insight.

References

Aflah, M. N., & Rahmani, E. F. (2018). Analisa Kebutuhan (Need Analysis) Mata Kuliah Bahasa Inggris untuk Mahasiswa Kejuruan. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 77–89. https://doi.org/10.31571/bahasa.v7i1.828

Aisyiyah, S. (2015). Analisis Self Esteem dan Persepsi Mahasiswa Pada Bahasa Inggris Terhadap Kemampuan Berbahasa Inggris Mahasiswa Program Unggulan Politeknik Negeri Jember. Jurnal Ilmiah INOVASI, 15(1), 33–40. https://doi.org/10.25047/jii.v15i1.62

Arianti, A. (2017). Analisis Kebutuhan Bahasa Inggris Pada Mahasiswa Non Bahasa Inggris.

Arifin. (2016). Peranan Pendidikan Bahasa Inggris terhadap Proses Pembelajaran Akuntansi (Studi Kasus di D3 Akuntansi Universitas Pamulang). Jurnal Manajemen Dan Jurnal Akuntansi, 1(2). https://doi.org/10.32493/keberlanjutan.v1i2.y2016.p27-50

Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226–245. https://doi.org/10.30829/tar.v24i2.167

Dewi, K. S. K. (2019). Pentingnya Menguasai Bahasa Inggris dalam Era Globalisasi Masa Kini. Kompasiana.

Dwihartanti, M., & Faizah, N. (2018). Pentingnya Penguasaan Bahasa Inggris bagi Pelaksanaan Tugas Rutin Sekretaris. Jurnal Efisiensi – Kajian Ilmu Administrasi, 15(1), 28–35. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v15i1.24483

EF Education First. (2020). Indeks Kecakapan Bahasa Inggris EF; Peringkat 100 Negara dan Wilayah menurut Kecakapan Berbahasa Inggris.

Emiliasari, R. N., & Kosmajadi, E. (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Mandinasika Manajemen Dan Keguruan, 1(1), 35–42.

Fitriana, I. (2012). Menguasai Bahasa Inggris: Bekal Potensial dalam Pengembangan Wirausaha. 1(2).

Gadu, P., & Mahsun. (2018). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris Hospitality Pada Program Studi Diploma Tiga Perhotelan Sekolah Tinggi Pariwisata (STP) Mataram. Media Bina Ilmiah, 12(10), 511–521. https://doi.org//10.33758/mbi.v12i10.84

Gagner, H. (2006). Multiple Intelligences : New Horizons. New York: Basic Book.

Harahap, R., & Mahrani. (2020). Persepsi Kemampuan Bahasa Inggris Individual terhadap Dunia Lapangan Kerja (Daerah). Jurnal Estupro, 5(1), 1–11.

Hidayati, N. N. (2018). Pentingnya Peningkatan Kompetisi Bahasa Inggris Bagi. 2(1), 59–74.

Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13–20. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180

Jazuly, A. (2016). Peran Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 6(1), 33–40.

Kusuma, C. S. D. (2018). Integrasi Bahasa Inggris dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Efisiensi – Kajian Ilmu Administrasi, 15(2), 43–50. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v15i2.24493

Maduwu, B. (2016). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah. Jurnal Warta. https://doi.org/10.46576/wdw.v0i50.207

Panuntun, I. A. (2018). Persepsi Mahasiswa terhadap Pemenuhan Kebutuhan Bahasa Inggris Prodi Ekonomi Manajemen Universitas Pekalongan. In Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia.

Rahayu, R. S. (2018). Studi Literatur: Peranan Bahasa Inggris untuk Tujuan Bisnis dan Pemasaran. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 1(4), 149–158. https://doi.org/10.32493/jpkpk.v1i4.1553

Reisha, T. (2019). 96% Perusahaan di RI Pastikan Kemampuan Bahasa Inggris Penting. Retrieved from Detik Finance website: https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-4505340/96-perusahaan-di-ri-pastikan-kemampuan-bahasa-Inggris-penting

Rintaningrum, R. (2014). Peranan Bahasa Inggris (Global) dalam Dunia Teknologi Entrepreneur di Era Asean Economic Community.

Risqi, A. (2019). Peran Bahasa Inggris Terhadap Perkembangan Bahsa Indonesia Dan Pendidikan Di Indonesia.

Saleh, A. A. (2018). Pengantar Psikologi. Makassar: Penerbit Aksara Timur.

Sari, R. K. (2019). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Bahasa Inggris pada Mahasiswa Kelas Karyawan. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 4(1), 38–45. https://doi.org/10.30998/sap.v4i1

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan (A. Mujahidin, Ed.). CV. Nata Karya, Ponorogo.

Thahir, A. (2014). Psikologi Belajar Buku Pengantar Dalam Memahami Psikologi Belajar.

Welianto, A. (2020). Kenapa Ada Banyak Bahasa Di Dunia ? Kompas.Com.

Wikipedia. (2021a). Bahasa Inggris. Retrieved from https://id.m.wikipedia.org/wiki/Bahasa_Inggris

Wikipedia. (2021b). Daftar Bahasa menurut Jumlah Penutur Asli. Retrieved from https://id.m.wikipedia.org/wiki/Daftar_bahasa_menurut_jumlah_penutur_asli

Downloads

Published

2021-06-30

Issue

Section

Articles

Citation Check