Efektifitas Program Matrikulasi Bahasa untuk Meningkatkan Kemampuan Speaking Mahasiswa STAIBN Tegal

Authors

  • Pindha Kaptiningrum STAIBN Tegal, Indonesia
  • Zaki Mubarok STAIBN Tegal, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/shahih.v1i2.460

Keywords:

Language matriculation program, evaluative research

Abstract

Language Matriculation Program is a program of the Language Development Institution  of  STAIBN Tegal.  The purpose of the program is providing services to equip students to be able to speak English fluently. In this evaluative study, the researcher collected data relating to language matriculation program.  The data collection  is related to the learning process, the increasing of the students who participate  as well as the supporting and inhibiting factors in this program.  From the result of this evaluative study the author found that the language matriculation program that assist the students who have the desire and willingness to improve their English skills is good. However, the other goals should be added so that the program consist of the desire and the willingness of the students.

 

Program Matrikulasi Bahasa adalah salah satu program dari Lembaga Pengembangan Bahasa STAIBN Tegal. Tujuan program ini adalah memberikan layanan bahasa inggris untuk membekali mahasiswa agar mampu berbahasa inggris secara lisan. Pada penelitian evaluatif ini, peneliti mengumpulkan data-data yang berkaitan dengan program matrikulasi bahasa. Pengumpulan data tersebut terkait dengan proses pembelajaran pada program ini, peningkatan mahasiswa yang mengikuti program ini serta faktor-faktor pendukung dan penghambat program ini. Dari hasil kajian evaluatif ini penulis menemukan bahwa program matrikulasi bahasa yaitu melayani mahasiswa yang memiliki keinginan dan kemauan untuk meningkatkan kemampuan bahasa inggris sudah bagus. Namun, perlu ditambahkan tujuan-tujuan lain agar program mencakup pada keinginan dan kemauan mahasiswa

 

 

References

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, Supardi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bina Rupa Aksara.

Brown, Gillian, and George Yule (1983).Teaching the Spoken Language.Cambridge: Cambridge University Press

Brown, H Douglas, 2001. Teaching by Principles An Intractive Approach to Language Pedagogy. San Fransisco: Pearson Education Company

Brown, James Dean. 2005.Testing in Language Programs: A Comprehensive Guide to English Language Assessment. New York: The McGraw-Hill, Inc.

Hapsari, Intan Permata. One Stay Three Stray: A Strategy to Improve Students’ Writing Skill ELTLT Proceeding: UNNES.

Hartono, Rudi. 2012. Application of Grammar Translation Method (GTM) in Translating Narrative Texts from English into Indonesian Language. ELTLT Proceeding: UNNES.

Jacobs, George M., Gan Siowk Lee, & Jessica Ball. 1995. Learning Cooperative Learning via Cooperative Learning. SEAMEO RELC Singapore

Kaptiningrum, Pindha. Simpplifying the World’s Best Fairy Tales for Teaching Spoken Narrative Text in Junior High School. Thesis: unpublished.

Kessler, Carolyn. 1992. Cooperative Language Learning: A Teacher’s Resource Book. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

McMillan JH dan Schumacer, S. 2010. Research In Education : Evidence Based Inquiry. New Jersey : Pearson Education Inc.

Nunan, David. 2003. Practical English Language Teaching. Mc Graw Hill Companies.

Saepudin, MA. 2015. Pedoman Akademik STAIBN Tegal 2015-2016. STAIBN Tegal

Soenarto, dkk. 2014. Evaluasi Kompetensi Mahasiswa S2 PTK Dalam Penyelesaian Tesis. Laporan Penelitian Dana DIPA PNBO Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta Tahun Anggaran 2014

Sukmadinata, N.S. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : PT. Remaja Rosda Karya

http://ariemcool.multiply.com

http://id.shvoong.com/writing-and-speaking/presenting/2114728-penelitian-evaluatif/

http://ilhamdikdas.blogspot.com/2016/08/penelitian-evaluasi_01.html

http://kunarso74.wordpress.com/2016/08/tugas-evaluasi-sistem-pendidikan/

http://penelitian.lppm.upi.edu/detil/89/penelitian-evaluatif-tentang-efektivitas- penyelenggaraan-sekolah-maya%28-virtual-learning%29-pada-program-pendidian-kesetaraan-di-kota-bandung

http://shendud.wordpress.com/pendidikan/jenis-jenis-penelitian

http://sylvie.edublogs.org/2016/08/evaluasi-pendidikan

http://www.surgamakalah.com/2016/08/pengertian-penelitian-evaluatif.html

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Kaptiningrum, P., & Mubarok, Z. (2016). Efektifitas Program Matrikulasi Bahasa untuk Meningkatkan Kemampuan Speaking Mahasiswa STAIBN Tegal. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 1(2), 149–165. https://doi.org/10.22515/shahih.v1i2.460

Issue

Section

Articles

Citation Check