Dakwah bil Lisan dan Religiousitas Generasi Milenial

Authors

  • Ghalda Amatullah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia
  • Agus Wahyu Triatmo Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/ajdc.v4i1.6396

Keywords:

Dakwah bil lisan, Korean Wave, Religiousity, X-School

Abstract

X-School is an association for Muslim K-popers in Indonesia. They are part of the millennial generation who study Islam with da'wah bil lisan approach. This study aims to determine influence the da'wah bil lisan method has on the religiosity of the participants of the X-School Season 4. This research is a quantitative study and uses ex post facto research design. The subjects of this study were participants in the X-Season 4 program. Data collection techniques used a questionnaire. Data were analyzed using normality test, linearity test and heteroscedasticity test. The hypothesis test used is simple linear regression. The result is known that the coefficient of determination is 40.1%. So it can be concluded that the contribution or contribution or influence given by variable X (da'wah bil lisan approach) on variable Y (religiosity) is 40.1% or in other words the use of the da'wah bil lisan approach can increase the religiosity of study participants X-School Season 4 .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, S. M. (2009). Ilmu Dakwah. Jakarta: Amzah.

Ayuwardani, R. P., & Isroah, I. (2018). Pengaruh Informasi Keuangan Dan Non Keuangan Terhadap Underpricing Harga Saham Pada Perusahaan Yang Melakukan Initial Public Offering (Studi Empiris Perusahaan Go Public Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2015). Nominal: Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 7(1), 143–158.

Darojat. (2018). Pengaruh Kegiatan Dakwah Terhadap Religiusitas Mahasiswa Di Lembaga Dakwah Kampus (Ldk) Korps Dakwah Universitas Islam Indonesia (Kodisia) Tahun 2017. Retrieved from https://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/9902/PENGARUH%20%20KEGIATAN%20DAKWAH%20KAMPUS%20TERHADAP%20RELIGIUSITAS%20MAHAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Feranita, N. V., & Anugrah, D. (2018). Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pengaruhnya Terhadap Profitabilitas Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Majalah Ilmiah Dian Ilmu, 17(2).

Humairoh, S. (2021). Peran Majelis Taklim dalam Meningkatkan Religiusitas Masyarakat Melalui Kajian Kitab Rutinan di Desa Suci Kecamatan Panti Kabupaten Jember. Jurnal Al-Hikmah, 19(2), 183–200.

Ismail, H. F. (2019). Islam, Konstitusionalisme dan Pluralisme. Yogyakarta: IRCiSoD.

Koenig, H. G. (2012). Religion, spirituality, and health: The research and clinical implications. International Scholarly Research Notices, 2012.

Mangalisu, A. (2021). Analisis Persepsi Manfaat Pengembangan Produk Lokal (Ternak Lebah Dan Ikan Nila) Bagi Mahasiswa Pelaksana Kegiatan Wiradesa Di Desa Terasa. Tarjih Tropical Livestock Journal, 1(2), 51–58.

Marhamah, M. (2020). Pengaruh Aktivitas Mengikuti Kajian Agama Islam Terhadap Sikap Religius Siswa SMA Nusantara Palangka Raya. Retrieved from http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/2927/1/Marhamah%20-%201601112072.pdf

Mukarom, Z. (2020). Islamic Da’wah in Industrial Society: Study of PT Indorama Employees Synthetics Tbk Purwakarta. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 14(1), 1–20.

Noor, J. (2012). Metodologi penelitian, skripsi, tesis, disertasi dan karya ilmiah (1st ed.). Jakarta: Kencana.

Nurrohmah, A. (2020). Efektivitas Instagram Sebagai Media Dakwah (Studi pada Followers Akun Instagram @Xkwavers).

Nurwahidah, S. (2020). Dai Komunitas Remaja Dalam Menghadapi Budaya Korean Wave Melalui Pendekatan Komunikasi Antarbudaya dan Agama (Studi Kasus Ustadz Fuadh Naim Pada Komunitas k-wavers). Retrieved from https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/55306

Pitriani, R. (2018). Pengaruh Dakwah Melalui Pengajian Rutin Di Masjid Kh. Ahmad Dahlan Terhadap Religiusitas Mahasiswa-Mahasiswi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Tahun 2018. Retrieved from http://repository.umy.ac.id/handle/123456789/22713?show=full

Putri, I. P. (2019). K-Drama dan Penyebaran Korean Wave di Indonesia. ProTVF, 3(1), 68–80.

Rosid, A. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Efektivitas Dakwah.

Sabariyah, S. (2020). Pengaruh Majelis Taklim Terhadap Peningkatan Religiusitas Masyarakat Desa Suak Putat Kecamatan Sekernan Kabupaten Muaro Jambi. Retrieved from https://onesearch.id/Record/IOS7065.4275/Details

Saputra, E. H. (2021). Understanding da’wah and khatib. Linguistics and Culture Review, 5(S1), 274–283.

Saputri, N. A., & Nur, T. (2020). Religiosity, Pro-Social Attitudes And Economic Value On Auditor’s Independence. Jurnal Akademi Akuntansi, 3(2), 260–269.

Saputri, R. (2021). Pengaruh Attitude dan Subjective Norm Terhadap Intensi Muzakki Membayar Zakat Maal Di Kota Lubuklinggau dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(12).

Sarwono, J. (2013). Buku Pintar IBM SPSS Statistics 19. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Soemantri, S. (2018). Pengaruh gaya kognitif konseptual tempo terhadap tingkat kesalahan siswa. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 18(1), 74–85.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Manajemen (4th ed.). Alfabeta.

Surifah, J. (2018). Pengaruh Metode Pembiasaan Terhadap Pembentukan Sikap Tanggung Jawab Anak Usia 4-5 Tahun (Penelitian Ex-post Facto di KB-TKIT Raudhatul Jannah Cilegon Banten). JPP PAUD UNTIRTA, 5(2), 113–124.

Suryadi, B., & Hayat, B. (2021). RELIGIUSITAS Konsep, Pengukuran, dan Implementasi di Indonesia. Bibliosmia Karya Indonesia.

Syah, A. M. (2020). Pengaruh Dakwah Media Sosial Youtube terhadap Religiusitas Remaja di MA. Al-Muhtadi Sendangagun. Busyro: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 1(2), 20–36.

Umar, M. S. A., & Qadaruddin, M. (2020). KH Muhammad Abduh Pabbajah’s Da’wah to the Community in the City of Parepare. Al-Iftah: Journal of Islamic Studies and Society, 2(2), 160–180.

Downloads

Published

2023-07-03

How to Cite

Amatullah, G., & Wahyu Triatmo, A. (2023). Dakwah bil Lisan dan Religiousitas Generasi Milenial. Academic Journal of Da’wa and Communication, 4(1), 57–78. https://doi.org/10.22515/ajdc.v4i1.6396

Issue

Section

Articles

Citation Check