Personal Branding Brigadir Agus Kurniawan untuk Meningkatkan Citra Polisi Melalui Aplikasi Tiktok
DOI:
https://doi.org/10.22515/ajdc.v4i2.7641Keywords:
Social Media, Tiktok, Personal BrandAbstract
In recent years, the image of the police has declined with various cases involving the names of POLRI members, this will of course have an impact on the level of public trust in the POLRI itself. However, this is in contrast to what Brigadier Agus Kurniawan, a Bhabinkamtibnas officer in Jeron Village, Boyolali Regency, did. He provides creative services and is named Kopi Curhat Pak Bhabin which is uploaded via the tiktok account @kopi_curhat_pakbhabin. This research aims to find out what kind of personal branding you want to show to the public. The research method used is descriptive qualitative with personal branding theory. With the conclusion that the personal branding shown is in accordance with Rampersad & Montoya’s 11 personal branding criteria, namely; Authenticity, Integrity, Consistency, Specialization, Authority, Distintiveness, Relevant, Visibility, Persistence, Goodwill, and Performance. The personal branding efforts carried out by Brigadier Agus Kurniawan through Tiktok indirectly improved the image of the police in the eyes of the public.
Downloads
References
Ariyandi, Djakfar, Y., & Rosihan, A. (2020). Strategi Komunikasi Polres OKU dalam meningkatkan kepercayaan masyarakat terhadap pelayanan publik dalam program Zona Integritas. Jurnal Massa; Jurnal Online Mahasiswa Komunikasi, 1(1), 3.
Auladana, I. A. (2022). Ruang Performativity Dalam Dakwah Digital Kasus Dakwah Habib Husein Ja’far Al-Hadar Dalam Konten Youtube Pemuda Tersesat.
Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik UNISA Kuningan, 2(2).
Cooper, D. R. (2017). Metode penelitian bisnis (Ed. 12). Jakarta: Salemba Empat.
Daryono. (2021, Oktober 23). Kapolsek Parigi Moutong yang Diduga Berbuat Asusila ke Anak Tersangka Kini Dipecat.
Dewi, M. S. R. (2019). Islam dan Etika Bermedia Kajian Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial Instagram dalam Perpektif Islam. Research Fair Unisri, 3(1).
Djik, T. A. Van. (2013). The Culture of Connecitibity: Critical History of Sosial Media. UK: Oxford University Press.
Fanaqi, C. (2021). Tiktok Sebagai Media Kreativitas di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Dakwah, 22(1), 108.
Fitriani, N. E., Syayekti, E. I. D., & Hidayatullah, M. S. (2023). Etika Bermedia; Menyebar Foto dan Video Tanpa Izin Termasuk Melanggar Privasi. Academic Journal Of Da’wa and Communication, 4(1).
Haqqani, I. M. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Instagram oleh Bhabinkamtibnas Guna Mengantisipasi Penyebaran Hoax Pemilu 2019 di Polres Banyumas. Police Studies Review, 4(1).
Indrayani, I. I. (2022). Retorika dan Power Relations:Strategi Restorasi Citra Kepolisian Republik Indonesiapada Kasus Ferdy Sambo. Komunikatif: Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(2).
Islamiyah, H., & Rachman, A. (2018). Personal Branding Pejabat Publik di Media Sosial. Orasi:Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 9(1), 2–12.
Juditha, C. (2018). Interaksi Komunikasi Hoax di Media Sosial serta Antisipasinya Hoax Communication Interactivity in Social Media and Anticipation. Jurnal Pekommas, 3(1), 33.
Kholisoh, N., & Wahyuni, D. E. (2017). Media Sosial Youtube sebagai Sarana Membentuk Citra Diri. Prosiding Konferensi Nasional Komunikasi, 1(1).
Kusuma, D. N. S. C., & Oktaviani, R. (2020). Penggunaan Aplikasi Media Sosial Berbasis Audio Visual dalam Membentuk Konsep Diri (Studi Kasus Aplikasi TikTok). Koneksi Jurnal, 4(2), 373.
Maulana, F. (2023). Komunikasi Persuasif dalam Konten Media Sosial dalam Tokoh “Pak Bhabin” di dalam Sosialisasi Tertib Kamtibnas (Sebuah Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun @polisimotret di Sosial Media Youtube).
McNally, D., & Speak, K. D. (2012). Be Your Own Brand: Achive More of What You Want by Being More of Who You Are. San Fransisco: Berret-Koehler Publishers.
Meinel, C., & Sack, H. (2014). Digital Communication; Communication, Multimedia, Security. X Media Publishing.
Minkiewicz, J., Evans, J., Bridson, K., & Mavondo, F. (2011). Coorporate Image in the Leisure Service Sector. Juornal of Service Marketing, 190–201.
Montoya, P., & Vandehey, T. (2005). The Brand Called You. Personal Branding Press.
Muhid, H. K. (2023, Juni 10). Begini Cara Ferdy Sambo Tutupi Kasus Pembunuhan Brigadir J Setahun Lalu, Bocor Setelah Peti Mati Dibuka. Diambil 6 September 2023, dari Tempo.co website: https://nasional.tempo.co/read/1746444/begini-cara-ferdy-sambo-tutupi-kasus-pembunuhan-brigadir-j-setahun-lalu-bocor-setelah-peti-mati-dibuka
Nadzib, A. (2022). Profil Polisi Jenaka Pak Bhabin yang Kini Sudah Berpangkat Perwira.
Najib, M. A. R. (2023). Strategi Komunikasi Krisis BKN terhadap Kecurangan Seleksi Calon Aparatur Sipil Negara Tahun 2021. Academic Jounal of Da’wa and Communication, 4(1), 3–4.
Nasrullah, R. (2021). Manajemen Komunikasi Digital. Jakarta: Kencana.
Nugroho, W. (2021, Januari 10). Bhabinkamtibnas Waimital Ini Ajak Masyarakat Saling Berbagi dan Beramal.
Pancarudin, A. (2019). Pengaruh Citra Kepolisian dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat pada Polres Metro. Jurnal Simplex, 2(2), 1–9.
Paramitaningtyas, A. T. (2023, September 2). SOSOK Ferdinand Malambae Polisi yang Memberikan Kejutan Ultah untuk Penghuni Lapas, Bawakan 4 Kotak Pizza. Diambil 24 September 2023, dari Surya.co.id website: https://surabaya.tribunnews.com/2023/09/02/sosok-ferdinand-malambae-polisi-yang-beri-kejutan-ultah-untuk-penghuni-lapas-bawakan-4-kotak-pizza
Putri, S. D., & Azeharie, S. (2021). Strategi Pengelolaan Komunikasi dalam Membentuk Personal Branding di Media Sosial Tiktok. Koneksi, 5(2).
Rampersad, H. K. (2008). Authentic Personal Branding. PPM Publishing.
Restusari, F. N., & Farida, N. (2019). INSTAGRAM SEBAGAI ALAT PERSONAL BRANDING DALAM MEMBENTUK CITRA DIRI (STUDI PADA AKUN BARA PATTIRADJAWANE). Mediakom : Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 176–186. https://doi.org/10.35760/mkm.2019.v3i2.2340
Riyanto, G. P. (2023, Juli 11). Pengguna TikTok di Indonesia Tembus 113 Juta, Terbesar Kedua di Dunia. Diambil 6 September 2023, dari Kompas.com website: https://tekno.kompas.com/read/2023/07/10/11000067/pengguna-tiktok-di-indonesia-tembus-113-juta-terbesar-kedua-di-dunia#:~:text=Menurut%20laporan%20firma%20riset%20Statista,di%20dunia%20pada%20periode%20tersebut.
Santoso, S. P. (2022, Januari 1). Ini Deretan Kasus Kekerasan yang Melibatkan Polisi. Diambil 6 September 2023, dari Harian Jogja website: https://news.harianjogja.com/read/2022/01/01/500/1092241/ini-deretan-kasus-kekerasan-yang-melibatkan-polisi
Saputra, E. Y. (2023, Juli 4). KontraS Catat Ada 622 Peristiwa Kekerasan yang Libatkan Anggota Polri Setahun Terakhi. Diambil 6 September 2023, dari Tempo.co website: https://nasional.tempo.co/read/1744316/kontras-catat-ada-622-peristiwa-kekerasan-yang-libatkan-anggota-polri-setahun-terakhir
Shalihah, N. F., & Nugroho, R. S. (2021, Oktober 27). 10 Kasus yang Melibatkan Polisi dan Menjadi Perhatian Publik. Diambil 7 September 2023, dari Kompas.com website: https://www.kompas.com/tren/read/2021/10/27/063000965/10-kasus-yang-melibatkan-polisi-dan-menjadi-perhatian-publik?page=all
Tika, R. Y. (2020). Kepribadian dan Komunikasi Ria Miranda Sebagai Fashionpreneur dalam Membentuk Pesonal Branding. WACANA; Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2), 227–239.
Uceo. (2016, Februari 25). Metode Pengumpulan Data dan Penelitian.
Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam Komunikasi Pembelajaran. Jurnal Pempelajaran Prospektif, 1(2).
Yunus, H. S. (2010). Metodologi Penelitian Wilayah Kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yuwana, A. D. P., Suwarman, F. N., & Trinada, M. G. (2022). Persepsi Mahasiswa Terhadap Citra Kepolisian Usai Kejadian Penangkapan Kapolda Jatim Terkait Kasus Jual-Beli Narkoba. Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial Universitas Negeri Surabaya, 2022, 221–229.
Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Jurnal Satwika , 5(1).
Zuhri, A. (2020). Instagram, Pandemi dan Peran Influencer (Analisis Wacana Kritis pada Postingan Instagram @najwashihab dan @jrxsid). Academic Journal of Da’wa and Communication, 1(2), 354.
Zukhrufillah, I. (2018). Gejala Media Sosial Twitter Sebagai Media Sosial Alternatif. Al-I’lam; Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(2), 102–103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.