Peran Masyarakat dalam Pendampingan Pendidikan Agama Islam Anak di Masa Wabah Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22515/attarbawi.v6i1.3711

Keywords:

Islamic Education, Community role, Pancemic Covid-19

Abstract

This study explains about Community Participation in Assisting Islamic Religious Education Learning Activities at Home During the Covid-19 Pandemic for Elementary School Children Case Study in Puspo Hamlet, Pateken Wonoboyo Temanggung. This research uses descriptive qualitative method and phenomenological approach. The results showed that the role of the Puspo community included voluntarily helping children learn through the implementation of non-formal education, namely organizing study groups for children, participating in educating children through TPA/TPQ educational institutions, and playing a role in providing facilities and infrastructure for support learning activities. 

References

Adi, I. R. (2018) Intervensi Komunitas: Pengembangan Masyarakat sebagai Upaya Pemberdayaan Masyarakat. Jakarta: Rajawali Press.

Bujuri, D. A. (2018) ‘Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar’, LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), p. 37. doi: 10.21927/literasi.2018.9(1).37-50.

Chandrawaty (2016) ‘Mendidik dengan Hati dan Keteladanan’, Permata, 1(1), pp. 75–85.

Hannan Putra (2014) Penghafal Alquran, Perlu Pendamping yang Sabar, Republika.com. Available at: https://republika.co.id/berita/dunia-islam/khazanah/14/03/22/n2tcqg-penghafal-alquran-perlu-pendamping-yang-sabar-1 (Accessed: 8 April 2021).

Hidayat, M. A., Anwar, A. and Hidayah, N. (2017) ‘Pendidikan Nonformal dalam Meningkatkan Keterampilan Anak Jalanan’, EDUDEENA, 1(1), pp. 31–42. doi: 10.30762/ed.v1i1.445.

Luhur, A. B. (2017) Cara Mengamalkan Hadist Amar Ma’ruf Nahi Munkar.

Madekhan Ali (2020) Pendidikan Islam dan Perubahan Sosial. CV Pustaka Wacana.

Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. 2nd edn. London: SAGE Publication.

Normina, N. (2016) ‘Partisipasi Masyarakat Dalam Pendidikan’, Ittihad, 14(26), pp. 71–85. doi: 10.18592/ittihad.v14i26.874.

Nur Ainiyah (2013) ‘Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam’, Jurnal Al-Ulum, 13.

Oemar Hamalik (2002) Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Pakniany, N. S. L., Imron, A. and Degeng, I. N. S. (2020) ‘Peran Serta Masyarakat Dalam Penyelenggaraan Pendidikan’, Jurnal Pendidikan, Teori, Penelitian dan Pengembangan, pp. 271–278.

Saomi, M. R. and Muvid, M. B. (2020) Islam dan Corona, Upaya Mengkaji Covid-19 dengan Pendekatan Islam. Kuningan: Goresan Pena.

Siregar, L. M. (2016) ‘Upaya Pendidikan Islam pada Masa Awal Nabi Muhammad SAW’, Jurnal Al-Thariqah, 1(1), pp. 104–114.

Soekanto, S. and Solistyowati, B. (2017) Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Press.

Sugiyono (2010) Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methode). Bandung: Alfabeta.

Sukardi, A. (2015) ‘Dakwah Kepada Masyarakat (Suatu Tinjauan Sosiologis)’, Al-Munzir, 8(2), pp. 129–144.

Syah, R. H. (2020) ‘Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran’, Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(5). doi: 10.15408/sjsbs.v7i5.15314.

Syaparuddin, S. (2020) ‘Peranan Pendidikan Nonformal dan Sarana Pendidikan Moral’, Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), pp. 173–186.

Yuhana, A. N. (2019) ‘Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam sebagai Konselor dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa’, 7(1).

Zulkifli and Dkk (2020) Berkarya Bersama di Tengah Covid-19. Parepare: IAIN Parepare Nusantara.

Downloads

Published

2021-06-29

Issue

Section

Articles

Citation Check