Islamic Education 4.0: Integration of Moral Education Values in the Learning Process

Authors

  • Muhlis Intitut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
  • Munir Yusuf Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
  • Kaharuddin Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/attarbawi.v7i2.5144

Keywords:

Education 4.0, Integration, Moral Value

Abstract

In the Industrial Revolution 4.0 era, humans are required to be able to seek education that is in line with the needs of the time. This is a challenge for Islamic educational institutions in particular, which are often trapped in the dichotomy of religious and general knowledge. Negative stigma still often comes from people who question the lack of scientific integration in Islamic educational institutions, so that they are less adaptive in responding to market needs. This study aims to describe the integration of moral education values into the learning process at Madrasah Aliyah DDI Masamba. This research is qualitative, using normative theological and phenomenological approaches to obtain research data. The results of the study show that, on the one hand, MA DDI Masamba has responded to the industrial era 4.0 by integrating moral education values into the entire learning process. However, on the other hand, the integration process is hampered because the teaching staff has not optimally exemplified morals in the learning process. For this reason, alternative curriculum improvements and follow-up evaluations are needed to develop an integrated and global-minded moral education.

References

Ariandy, M. (2019). Kebijakan Kurikulum dan Dinamika Penguatan Pendidikan Karakter di Indonesia. Sukma: Jurnal Pendidikan, 3(2), 137–168.

Arizki, M. (2020). Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 4(2), 52–71.

Azra, A. (2008). Pendidikan Islam di Era Globalisasi: Peluang dan Tantangan. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan.

Azra, A., & Islam, P. (2000). Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru, Jakarta. Logos Wacana Ilmu.

Burga, M. A. (2019). Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik. Al-Musannif, 1(1), 19–31.

Choli, I. (2020). Pendidikan Agama Islam Dan Industri 4.0. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 20–40.

Dewayani, S. (2018). Panduan Praktis Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Berbasis Kelas. Jakarta: Pusat Analisis Dan Sinkronisasi Kebijakan (PASKA). Sofie Dewayani.(2018). Panduan Praktis Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Berbasis Kelas. Jakarta: Pusat Analisis Dan Sinkronisasi Kebijakan (PASKA). Djoko Saryono, et. Al.

Diatmika, I. P. G. (2012). Pengembangan kamus” chart of accounts” untuk mata kuliah akuntansi perhotelan. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1).

Dimas, I. (2019). Pendidikan Agama Islam dalam Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Prodi PAI UMP.

Drijvers, P. (2010). Secondary algebra education. Springer.

Gussevi, S., & Muhfi, N. A. (2021). Tantangan Mendidik Generasi Milenial Muslim di Era Revolusi Industri 4.0. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 46–57.

Idris, D. M. (2014). Karakteristik Praktek Sufi Di Indonesia. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(2).

Indrioko, E. (2016). Lembaga Pendidikan Islam dalam Menghadapi Derasnya Perubahan. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 3(1), 61–76.

Jemani, A., & Zamroni, M. A. (2020). Tantangan Pendiddikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 16(2), 126–140.

La Fua, J. (2015). Etnopedagogi katoba sebagai bentuk pendidikan karakter dan pendidikan lingkungan hidup pada etnis Muna. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 1(1), 97–119.

Lubis, Z., & Anggraeni, D. (2019). Paradigma Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional. Jurnal Studi Al-Qur’an, 15(1), 133–153.

Mahfud, M. N., & Sutama, S. (2020). Membangun Lingkungan Sekolah Kreatif di Era Revolusi Industri 4.0. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(3), 240–250.

Mahyudin, R., Alwis, N., & Sri, W. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Kota Padang. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 1–12.

Manan, M. A. (2019). Daya Tahan dan Eksistensi Pesantren Di Era 4.0. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(2), 155–167.

Nasrullah, A. (2020). Pendidikan Karakter Perskpektif Ibnu Khaldun: Suatu Kebutuhan Generasi Milenial di Era Industri 4.0. Tafhim Al-’Ilmi, 12(1), 1–17.

Nata, H. A. (2012). Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Kencana.

Natajaya, I. N. (2012). Identifikasi dan Analisis Jenis Kuasa, Gaya Kepemimpinan, dan Implementasi Pendekatan Supervisi Akademik Para Kepala Sekolah Sman sebagai Faktor Determinan dalam Rangka Peningkatan Kualitas Kompetensi Profesionalisme Guru (Studi Tentang Persepsi Para. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1).

Nuswantari, N., & Rachman, Y. F. (2020). Penguatan Pancasila Sebagai The Living Ideology Melalui Revitalisasi Pembelajaran Pancasila di Era Disrupsi. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(2), 109–119.

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi industri 4.0 dan tantangan perubahan sosial. IPTEK Journal of Proceedings Series, 5, 22–27.

Priyanto, A. (2020). Pendidikan Islam dalam Era Revolusi Industri 4.0. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2).

Purba, M. A., & Yando, A. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan dan Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 3, 96–101.

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54.

Rahmat, R. (2019). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Interdisipliner Sebagai Corak dan Solusi Pendidikan Agama Islam Era 4.0. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 30(2), 349–361.

Rahmawati, A. D. (2019). Pendidikan Islam Kreatif Era Industri 4.0 Perspektif Abuddin Nata. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 12–13.

Siswanto, S., & Anisyah, Y. (2018). Revitalisasi Nilai-Nilai Qur’ani dalam Pendidikan Islam Era Revolusi Industri 4.0. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 5(2), 139–146.

Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).

Yusuf, U. A. (2017). Manajemen Pendidikan Akhlak Menurut ‘Abdullāh Nāshih ‘Ulwān (Studi Kitab Tarbiyah Al-Aulād Fī Al-Islām). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 20.

Downloads

Published

2023-01-04

Issue

Section

Articles

Citation Check