Tantangan Madrasah Daerah 3T dalam Menghadapi Masyarakat 5.0

Authors

  • Fahmi Astathi Madrasah Aliyah Negeri I Pesisir Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/attarbawi.v8i2.7831

Keywords:

Madrasah, Society 5.0, 3T Region, Frontier region

Abstract

This research aims to describe all the challenges in madrasahs located in 3T areas (Disadvantaged, Frontier and Outermost) in facing social society era 5.0. as well as strategies used to face social society era 5.0. The method used is qualitative in the form of a case study and presented descriptively. The results of this research show that the challenges found in facing social society in the 5.0 era in madrasas located in 3T areas originate from several factors including the madrasa environment or geographic location of an area, educator or teacher factors, and factors originating from students or students. The geographic location of an area influences electricity stability. Challenges that come from teachers or educators come from a lack of insight regarding social society in the 5.0 era, and challenges that come from students, namely students' socio-economics and motivation to accept new things along with the times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ammy, P. M., & Wahyuni, S. (2020). Analisis Motivasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Video Pembelajaran Sebagai Alternatif Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj). 1.

Anugraheni, I. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Bilangan Bulat Berbasis Media Realistik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 276–283. Https://Doi.Org/10.24246/J.Js.2019.V9.I3.P276-283

Arkiang, F. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 Di Daerah 3t (Nusa Tenggara Timur). Jurnal Pendidikan, 12(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.31258/Jp.12.1.57-64

Ashadi, N. R., & Suhaeb, S. (2020). Hubungan Pemanfaatan Google Classroom Dan Kemandirian Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Ptik Pada Masa Pandemi. 17(2).

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan Guru Tk Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V5i1.579

Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. The Annual Conference On Islamic Education And Social Science, 1(2), Article 2.

Daffa Faqiha Fawwaz Hanjowo, M., Athahirah, N., Febrianto Saputra, R., Al-Farisi, S., & Wijaya Abdul Rozaq, R. (2023). Peran Pendidikan Indonesia Di Era Society 5.0. Etnik: Jurnal Ekonomi Dan Teknik, 2(5), 423–428. Https://Doi.Org/10.54543/Etnik.V2i5.190

Falah, A. I., & Hadna, A. H. (2022). Problematika Pendidikan Masa Pandemi Di Indonesia Pada Daerah 3-T (Terluar, Tertinggal, Dan Terdepan). Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.24832/Jpnk.V7i2.2997

Firdaus, F., Sulfasyah, S., & Nur, H. (2019). Diskriminasi Pendidikan Masyarakat Terpencil. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 6(1), 33–43. Https://Doi.Org/10.26618/Equilibrium.V6i1.1796

Fisoma, Y. (2023). Lalu Lintas Liwa-Krui Kembali Normal, Listrik Masih Padam. Lampost. Https://Www.Lampost.Co/Berita-Lalu-Lintas-Liwa-Krui-Kembali-Normal-Listrik-Masih-Padam.Html

Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming For A New Human-Centered Society.

Ganefri, G., Fajri, B. R., Ranuharja, F., Prasetya, F., Fadillah, R., & Firdaus, F. (2019). Mini Server Lentera Sebagai Alternatif Pembelajaran Digital Di Daerah 3t. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 12(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.24036/Tip.V12i2.243

Hamalik, O. (2008). Psikologi Belajar Dan Mengajar. Sinar Baru Algensindo.

Harun, S. (2021). Pembelajaran Di Era 5.0.

Hendarsyah, D. (2019). E-Commerce Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0. Iqtishaduna: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.46367/Iqtishaduna.V8i2.170

Koesnandar, A. (2018). Pengembangan Inovasi Pembelajaran Berbasis Tik Pada Sekolah Di Daerah 3t Papua Dan Papua Barat Melalui Pendampingan Jarak Jauh. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 177–198. Https://Doi.Org/10.31800/Jtp.Kw.V6n2.P177--198

Lafendry, F. (2020). Kualifikasi Dan Kompetensi Guru Dalam Dunia Pendidikan. Tarbawi : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 3(3), Article 3.

Mamluah, S. K., & Maulidi, A. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj) Di Masa Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 870–877. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i2.800

Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. 1(2).

Marisa, M. (2020). Curriculum Innovation “Independent Learning” In The Era Of Society 5.0. 4.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2013). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Sage Publications.

Muhajir, M. (2020). Pembelajaran Daring Di Era Covid-19: Kesenjangan Digital, Sistem Kompetisi, Dan Model Pendidikan Yang Manusiawi. Mimikri, 6(2), Article 2.

Mulyasa, H. E. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.

Muskania, R., & Ms, Z. (2021). Realita Transformasi Digital Pendidikan Di Sekolah Dasar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.29407/Jpdn.V6i2.15298

Nopriadi. (2023). Listrik Sebagian Wilayah Lampung Barat Dan Pesisir Barat Padam, Kemungkinan Baru Normal Malam Ini. Radar Lampung. Https://Radarlampung.Disway.Id/Read/680962/Listrik-Sebagian-Wilayah-Lampung-Barat-Dan-Pesisir-Barat-Padam-Kemungkinan-Baru-Normal-Malam-Ini

Okra, R., & Novera, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Ipa Di Smp N 3 Kecamatan Pangkalan. Journal Educative : Journal Of Educational Studies, 4(2), 121. Https://Doi.Org/10.30983/Educative.V4i2.2340

Perpres Nomor 63 Tahun 2020.Pdf. (T.T.).

Setyowati, L., & Ahmad, D. N. (2021). Pemanfaatan Big Data Dalam Era Teknologi 5.0. Abdine: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.52072/Abdine.V1i2.205

Siska, F., & Rudagi, R. (2021). Analisis Ketimpangan Pendidikan Pada Masa Covid-19 Di Nagari Sisawah Kabupaten Sijunjung. Al Ma’arief : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 3(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.35905/Almaarief.V3i1.2032

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). Peran Desain Evaluasi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Widyacarya, 4(3).

Sujatmoko, E. (2010). Hak Warga Negara Dalam Memperoleh Pendidikan. Jurnal Konstitusi, 7(1).

Ulfiaturrohmah, N., Hargianti, N. ’Alimatul, & Diantoro, F. (2021). Peran Tri Pusat Pendidikan Dalam Menghadapi Problematika Pembelajaran Daring Di Daerah 3t. Istighna: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.33853/Istighna.V4i2.111

Widyasari, A., Widiastono, M. R., Sandika, D., & Tanjung, Y. (2022). Fenomena Learning Loss Sebagai Dampak Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19. Best Journal (Biology Education, Sains And Technology), 5(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.30743/Best.V5i1.5144

Downloads

Published

2023-12-30

Issue

Section

Articles

Citation Check