The Effect of Using Flash Cards to Improve Arabic Vocabulary Skills at the Al-Azhar Roudlotul Muttaqiin Islamic Boarding School, Malang/ أثر استخدام بطاقة الالفلاش لترقية إتقان مفردات اللغة العربية في المعهد الأزهر روضة المتقين مالانج

Authors

  • himmatul mardiah UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang, Indonesia
  • Muhammad Alfankarim Romadoni UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang, Indonesia
  • Elly Miftahul Rohmah UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang, Indonesia
  • Laily Fitriani UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/athla.v3i2.5263

Keywords:

Flashcard Media, Arabic, Vocabulary Mastery

Abstract

The use of flashcard learning media is expected to improve students' mastering of Arabic vocabulary.  flashcards have the following features (1) Flashcards are effective picture cards, (2) Has two front and back sides, (3) the Front side contains pictures, (4) the Back side contains definitions, picture captions, answers, (5) Simple and easy to make. This study aims to determine the effect of flashcard media on Arabic vocabulary mastery. This study uses a quantitative approach to the type of experimental research. Room A experimental group room B is the control group. Data was collected by test techniques and documentation. Instrument Test Data Analysis, Prerequisite Test namely Normality Test Homogeneity Test and Hypothesis Test. The sig value is obtained. (2-tailed) of 0.014 then Hα is accepted. That there is an effect of the use of flash card media on the Arabic vocabulary skills of students at Al-Azhar Roudlotul Muttaqiin. This research is expected to be used as a reference and can be used and then developed into four skills, namely: listening, speaking, reading, and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamsyah, Said & Andi, B. (2015). 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences. Jakarta: Kencana.

Aribowo, E. K. (n.d.). MEDIA PEMBELAJARAN DIY 1 : MEMBUAT FLASH CARD DAN TEKA-TEKI SILANG MANDIRI 2.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Arzun R, N Anda M Unira Ulfa, M. (2017). فعالية وسيلة Flash Card لترقية قدرة الطلاب على تركيب الجمل المفيدة MTsN Model Idi Rayeuk.

Asnawir & Usman, M. B. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Fajriah, Z. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar. Jurnal Pendidikan : Lombok.

Haris Zubaidillah, M., Amuntai, S., Sungai Utara, H., & Selatan, K. (2019). PENGARUH MEDIA KARTU BERGAMBAR (FLASH CARD) TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB. In Jurnal Al Mi’yar (Vol. 2, Issue 1).

Hartawan, I. M. (2017). PENGARUH MEDIA FLASH CARD TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK KELOMPOK B DI TK NURUS SA’ADAH 03 KECAMATAN LEDOKOMBO KABUPATEN JEMBER. Jurnal Warna : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 02(02).

Ika Yuliana, T., & Sofiani, Y. (2018). PENGAJARAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS DENGAN MEDIA REALIA DAN FLASH CARD. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 01(01).

Indriana, D. (2011). Ragam Alat bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: Diva Press.

Kumullah, R., Yulianto, A., Andi Matappa, S., Muhammadiyah Sorong, U., & Inpres Paccerakkang, G. S. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2).

KURNIAWATI, D. (2014). KEEFEKTIFAN PENGAJARAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS PADA ANAK SEKOLAH DASAR DENGAN MENGGUNAKAN FLASH CARD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 1.

Mulyatiningsih, E. (2012). Metodelogi penelitian terapan. Yogyakarta : Alfabeta.

Munir. (2016). Perencanaan Sistem PengajaMunirran Bahasa Arab. Jakarta: Kencana.

Muslimah, K. (2017). Penerapan Media Flash Card dalam Mengembangkan Pembelajaran Mufrodat bagi Siswa Kelas 7 di Madrasah Tsanawiyah Ma’arif – Bakung – Udanawu – Blitar Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi, 59.

Nikmah, Z. U. (2018). “Penerapan Media Flash Card dalam Pembelajaran Kemahiran Membacapada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018.”

Rosyidi, A. W. (2009). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.

Safitri Kiki. (2020). PENGEMBANGAN KARTU KATA (FLASH CARD) BAHASA ARAB BERBASIS KOSAKATA BAGI SISWA KELAS IVMADRASAH IBTIDA’IYAH. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa.

sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D.

Sulaiman, R., & Akidah, I. (2021). Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Media Flash Card Pada TPA Masjid Baitul Maqdis (Vol. 2, Issue 3). https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/84

Wulan Ramadhanti, N., Kusumaningrum, S., & Anakotta, R. (2022). Pengaruh Media Flash Card terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas III SD Inpres 109 Perumnas Kota Sorong. In Jurnal Papeda (Vol. 4, Issue 1).

Downloads

Published

2022-12-12

How to Cite

himmatul mardiah, Muhammad Alfankarim Romadoni, Elly Miftahul Rohmah, & Laily Fitriani. (2022). The Effect of Using Flash Cards to Improve Arabic Vocabulary Skills at the Al-Azhar Roudlotul Muttaqiin Islamic Boarding School, Malang/ أثر استخدام بطاقة الالفلاش لترقية إتقان مفردات اللغة العربية في المعهد الأزهر روضة المتقين مالانج . ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 3(2), 103–115. https://doi.org/10.22515/athla.v3i2.5263

Issue

Section

Articles

Citation Check