Etika Bermedia: Menyebar Foto dan Video Tanpa Izin Termasuk Melanggar Privasi

Authors

  • Nanda Elma Fitriani UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Ela Indah Dwi Syayekti UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Muhammad Syarif Hidayatullah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/ajdc.v4i1.6401

Keywords:

Ethics, Social Media, Privacy

Abstract

This study aims to determine ethics in media including taking photos or videos that include privacy. Not everyone likes it when their photos appear on social media. This will realize the importance of upholding ethics in media. The method used in this study is library research by collecting information and data with the help of various kinds of existing materials such as documents, books, journals, articles and so on. The results of this study show that media ethics are very important today. The right to privacy is often forgotten by media users, especially when taking pictures or recording others without permission. The rules of social media are in fact not in harmony with conditions on the ground. Many violations occur, for example the distribution of photos and videos of someone without permission to the person concerned. It is expected that users will be wiser in addressing the boundaries needed when mediating. In addition, media providers should provide features that support the security and privacy of their users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, Miza Nina, Dinda, Anisya Hanifa, Yulinda, Sarah, Chotimah, Octavia, Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Jurnal Pendidikan Edumaspul, 6(1), 974–980.

Akbar, C. (2021). 6 Kasus Kebocoran Data Pribadi di Indonesia. Tempo.Co.

Al-Ayyubi, M. Z. (2018). Etika Bermedia Sosial Dalam Menyikapi Pemberitaan Bohong (Hoax) Perspektif Hadist. Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadist, 19(2), 148–166.

Anantama, A. (2022). Ancaman Data Pribadi di Era Digital Dalam Perspektif Islam. Ath-Thariq Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 6(2).

Astajaya, I. K. M. (2020). Etika Komunikasi di Media Sosial. Jurnal Ilmiah Ilmu Agama Dan Ilmu Sosial Budaya, 15(1).

Asyrifah Luthfiana. (2020). Penafsiran Term Qaulan Dalam Al-Qur’an Sebagai Prinsip Etika Komunikasi Bermedia Sosial. In Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir IAIN Salatiga. Universitas Islam Negeri.

Dewi, M. S. R. (2019). Islam dan Etika Bermedia (Kajian Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial Instagram Dalam Perspektif Islam. Jurnal Reseacrh Fair Uinsri, 3(1), 139–142.

Diyanti, S. (2022). Etika Bermedia Sosial Mahasiswa Pengguna Aplikasi TikTok (Studi Deskriptif pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Negeri Jakarta). In Skripsi. Universitas Negeri Jakarta.

Ft Al-Qur’an Kemenag 2019. (n.d.).

Gunawan, H. (2021). Pengukuran Kesadaran Keamanan Informasi Dan Privasi Dalam Sosial Media. Muara Sains, Teknologi, Kedokteran, Dan Ilmu Kesehatan, 5(1), 1–8.

Habibah, S. (2015). Akhlak dan Etika Dalam Islma. Pesona Dasar, 1(2), 73–87.

Hariguna, T., & Waluyo, R. (2023). Sosialisasi Etika Penggunaan Media Sosial untuk Mencegah Bullying pada Siswa MTs Ushriyyah Purbalingga. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 3 (2), 107–113.

Haryanto, A. T. (2023). Jumlah Pengguna Internet RI Tembus 212,9 Juta di Awal 2023. Detikinet.

Hefni, H. (2015). Komunikasi Islam. Prenadamedia Group.

Idawati, Imam, R. (2023). Media Sebagai Sarana Dakwah Dalam Konteks Islam. Jurnal Ilmiah Indonesia, 8(1).

Jasmine, Alya Pramesthi, Wulandari, Putri Eka, I. (2020). Communication Privacy Management: Studi Literature Pada Batasan Privasi Dalam Konteks Keluarga Indonesia. Jurnal Ranah Komunikasi, 4(2).

Jawade Hafidz. (2021). Cyberbullying, Etika Bermedia Sosial, dan Pengaturan Hukumnya. Cakrawala Informasi, 1(2), 15–32.

Krisnawati, E. (2016). Mempertanyakan Privasi di Era Selebgram Masih Adakah? Ilmu Komunikasi, 13(2), 178–200.

Kusumastuti, Frida, Santi, Santi Indra, Astuti, Yanti Dwi, Birowo, Mario Antonius, Hartanti, Lisa Esti Puji, Amanda, Ni Made Ras, Kurnia, N. (2021). Modul Etis Bermedia Digital. Kominfo, Japelidi, Siberkreasi.

Mutiah, T., Albar, I., Fitriyanto, & A. R. (2019). Etika Komunikasi Dalam Menggunakan Media Sosial. Jurnal Global Komunika, 1(1), 14–24.

Muwarni, A. E. S. (2020). Manajemen Privasi Dalam Aplikasi Tantan (Kajian Gendered Criteria Dalam Teori Communication Privacy Management). Profesional FIS UNIVED, 7(2).

Rahmanissa, Shafira Shava, Sudjana, S. (2023). Konten Video Parodi Pada Platform Digital Dalam Perspektif Pelindungan Hak Cipta dan Doktrin Fair Use. Al’adl Jurnal Hukum, 15(1), 45–69.

Rosadi, S. D. (2015). Cyber Law Aspek Data Privasi Menurut Hukum Internasional, Regional dan Nasional. PT. Refika Aditama.

Santoso, Budi, Mahmudah, Siti, Malik, I. A. (2017). Perlindungan Hukum Atas Karya Cipta Permainan Video Menurut Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta. Program Studi S1 Ilmu Hukum, Fakultas Hukum, Universitas Diponegoro.

Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitiab Bidang IPA, Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.

Valen, Johanes Aron, Supratman, L. P. (2021). Communication Privacy Management Pengungkapan Privat Remaja Korban Pelecehan Seksual Pada Orangtua. E-Proceeding of Management, 8, 6748.

Yudha, A. T. (2021). Analisis Communication Privacy Management Kaum Lesbian “Femme” Dengan Masyarakat Lingkungannya (Studi Kasus di Kota Medan). Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Communique, 4(1).

Downloads

Published

2023-07-10

How to Cite

Fitriani, N. E., Syayekti, E. I. D., & Hidayatullah, M. S. (2023). Etika Bermedia: Menyebar Foto dan Video Tanpa Izin Termasuk Melanggar Privasi. Academic Journal of Da’wa and Communication, 4(1), 79–94. https://doi.org/10.22515/ajdc.v4i1.6401

Issue

Section

Articles

Citation Check