PRACTICAL STRATEGIES TO BUILD CONFIDENCE IN SPEAKING ARABIC

Authors

  • Mira Devi UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Taufik Taufik UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/allais.v3i1.9309

Keywords:

Strategy, Speaking Arabic, Confidence

Abstract

Speaking skills are productive language abilities to express thoughts, ideas and feelings verbally. The aim of this research is to develop and present practical strategies that can build courage in speaking Arabic with confidence. This research uses a library study method by collecting several relevant reference sources and then analyzing and compiling them systematically so that readers can easily digest and understand the contents of the article. The results obtained from the research are several ways or strategies to grow courage in speaking Arabic, such as overcoming fear and doubt, building a strong basic foundation, practicing every day, not being afraid to make mistakes, utilizing existing technology, and applying appropriate learning methods. varies.

References

Al-amin, A. A., Nashoih, A. K., Kh, U., & Hasbullah, A. W. (2022). التدخّل النحوي و الصرفي لغة الإندونسية في محادثة اللغة العربية اليوميو لدى طلبة معهد المنورة الإسلامية جومبانج. ALLAIS: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra Arab, 1 (2), 20–38.

Daud, N., & Pisal, N. A. (2014). Speaking problems in Arabic as a second language. GEMA Online Journal of Language Studies, 14 (1), 117–133. https://doi.org/10.17576/gema-2014-1401-08

Depi Kurniati, Ikhwan Nur Rois, I. (2013). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 63–68.

Dr. Ahmad muragi, M. A. (2015). pembelajaran menulis bahasa arab dalam perspektif komunikatif (1st ed.). Kencana. https://books.google.co.id/books?id=vdjMDwAAQBAJ&lpg=PP1&ots=fIOcWivahL&dq=4 keterampilan bahasa arab&lr&hl=id&pg=PA6#v=onepage&q=4 keterampilan bahasa arab&f=false

Fakhiroh, A., & Hidayatullah, S. (2018). Pengaruh Percaya Diri Terhadap Ketrampilan Berbicara. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 34. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v7i1.3065

Fina Sa’adah, M. P. I. (2014). Analisis kesalahan berbahasa dan perannya dalam pembelajaran bahasa asing. 14(1), 1–29.

Hendri, M. (2019). Pembelajaran keterampilan berbicara bahasa arab melalui pendekatan komunikatif. MD, 5(1), 73–86. https://doi.org/10.14421/jmd.2019.51-05

Khasanah, dkk. (2023). Teori Tata Bahasa Generatif Transformatif Chomsky serta Aplikasinya dalam Gramatikal Bahasa Arab. ALLAIS Journal of Arabic Language and Literature, 2(1), 67–79. https://doi.org/10.22515/allais.v2i1.6460

Khasanah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Uregensi Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Di Indonesia). An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3(2), 39–54. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v3i2.16

Kosim, A. (2021). Nama-Nama Pesantren Di Bandung Raya. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 1–23. https://doi.org/10.52593/klm.02.1.01

khasnah, dkk. (2023). Analisis Kontrastif Kata Sifat Dalam Bahasa Arab Dan Bahasa Inggris. ALLAIS Journal of Arabic Language and Literature, 2(1), 80–89. https://doi.org/10.22515/allais.v2i1.7220

Mahyudi, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 122–127. https://doi.org/10.55681/armada.v1i2.393

Mahyudin Ritonga, Alwis Nazir, S. W. (2016). Pembelajaran bahasa arab berbasis teknologi informasi dan komunikasi dikota Padang. Arabiyat;Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 10–27.

Maloeng, L. (2016). Metodologi penelitian kualitatif (edisi revisi). Bandung : Remaja Rosdakarya., 2016.

Marlina, L. (2016). efektifitas metode langsung dalam pengajaran keterampilan berbicara bahasa arab. Al-Tsaqofa, 1–23.

Moh. Ulum, Badruz Zaman, Wardatul Munawaroh, R. U. (2021). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Al-Mubasyaroh Untuk Meningkatkan Maharoh Al-Kalam Peserta Didik LIPs-SMP Nurul Jadid Paiton Probolinggo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 120.

Muradi, A., Mubarak, F., Darmawaty, R., & Hakim, A. R. (2020). Higher Order Thinking Skills Dalam Kompetensi Dasar Bahasa Arab. Arabi : Journal of Arabic Studies, 5(2), 177. https://doi.org/10.24865/ajas.v5i2.293

Nurdianto, T. (2020). Kompetensi Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. In Yogyakarta: Zahir Publishing.

Rani, S. A. (n.d.). pembelajaran bahasa arab berbasis teknologi informasi dan komunikasi. 163–177.

Repi Mei Suryani, Fachrur Razi Amir, L. F. B. (2023). Efektivitas Metode Audiolingual Dalam Peningkatan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1).

Rohman, F. (2014). Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab. ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1). https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1131

Saepudin, M. P. (2017). Pembelajaran keterampilan bahasa arab teori dan praktik. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 2(2), 92. https://doi.org/10.58258/jupe.v2i2.214

Santoso, J. (2020). Penerapan Pondasi Keluarga Bagi Generasi Penerus. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 2(2), 170–183. https://doi.org/10.37364/jireh.v2i2.45

Sholihah, E., Supardi, A., & Hilmi, I. (2019). Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 1(2), 12–15.

Tajuddin, S. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(2), 200–215. https://doi.org/10.21009/parameter.292.08

Ulfah, Y., & Lathifatul Insaniyah, A. (2023). Implementasi Muhadatsah Yaumiyyah Dalam Meningkatkan Maharah Kalam. Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 4(1), 125–140. https://doi.org/10.30739/tarbiyatuna.v4i1.2448.

Downloads

Published

2024-07-01

Issue

Section

Articles

Citation Check