The Concept of Moral Education for Children According to Kitab Tarbiyatul Aulad

Authors

  • Muhammad Nuur Hidayah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22515/attarbawi.v7i1.4549

Keywords:

Moral Education, Children , Tarbiyatul Aulad

Abstract

The study aims to describe the concept of moral education in children according to the book tarbiyatul aulad from Abdullah Nashih Ulwan as a guide in educating children in the present day that moral decline has taken place. This study is of literature research by collecting and analyzing the data sources of the various books, journals and documents relating to the educational thought of abdullah nashih ulwan. The study congcluded that material of moral education that abdullah nashih ulwan offers, that are, the moral education in  the family and in the environment. In teaching morals, Abdullah Nashih Ulwan provided several methods such as teaching, habituation, punishment and reward and also giving good advice.

References

Abdillah, N. (2020). Problematika Pendidikan Moral Di Sekolah Dan Upaya Pemecahannya. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 1(1). https://doi.org/10.37812/zahra.v1i1.68

Amaliati, S. (2020). Pendidikan Karakter Perspektif Abdullah Nashih Ulwan dalam Kitab Tarbiyatul Aulad Fil Islam dan Relevansinya Menjawab Problematika Anak di Era Milenial. Child Education Journal (CEJ), 2(1).

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2018). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemlogi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah Didaktika.

Badrus Zaman. (2018). Pendidikan Akhlak Pada Anak Jalanan Di Surakarta. Jurnal Inspirasi, 2(2).

Darisman, D. (2014). Konsep Pendidikan Anak Menurut Abdullah Nashih ’Ulwan. Online Thesis, 09(03).

Fitri, N. L. (2017). Peran Orang Tua dalam Membentuk Akhlak Anak Sejak Dini. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(2). https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i2.11

Fitriani, S. (2019). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2). https://doi.org/10.30651/else.v3i2.3011

Kuswanto, E. (2015). Peranan Guru PAI dalam Pendidikan Akhlak di Sekolah. MUDARRISA: Journal of Islamic Education, 6(2). https://doi.org/10.18326/mdr.v6i2.194-220

Makmur, M. (2020). Peran Orang Tua dalam Membina Ibadah Dan Akhlak Anak. Jurnal Literasiologi, 4(1). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v4i1.131

Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta.

Marita Sari, D. (2019). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.51468/jpi.v1i2.13

Muhtadi, H. (2016). Konsep Pendidikan Akhlak Perspektif Ibn Miskawaih. Sumbula : Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, Vol.1 No.1(Konsep Pendidikan Akhlak).

Muskawaih, I. (1994). Menuju Kesempurnaan Akhlak.

Noviansah, A., & Maemunah, M. (2020). Pendidikan Moral Pada Lingkungan Keluarga Untuk Mengatasi Kenakalan Remaja Pada Masa Mendatang. Jurnal Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.31258/jp.11.1.33-48

Nurhayati. (2014). Akhlak dan Hubungannya dengan Aqidah dalam Islam. Jurnal Mudarrisuna, 4(2).

Rohmah, S. (2019). Konsep Membentuk Karakter Anak Berbasis Al-Qur’an. Jurnal Qiro’ah, 9(1).

Salsabila, K., & Firdaus, A. H. (2018). Pendidikan Akhlak Menurut Syekh Kholil Bangkalan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1). https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.153

Sebayang, S., & Rajagukguk, T. (2019). Pengaruh Pendidikan, Pelatihan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Di SD Dan SMP Swasta Budi Murni 3 Medan. Jurnal Ilmu Manajemen METHONOMIX, 2(2).

Syaepul Manan. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, XV(2).

Syam, J. (2016). Pendidikan Berbasis Islam yang Memandirikan dan Mendewasakan. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2).

Ulwan, A. . (2015). Tarbiyatul Aulad.

Wahyudi, T. (2020). Strategi Pendidikan Akhlak bagi Generasi Muda di Era Disrupsi. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.52166/talim.v3i2.1999

Warif, M., Ddi, S., Abstrak, M., Kunci, K., Strategi, :, & Didik, P. (2019). Strategi Guru Kelas dalam Menghadapi Peserta Didik yang Malas Belajar Class Teacher Strategy in Facing Lazy Students Learn. Jurnal Tarbawi, 4(1).

Waskito1, T. (2013). Konsep Tujuan Pendidikan Is1lam. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Zaman, B. (2019). Urgensi pendidikan karakter yang sesuai dengan falsafah bangsa Indonesia. Al-Ghazali , Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Studi Islam, 2(1).

Downloads

Published

2022-06-30

Issue

Section

Articles

Citation Check