THE INFLUENCE OF FINANCIAL LITERACY, FAMILY ENVIRONMENT, LOVE OF MONEY, AND SELF-EFFICACY ON ENTREPRENEURIAL INTEREST AMONG ACCOUNTING STUDENTS AT POLITEKNIK NEGERI SAMARINDA
DOI:
https://doi.org/10.22515/jmif.v4i2.10124Keywords:
Financial Literacy, Family Environment, Love of Money, Self-Efficacy, Entrepreneurial InterestAbstract
Downloads
References
Afrianti, D., Surya, J., & Bakri, M. (2023). Pengaruh Budaya Bisnis Masyarakat, Literasi Keuangan, Self Efficacy dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Masyarakat di Kecamatan Simpang Kiri Kota Subulussalam. JKarya Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi E – ISSN : 2986-0296. Pengaruh.
Agustin, M. D., & Trisnawati, N. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Motivasi Berwirausaha terhadap Minat Berwirausaha melalui Self Efficacy pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Administrasi Perkantoran Angkatan 2018 Universitas Negeri Surabaya. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1(3), 298–313. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n3.p298-313
Ani, N., Ahmadi, A., & Wulansari, F. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Di Kalimantan Barat. ARMADA : Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(10), 1241–1247. https://doi.org/10.55681/armada.v1i10.923
Aprillia, N. M., Ramadhan, T., & Ramdhan, H. (2023). Pendekatan Lean Startup untuk Inovasi dalam Model Bisnis Ramah Lingkungan dan Kewirausahaan Digital. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 4(2), 88–93. https://doi.org/10.34306/abdi.v4i2.1027
Arianti, B. F. (2021). Literasi Keuangan (Teori Dan Implementasinya). Thesis Common, 251.
Aziz, S. (2015). Pendidikan Keluarga ; Konsep dan Strategi. Gava Media.
BPS. (2023). Tingkat Pengangguran Terbuka Berdasarkan Tingkat Pendidikan 2020-2022.
Burchi, A., Włodarczyk, B., Szturo, M., & Martelli, D. (2021). The effects of financial literacy on sustainable entrepreneurship. Sustainability (Switzerland), 13(9), 1–21. https://doi.org/10.3390/su13095070
Dali, N., Arifuddin, & Jumatrianing, A. D. (2022). PENGARUH LOVE OF MONEY DAN MACHIAVELLIAN TERHADAP PERSEPSI ETIS MAHASISWA AKUNTANSI (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Halu Oleo). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan (JAK), 7(2), 122–130.
Dewi, K., Yaspita, H., & Yulianda, A. (2020). Manajemen Kewirausahaan. Deepublish.
Diana, A. R. (2017). PENGARUH PENGETAHUAN ETIKA, RELIGIUSITAS DAN LOVE OF MONEY TERHADAP PERSEPSI ETIS MAHASISWA AKUNTANSI (Studi kasus pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta dan Mahasiswa Akuntansi Syariah Universitas Islam Negeri Sunan KalijagaYogyakarta).
Effrisanti, Y., & Wahono, H. T. T. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Efikasi Diri, dan Love of Money Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi STKIP PGRI Jombang. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(2), 148–156. https://doi.org/10.26740/jpap.v10n2.p148-156
Elliyana, E., & Sulistiyono, D. (2021). Buku Ajar Kewirausahaan (N. Pangestu (ed.)). Ahlimedia Press.
Evinita, L. L., & Kambey, J. P. (2022). Peningkatan Kinerja Pelayanan Publik Berdasarkan Pengembangan Karier, Kompensasi, dan Minat Pegawai. CV Bintang Semesta Media.
Heni, U. (2018). PENGARUH LOVE OF MONEY, PERILAKU MACHIAVELLIAN DAN JENIS KELAMIN TERHADAP PERSEPSI ETIS MAHASISWA AKUNTANSI (Studi Kasus Pada Mahasiswa Aktif S1 Prodi Akuntansi Angkatan 2014 Universitas Muhammadiyah Ponorogo).
Hidayati, A. (2021). Pengaruh Personal Attitude, Self Efficacy Dan Love of Money Terhadap Minat Berwirauaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi (the Influence of Personal Attitude, Self Efficacy and Love of Money on Student Entrepreneurs). Jurnal Ekonomi Mahasiswa (JEKMA), 2, 1–9.
Inayah, N., Nugraha, A. T., & Musti, M. I. S. (2021). Pengantar Kewirausahaan (Giovanny (ed.)). Andi (Anggota IKAPI).
Indriyani, I., & Subowo. (2019). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Self Efficacy. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 18–23. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31493
Ismanto, H., Widiastuti, A., Muharam, H., Pangestu, I. R. D., & Rofiq, F. (2019). Perbankan dan Literasi Keuangan. Deepublish.
Kristiyani, T. (2016). SELF-REGULATED LLEARNING KONSEP, IMPLIKASI DAN TANTANGANNYA BAGI SISWA DI INDONESIA (Y. Y. Taum (ed.)). Sanata Dharma University Press.
Liadi, F. N., & Budiono, H. (2019). Pengaruh Dukungan Pendidikan, Sikap Dan Efikasi Diri Terhadap Intensi Kewirausahaan Pada Mahasiswa Semester Satu. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 1(3), 447. https://doi.org/10.24912/jmk.v1i3.5355
Maghfiroh, U. (2021). Lingkungan Keluarga yang Mempengaruhi Motivasi Belajar. 2010, 1–23.
Meifa, Y. T. (2022). Pengaruh Modal Usaha, Lingkungan dan Self Afficacy terhadap Minat Berwirausaha. REVENUE: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(1), 43–64. https://doi.org/10.24042/revenue.v3i1.10459
Nazarudin. (2019). Pendidikan Keluarga Menurut Ki Hajar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam. In CV. Amanah (Vol. 1).
Ningrum, M. A. (2017). PERAN KELUARGA DALAM MENUMBUHKAN JIWA WIRAUSAHA SEJAK USIA DINI Mallevi Agustin Ningrum Abstrak. Jurnal Pendidikan Unesa, 2(1), 29–32.
Nuroniyah, W. (2023). Psikologi Keluarga (P. P. Sari (ed.)).
Pembayun, E. P., Supartini, & Syahriar. (2023). Pengaruh Pengetahuan Kewiraushaan, LIngkungan Keluarga, E-Commerce dan Love Of Money Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Akuntansi Tunas, 1(2), 28–49.
Prabawati, S. (2019). PENGARUH EFIKASI DIRI, PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN, LITERASI KEUANGAN, DAN LITERASI DIGITAL TERHADAP PERILAKU BERWIRAUSAHA SISWA SMK NEGERI 10 SURABAYA.
Putri, L. N. A. P. I., & Wahyuni, M. A. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan , Penggunaan Sosial Media , Love Of Money Dan Self Efficacy Terhadap Minat Mahasiswa Berwirausaha. Vokasi: Jurnal Riset Akuntansi, 12(1), 92–102.
Rachmawati, R. (2020). Kewirausahaan. Deepublish (CV Budi Utama).
Roestanto, A. (2017). Literasi Keuangan. Istana Media.
Ruknan. (2021). Kewirausahaan (M. Dewi (ed.)). Cipya Media Nusantara (CMN).
Santika, D. L. (2019). Pengaruh Love of Money, Machiavellian, Idealisme dan Relativisme Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2012). Note as the promise of entrepreneurship. The Academy of Management Review, 25(1), pp.217-226.
Sonartra, E. N., Neherta, M., & Deswita. (2023). Pencegahan Primer Pneumonia pada Balita di Keluarga. CV. Adanu Abimata.
Sugiyono. (2018). Metode Peneiltian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Kombinasi dan R&D). In Alfabeta Bandung.
Tarmiyati. (2017). PENGARUH MOTIVASI BERWIRAUSAHA DAN LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA SISWA KELAS XI KOMPETENSI KEAHLIAN ADMINISTRASI PERKANTORAN SMK NEGERI 1 PENGASIH KABUPATEN KULON PROGO. 4, 9–15.
Tauhid, K., Alawiyah, S., Manajemen, F. E., & Bogor, U. D. (2023). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Wirausaha Muda. 2, 754–759.
The World Bank. (2023). Populasi, Jumlah Penduduk Dunia.
Ula, A. H., & Sholeh, A. K. (2014). Hubungan antara Efikasi Diri dan Religiusitas dengan Intensitas Perilaku Menyontek Siswa di MTs Mazra’atul Ulum Paciran Lamongan. Psikoislamika : Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam, 11(1). https://doi.org/10.18860/psi.v11i1.6378
Wahyuningsih, R. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa STKIP PGRI Jombang. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 512. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2874
Wardani, D. K., & Woli, S. G. (2021). Pengaruh Budaya Bisnis Masyarakat, Literasi Keuangan, Self Efficacy dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Masyarakat di Kecamatan Simpang Kiri Kota Subulussalam. JURNAL AKUNTANSI Fakultas Ekonomi Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, 9, 1–14.
Zaenal Asikin, M., & Fadilah, M. O. (2024). Masa Depan Kewirausahaan dan Inovasi: Tantangan dan Dinamika dalam Era Digital. Jurnal Syntax Admiration, 5(1), 303–310. https://doi.org/10.46799/jsa.v5i1.1023
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Yuni, Khozin, Nyoria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.