IMPLEMENTATION OF QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD) IN UD. PRODUCTION FURNITURE TO DESIGN SCANDINAVIAN STYLE WARDROBE PRODUCTS

Authors

  • Hanifah Juliyanti UIN Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.22515/jmif.v2i2.5231

Abstract

The product is an important aspect for the company because it is what the company can produce for consumers. The products created by the company must meet consumers’ wants and needs. Therefore, consumer’s wants and needs are important aspects of the company that can be reviewed to improve product quality at the company. This study aims to determine the implementation of the Quality Function Deployment (QFD) method as a problem-solving solution in designing Scandinavian-style wardrobe products at UD. Furniture Production. This research was conducted using a quantitative method with a few qualitative methods to conduct a survey related to the voice of desire and consumer satisfaction. This data collection technique used interview methods and questionnaires. Meanwhile, the sampling technique used a non-probability sampling technique, namely consumers or customers from UD. Furniture Production.

References

Afnina, A., & Hastuti, Y. (2018). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 9(1), 21–30. https://doi.org/10.33059/jseb.v9i1.458

Apriyani, D, A., & Sunarti. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Survei pada Konsumen The Little A Coffee Shop Sidoarjo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 51(2), 1–7. www.bisnissurabaya.com

Ato’Illah, M. (2015). Analisis Pengembangan Produk untuk Meningkatkan Volume Penjualan Pupuk. WIGA: Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi, 5(1), 68–73.

Azizah, I. N., Lestari, R. N., & Purba, H. H. (2018). Penerapan Metode Quality Function Deployment dalam Memenuhi Kepuasan Konsumen pada Industri Komponen Otomotif. Jurnal Teknik Industri, 19(2), 127. https://doi.org/10.22219/jtiumm.vol19.no2.127-136

Indriani, F. (2006). Studi Mengenai Orientasi Inovasi, Pengembangan Produk Dan Efektifitas Promosi Sebagai Sebuah Strategi Untuk Meningkatkan Kinerja Produk. Jurnal Studi Manajemen Dan Organisasi, 3(2), 82–92. http://ejournal.undip.ac.id/index.php/smo

Joegijantoro, R. (2012). Penerapan Quality Function Deployment(QFD) Untuk Mengembangkan Kualitas Pelayanan Rawat Jalan Berorientasi Pelanggan Di Rumah Sakit Paru-Paru. Jurnal Ilmiah Kesehatan Media Husada, 1(1), 65–75. https://doi.org/10.33475/jikmh.v1i1.82

Kasan, A., & Yohanes, A. (2017). Improvement Produk Hammock Sleeping Bag dengan Metode Quality Function Deployment (QFD). Dinamika Teknik, 10(1), 40–49.

Kotler, P., & Armstrong, G. M. (2012). Principles of Marketing. Pearson Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2008). Manajemen Pemasaran (1st ed.). Erlangga.

Kurnia, M., & Suwiknyo, M. (2018). Kepuasan Konsumen: Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. BALANCE: Economic, Business, Management and Accounting Journal, 15(01). https://doi.org/10.30651/blc.v15i01.1264

Lantos, G. P., Brady, D. L., & Mccaskey, P. H. (2009). New product development: An overlooked but critical course. Journal of Product and Brand Management, 18(6), 425–436. https://doi.org/10.1108/10610420910989749

Nailuvary, S., Ani, H. M., & Sukidin, S. (2020). Strategi Pengembangan Produk pada Handicraft Citra Mandiri di Desa tutul Kecamatan Balung Kabupaten Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 14(1), 185. https://doi.org/10.19184/jpe.v14i1.11872

Natsir, K. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Apartemen Mediterania Garden Residence Di Jakarta Barat. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 2(1), 164–173.

Nurochim, S., Rahman As’ad, N., & Nana Rukmana, A. (2019). Perancangan Produk Waistbag dengan Menggunakan Metode Quality Function Deployment ( QFD ) ( Studi Kasus : Home Industry Kindustries ). Prosiding Teknik Industri, Vol 5, No, 188–200.

Purnomo, B., & Purnomo, B. R. (2017). Pengembangan Produk dan Inovasi Produk pada Teh Hijau Cap Pohon Kurma (Studi pada PT Panguji Luhur Utama). Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 6(2), 27. https://doi.org/10.30588/jmp.v6i2.300

Putra, H., & Irwansyah. (2021). Perancangan Interior Masjid Pasujudan Jannatun Naim Dengan Konsep Skandinavia. Jurnal FSD, 2(1), 1–11.

Rahman, A., & Supomo, H. (2012). Analisa Kepuasan Pelanggan pada Pekerjaan Reparasi Kapal dengan Metode Quality Function Deployment (QFD). Jurnal Teknik ITS, 1(1), G297--G302.

Santoso, J. B. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Harga terhadap Kepuasan dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 16(01), 127–146. https://doi.org/10.36406/jam.v16i01.271

Suryaningrat, I.B Djumarti Ruriani, E., & Kurniawati, I. (2010). Aplikasi Metode Quality Function Deployment (QFD) Untuk Peningkatan Kualitas Produk Mie Jagung. Argotek, 4(1), 8–17. http://jurnal.unej.ac.id/index.php/JAGT/article/view/2309

Tarigan, C. A., Machfud, M., & Safari, A. (2019). Pengembangan Produk Baru Untuk Mendukung Strategi Bisnis Perusahaan Mineral Industrial (Studi Kasus: Pt. Xyz). Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen, 5(3), 397–409. https://doi.org/10.17358/jabm.5.3.397

Ulrich, D. (1998). Intellectual capital= competence x commitment. Sloan Management Review, 39(2), 15.

Yustian. (2015). Analisis Pengembangan Produk Berbasis Quality Function Deployment (QFD). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, XVIII(3), 23–42.

Downloads

Published

2022-12-31