The Implementation of Storytelling in Learning Bahasa Indonesia to develop Students' Emotional Intelligence

Main Article Content

Yumna Gina Mustika
Kustiarini Kustiarini

Keywords

Emotional Intelligence, Learning Bahasa Indonesia, Story telling

Abstract

This descriptive study investigates the implementation of storytelling in learning Bahasa Indonesia to develop second graders’ emotional intelligence. This study was conducted at SDIT Insan Mulia Surakarta from February to September 2021. This study involved the principal, teacher and several students of class 2C, and other teachers teaching the second grade. Data collection techniques were interviews, observation, and documentation. The storytelling was carried out through planning, implementation, and evaluation. Storytelling was carried out using images. From this study, self-confidence, responsibility, and tolerance are examples of emotional intelligence that emerge through the storytelling for learning Bahasa Indonesia.

References


Adita, S. (2019). Penerapan storytelling terhadap pemahaman pengenalan ekspresi dalam emosi anak. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian LPPM Universitas PGRI Madiun (pp. 366-371). http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SNHP/article/view/814
Afero, B., & Adman, A. (2016). Peran kecerdasan emosional sebagai faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 215. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3390
Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa indonesia dan sastra (basastra) di sekolah dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Alpian, Anggraeni, Wiharti, dan S. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66–72. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581
Anisah, A. S., Katmajaya, S. S., & Zakiyyah, W. L. (2021). Pengaruh kecerdasan emosional terhadap sikap sosial pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 434-443. http://journal.uniga.ac.id/index.php/JP/article/view/1178
Awang, I. S., Merpirah, M., & Mulyadi, Y. B. (2019). Kecerdasan emosional peserta didik sekolah dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 41–50. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.7946
Barlian, I. (2013). Begitu pentingkah strategi belajar mengajar bagi guru?. In Forum sosial (Vol. 6, No. 01, pp. 241-246). Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya. http://repository.unsri.ac.id/id/eprint/25222
Dewi, M. M., & Nani, N. (2020). Tinjauan literatur: Manfaat storytelling bagi anak: Review artikel. Majalah Kesehatan FKUB, 7(3), 201-211. https://doi.org/10.21776/ub.majalahkesehatan.2020.007.03.7
Dimyati, E. (2018). Pembelajaran pkn berbasis kontekstual bagi penguatan karakter bangsa. Journal Civics & Social Studies, 1(1). https://doi.org/10.31980/2655-7304.v1i1.76
Fadhli, R., Indah, R. N., Widya, N., & Oktaviani, W. (2020). Strategi perpustakaan sekolah dasar dalam mengembangkan emotional branding melalui storytelling. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(1), 68. https://doi.org/10.32934/jmie.v4i1.172
Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185. https://doi.org/10.30736/atl.v1i2.85
Goleman. (2015). Emotional intellegence, kecerdasan emosional “mengapa EI lebih penting dari IQ”. Terjemahan Oleh T Hermaya. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2015.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Heriyana, W., & Maureen, Y. I. (2014). Penerapan metode digital storytelling pada keterampilan menceritakan tokoh idola mata pelajaran bahasa indonesia siswa kelas VII di SMP negeri 1 kedamean, gresik. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 2(1-9). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/8471
Imawati, D. (2019). Pengaruh storytelling terhadap kemandirian anak prasekolah effect of storytelling on the independence of pre-school children. Motiva : Jurnal Psikologi, 2(1), 37–42. https://doi.org/10.31293/mv.v2i1.4284
Kadi, T., & Awwaliyah, R. (2017). Inovasi pendidikan : upaya penyelesaian problematika pendidikan di indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 1(2), 144–155. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i2.32
Karyadi, A. C. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode storytelling menggunakan media big book. Jurnal Pengabdian Masyarakat (JPM-IKP), 1(02). https://doi.org/10.31326/jmp-ikp.v1i02.70
Mahirah, B. (2017). Evaluasi belajar peserta didik (siswa). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 257–267. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4269
Malatuny, Y. G., & Rahmat. (2017). Pembelajaran civic education dalam mengembangkan civic disposition. Jurnal Pedagogika Dan Dinamika Pendidikan, 6(1), 1. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol5issue1page56-68
Manizar HM, E. (2017). Mengelola kecerdasan emosi. Tadrib, 2(2), 198-213. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1168.
Nunung Nuriyah. (2014). Evaluasi pembelajaran : Sebuah kajian teori. Jurnal Edueksos , 3(1), 73–86. https://doi.org/10.24235/edueksos.v3i1.327
Nurmalisa, Y., Mentari, A., & Rohman, R. (2020). Peranan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun civic conscience. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan Pkn, 7(1), 34–46. https://doi.org/10.36706/jbti.v7i1.10082
Nuriyah, N. (2016). Evaluasi pembelajaran: Sebuah kajian teori. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(1). https://d1wqtxts1xzle7. cloudfront.net/ 63288339/ jurnal_evaluasi_pembelajaran 20200512
Petrides, K. V, Sangareau, Y., Furnham, A., & Frederickson, N. (2006). Trait emotional intelligence and children ’ s peer relations at school. Social Development, 15(3), 537-547. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2006.00355.x
Rahmawatiningtyas, E. (2020). Penerapan storytelling penggalan kisah soekarno melalui bimbingan kelompok untuk meningkatkan tanggung jawab sosial siswa kelas VIII SMP negeri 2 Kademangan. Foramadiahi, 12(1), 41-54. http://dx.doi.org/10.46339/fora.v12i1.257
Ramdhani, S., Yuliastri, N. A., Sari, S. D., & Hasriah, S. (2019). Penanaman nilai-nilai karakter melalui kegiatan storytelling dengan menggunakan cerita rakyat sasak pada anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 153. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.108
Septiani. (2020). Pengaruh lingkungan bagi kecerdasan siswa secara intelektual, emosional, sosial, dan spiritual. Al Hikmah: Journal of Education. 1(1), 35–46. http://yphn.ac.id/ejournal/index.php/Alhikmah/index
Silviana Nur Faizah. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Volume, 1(2). https://doi.org/10.30736/atl.v1i2.85
Sulistiyo, R. (2017). Pengembangan kecerdasan emosional bagi siswa kelas awal madrasah ibtidaiyyah pada pembelajaran bahasa Indonesia. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 7(1), 45-58. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v7i1.183
Sundari, F. (2017). Peran guru sebagai pembelajar dalam memotivasi peserta didik usia SD. Prosiding "Menjadi Guru Pembelajar" (pp. 60-76), LPPM UNINDRA. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/repository/article/view/1665.
Supiyani, T. (2019). Upaya meningkatkan kecerdasan emosional anak usia 5-6 tahun melalui metode bercerita di RA Al-MUSHTHAFAWIYAH Jl Taud No 27 A Medan Kec. Medan Tembung Kab. Kota Medan Tahun Ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara). http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/6906
Trianingsih, R. (2018). Pengantar praktik mendidik anak usia sekolah dasar. Journal al ibtida 3(2),197-211.https://www.researchgate.net/profile/Rima Trianingsih/publication/323453950
Tohir, M. (2016). Hasil PISA Indonesia tahun 2015 mengalami peningkatan. Tersedia Online: https://matematohir. wordpress. com/2016/12/08/hasil-pisa-indonesiatahun-2015-mengalami-peningkatan/[08 Desember 2016], 1(1), 1-2.
Ulutaş, İ., & Ömeroğlu, E. (2007). The effects of an emotional intelligence education program on the emotional intelligence. Social Behavior and Personality: an International Journal, 35(10), 1365–1372. https://doi.org/10.2224/sbp.2007.35.10.1365
Widiyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi perencanaan pembelajaran. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 4(2), 16-35. https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v4i2.607